با مواد غذایی مفید و مضر در دوران پریود آشنا شوید

با مواد غذایی مفید و مضر در دوران پریود آشنا شوید

نیازهای غذایی زنان در دوران چرخه ی قاعدگی تغییر می کند. اما نوسانات هورمونی تنها علت آن نیست. خونریزی های دوران پریود هم باعث از دست رفتن مواد معدنی و ویتامین های ضروری می شود. برای جبران این فقدان، کارشناسان توصیه می کنند خانم ها در زمان پریود رژیم غذایی ای متناسب با این دوران داشته باشند. بعضی مواد غذایی می توانند به شما کمک کنند مواد مورد نیاز بدن تان را در سطح مناسبی نگه دارید و بتوانید با مشکلات رایج در این دوران مثل کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک)، ورم، سردرد، حالت تهوع و خستگی مقابله کنید.

در ادامه می خواهیم ببینیم خانم ها در دوران پریود خود باید چه مواد غذایی ای مصرف و از خوردن چه مواد غذایی ای باید خودداری کنند.

ابتدا به مواد غذایی ای می پردازیم که در این دوران باید مصرف کنید.

۱- کلم بروکلی

مواد غذایی مفید و مضر در دوران پریود

ماده ی معدنی ای که بیش از همه در خونریزی های دوران پریود از بدن شما از دست می رود، آهن است. مصرف کلم بروکلی به شما کمک خواهد کرد این کمبود را جبران کنید. کلم بروکلی، علاوه بر آهن، سرشار از فیبر، منیزیم و پتاسیم است که به کاهش نفخ، بهبود گوارش و آرام گرفتن ماهیچه ها در صورت بروز کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) کمک خواهند کرد.

۲- موز

میوه ی موز شاید بهترین میان وعده برای دوران پریود شما باشد. این میوه سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر است. این مواد به بهبود وضعیت اجابت مزاج، اسهال و کنترل هوس های غذایی کمک می کند.

۳- شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مفید است، از جمله آهن، منیزیم، آنتی اکسیدان ها و فلاونول ها. فلاونول ها برای جریان خون مفید هستند و می توانند به آرام شدن عروق خونی کمک کنند. به علاوه، خاصیت جادویی شکلات در بهبود روحیه را فراموش نکنید.

۴- ماهی سالمون

ماهی سالمون را هم در رژیم غذایی خود قرار دهید چون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و از منابع غنی پروتئین به شمار می رود. در دوران پریود ماهی سالمون بخورید تا التهاب بدن تان کاهش پیدا کند، کرامپ ها تسکین یابند و چرخه ی قاعدگی تان منظم شود.

۵- زنجبیل

زنجبیل برای کنترل التهاب بسیار مفید است اما به کاهش دردهای قاعدگی هم کمک می کند. اگر از دل دردهای ناخوشایند دوران پریود رنج می برید، به چای خود زنجبیل تازه اضافه کنید.

۶- پرتقال و لیموترش

در دوران پریود خود بیشتر میوه بخورید تا ویتامین های بیشتری به بدن تان برسد و هوس خوردن مواد قندی در شما کمتر شود. به ویژه مرکبات برای شما بسیار مفید هستند. این میوه ها علاوه بر ویتامین، حاوی مقادیر زیادی فیبر و آب هستند که به حفظ آب بدن و برخورداری از یک گوارش مناسب کمک خواهند کرد. به علاوه، مرکبات برای تسکین حالت تهوع و دیگر مشکلات مربوط به دوران پریود بسیار مفید هستند.

این میوه ها در صورت شدید بودن خونریزی، جریان خون را کاهش می دهند.

اما همانطور که گفته شد مواد غذایی ای هم هستند که خانم ها در دوران پریود باید از خوردن آن ها پرهیز کنند.

۱- شیر

اگر از کرامپ های متعدد و دل درد رنج می برید، باید از مصرف مواد لبنی خودداری کنید. شیر حاوی لاکتوز است، نوعی قند که بدن بعضی افراد در هضم آن دچار مشکل است. به علاوه، لاکتوز می تواند باعث نفخ، معده درد و حالت تهوع شود، یعنی همان مشکلاتی که ممکن است از قبل، به خاطر پریودتان دچار آن ها شده باشید. بنابراین مصرف شیر می تواند مشکلات شما را تشدید کند.

۲- تنقلات

خوردن تنقلات مورد علاقه تان شاید حال روحی تان را بهتر کند اما این مواد به دلیل قندهای تصفیه شده ی زیادی که در خود دارند باعث نفخ، افزایش گاز معده و روده و التهاب می شوند. در حالی که بدن شما همین حالا هم به اندازه ی کافی به دلیل از دست دادن خون و مواد معدنی ضروری دچار مشکل شده. در اینصورت، باید به جای قند مصنوعی از نوع طبیعی آن که در میوه ها وجود دارد استفاده کنید.

۳- کافئین

تحقیقات نشان می دهد مصرف کافئین در دوران پریود می تواند مدت آن را افزایش دهد و حتی در مواردی باعث بروز آمنوره یا همان فقدان قاعدگی شود. به علاوه، مصرف کافئین باعث تشدید سندرم پیش از قاعدگی می شود. اگر دچار این مشکل هستید، باید بعد و قبل از دوران پریود خود از خوردن قهوه خودداری کنید.

۴- غذاهای تند

خوردن غذاهای تند می تواند فشاری اضافی به معده ی شما وارد کند. با این حال، بعضی ادویه ها درواقع برای بدن شما در دوران پریود مفید هستند و اگر انتخاب درستی داشته باشید می توانید از فواید آن ها بهره ببرید. مثلاً فلفل قرمز یا همان چیلی تازه به خاصیت ضد التهابی اش مشهور است و زعفران هم وضعیت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود