«مطرب»: اسم رمز اهانت به سینماگران! پاسخ پرویز پرستویی به اهانت فراستی

«مطرب»: اسم رمز اهانت به سینماگران! پاسخ پرویز پرستویی به اهانت فراستی

مطرب، جدید ترین ساخه مصطفی کیایی در ژانر طنز، تلاش دارد تا با روایت یک درام سطحی با نقش آفرینی الناز شاکردوست و پرویز پرستویی و برادرش و هم‌چنین عایشه گل جوشکن، هنرپیشه ترک تبارش، مخاطب را بخنداند و او را با چالش فراگیر پناهندگی و مهاجرت از ایران که گریبان گیر بخشی از زندگی هموطنان شده، آشنا کند.

فیلم مطرب که اکران داغی را تجربه کرده است، از میزانسن تا دکوپاژ، از سناریو تا بازی هنرپیشه ها، کلکسیونی از اشکالات فنی و سیستماتیک است که قصد ورود به آن را نداریم که در این ایام بنزین لیتری ۳۰۰۰ تومان، نقد سینما، بازاری ندارد  . . . .

مطرب، هر چه باشد، یک  فیلم سینمایی و محصول وزارت ارشادی است که به آن مجوز دهد. خوشبختانه فعلا به سرنوشت «خانه پدری» و «رحمان ۱۴۰۰» دچار نشده است و امیدواریم هم که دچار نشود تا افرادی که علاقمند به تماشای این فیلم سینمایی هستند، آن را تماشا کنند. مطرب و مطرب دوستان، بخشی از سینمای امروز ایران و تماشاگرانش هستند.

الزاما فردی که با دوست و آشنا و خانواده، به تماشای یک فیلم طنز موزیکال حتی فوق العاده دم دستی می رود، جاهل و سینما نشناس نیست!

انتخاب ما برای تماشای یک فیلم، گاها انتخاب ما نیست و گاهی، الزام واجبار دوستان و آشنایان هم سبب می شود که فیلمی روی اکران، در فهرست گزینه های فوری ما قرار بگیرد. مخصوصا که فیلمی خیلی مطرح شود به هر دلیلی!

بنابراین، تماشای ۱-۲ ساعته  فیلمی در سینما، نه نشان از شعور ما دارد و نه روایت گر بی‌شعوری است! هر جور که نگاه کنیم، تماشاگران مطرب را نمی‌توان مصداق اظهارات مسعود خان فراستی دانست که آن ها را لمپن خطاب کرد.

مسعود فراستی، منتقد سینما که در فحاشی و  اهانت به آرتیست ها، ید طولایی دارد، در میز نقد برنامه ۷ شبکه ۳ سیما، دوباره جنجالی شد و در کنار محمد تقی فهیم و جواد طوسی، پس از تحلیل فیلم، به هنرپیشه ها و تماشاگران فیلم اهانت کرد که در روزگار قطعی اینترنت در ایران، خیلی زود با واکنش گسترده همراه شد.

پرویز پرستویی هم  با انتشار  اینستاگرامی، در مقام پاسخ گویی محترمانه به آقای منتقد درآمد:

دیشب ،مثلا در یک برنامه سینمایی بنام (هفت)که متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، و بودجه آن از بیت المال تامین میشود، یعنی از خود شما عزیزان، و رئیس صدا و سیمایش را نیز مقام رهبری انتخاب می کنند، و ایشان همیشه در بیاناتشان از کلمات، شان و منزلت و احترام به مردم استفاده می کنند، مردم انقلابی ، مردم شهید داده و جانباز و مدافع نظام ،حال سه منتقد[…] ،مردم یا بهتر بگویم تماشاچیان فیلم مطرب را که از هر طیف و طبقه ،از مردم عادی گرفته تا روشنفکر و خانواده شهید و …(به استناد کامنت ها و فیلم های موجود از مخاطبین) را لمپن و بی فرهنگ خطاب می کنند.

متاسفانه ما جماعت سینمایی همیشه به فحش و ناسزا و تهمت شنیدن عادت داریم از ماست که برماست تا بلا سرخودمان نیاید دست به کاری نمی زنیم ، ولی هیچوقت حاضر نمی شویم به مردم لقب لمپن و بی فرهنگ بدهیم و اگر پیش بیاید جانمان را برای مردم میدهیم و خود را خادم مردم میدانیم..

.چرا باید در چنین شرایطی ، مردمی را که با این همه مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و ساعاتی را باخانواده شان انتخاب می کنند به دیدن این فیلم بروند ، لمپن و بی فرهنگ خطاب کنیم . بنده از مسئولین برتر این نظام میخواهم که تذکری به رئیس صدا و سیما داده شود، که نه به خاطر ما، بلکه اجازه به خودشان ندهند مردم را لمپن و بی فرهنگ خطاب کنند.

با این جماعت مثلا با فرهنگ و دانای کل برخورد کنند، این ها ادعا میکنند کارشان نقد کردن است، کجای دنیا نقد یعنی فحاشی و توهین. بنده از طرف خودم و کل گروه (مطرب) از شما مردم عزیز بخاطر توهینی که از جانب این[…]به شما شده پوزش میخواهم .

تراژدی نقد در ایران امروز

به راستی چرا در ایران، جنس انتقاد از آرتیست و فوتبالیست و دیپلمات، از جنس اهانت و فحاشی است و فرقی نمی کند که قصد اعتراض به رئیس دولت داریم یا هنرپیشه سینما یا یک ایدولوژی. این که منتقد سینما، تماشاگران یک فیلم که از طیف های مختلف مردم هستند را به باد انتقاد بگیرد که چرا تماشاگر چنین فیلمی شدید، از دایره نقد فیلم خارج است.

ما از فحاشی و اهانت، چیزی یاد نمی گیریم. اما از مسعود خان فراستی یاد گرفتیم که در مقام نقد، رعایت ادب و حرمت ها، اولین اصل نقادی است تا نقض غرض نشود.

به نظر می رسد که تاب آوری برخی از منتقدان سینمای ایران مثل خیلی از جمعیت ایران، به شدت کاهش یافته و ساحت نقد همه چیز در ایران امروز، تحت تاثیر اقتصاد قرار گرفته است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • احسان آبان ۲۷, ۱۳۹۸

    آقای پرستویی که بهتره به فکر خودشون باشن که دارن به کجا میرن نه صحبت های دیگه…ضمنا خطاب کردن یه فیلم به عنوان آشغال خیلی هم مسئله مشکل داری نیست(فارغ از این که اون فیلم آشغال هست یا نه)ادبیات خیلی بدتری رو هم سراغ داریم از طرف منتقدین نسبت به فیلم های هالیوودی و خارجی…و آقای فراستی و ادبیات نقدشون رو هم میشناسیم،قبلا هم زیاد دیدیم ازشون اما خیلی هم بی راه نمیگن ایشون شاید برای خطاب قرار دادن افرادی که همچین آشغال هایی رو میبینن و تبلیغش میکنن همین ادبیات لازم باشه

  • چراغعلی آذر ۵, ۱۳۹۸

    والا نظر فراستی چندان هم بی ربط نیست. به گمانم نویسنده باید سطح خودش بالا ببره و هر فیلمی رو تماشا نکنه

  • روحاننگ فروردین ۹, ۱۴۰۰

    این فراستیم ک هربار با یکی درگیره