کمپانی خودروسازی فورد با قهوه‌های مک‌دونالد ماشین می‌سازد

کمپانی خودروسازی فورد با قهوه‌های مک‌دونالد ماشین می‌سازد

شرکت خودروسازی مشهور فورد با استفاده از کاه یا پوسته قهوه‌ای که رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد دور می‌ریزند قطعات خودروهایش را می‌سازد.

شرکت‌های فورد و فِراری روزگاری رقبای سرسختی در مسابقات اتومبیل‌رانی بودند اما امروزه ایتالیایی‌ها ممکن است ورود به فناوری نوظهور قهوه را ترجیح دهند. به گزارش خبرگزاری CNET، شرکت خودروسازی فورد و مک‌دونالد با همکاری یکدیگر تصمیم دارند قطعات خودروهای جدید فورد را با استفاده از کاه یا پوسته‌های قهوه بازیافت‌شده بسازند. سهام فورد به واسطه ترکیب بازیافت با قهوه به عنوان یک برند رسمی افزایش خواهد یافت.

سی‌نت می‌گوید وقتی دانه‌های قهوه تفت داده یا برشته می‌شوند یک پوسته بسیار نازک از آنها کنده می‌شود که می‌توان آن را به هر چیزی تبدیل کرد؛ این ضایعات حجم زیادی را در برمی‌گیرند. مثل پوسته‌ای که در بادام زمینی یا هنگام جدا کردن سبوس از گندم می‌بینید. کشاورزان سبوس گندم را با جریان هوا از گندم خارج می‌کنند. اما این کار در داخل دستگاه قهوه سرخ‌کن کمتر میسر است.

چرا پوسته قهوه؟

مهندسان با ترکیب پلاستیک و پوسته قهوه که به شیوه خاصی به عمل آمده است پالت‌های هایبرید یا دورگه‌ای را شکل می‌دهند که می‌توان به جای پلاستیک پترولیوم یا مشتق‌شده از نفت در برخی از قطعات خودرو به کار برد. ترکیب پلاستیک-پوسته می‌تواند ذوب و قالب‌بندی شود و علاوه بر این که نسبت به پلاستیک‌های کاملا نفتی بسیار سبک‌تر باشد، انرژی کمتری را نیز بطلبد. فورد خاطر نشان کرد این اولین باری نیست که به سوی مواد بایوهایبرید روی آورده زیرا این شرکت سازنده خودرو از فومی که ترکیب هایبرید یا دوگانه سویا دارد در صندلی بسیاری از خودروهایش از ابتدای سال ۲۰۰۷ استفاده می‌کرده است. لابی سویای امریکا فورد را در تحقیقات خود برای استفاده از سویا در لاستیک و مصارف دیگر نیز تحریک کرده است.

جایگزین‌های دیگر

استفاده از جایگزین‌های پلاستیک‌مانندی که از گیاهان نشات می‌گیرند در فناوری چیز جدیدی نیستند. بادام‌زمینی بسته‌بندی ذرت که در واقع همان پفک‌های چی‌توز بدون گرد و خاکه پنیر هستند دهه‌ها متمادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات اکنون بسیار کهنه هستند و پیشنهاداتی برای تعویض آنها وجود دارد زیرا دیگر مثل قدیم‌ها آنقدر خوب نیستند. اما کاربرد شرکت فورد، اولین بار در فوم سویا و حالا با پلاستیک قهوه، نشان می‌دهد که حرکت به سوی مواد بایوهایبرید برای مصارف بادوام و همیشگی مدتی است که آغاز شده است. این مواد قرار نیست به عنوان محافظ برای لوازم شکستنی شما در سفرهای یک طرفه مثل اثاث‌کشی منزل یا حتی کارد و چنگال یک بار مصرف به کار گرفته شوند.

کدام قطعه ماشین فورد؟

یکی از قطعات فورد که از پلاستیک‌های قهوه جدید ساخته می‌شوند کاسه چراغ جلو خودروهایش است. شرکت فورد به خبرگزاری سی‌نت گفت که پلاستیک قهوه در دمای بالا بسیار خوب عمل می‌کند و هر کسی که لامپ جلو را تعویض کرده می‌داند که وزن این قطعه واقعا بسیار سنگین است. وزن پلاستیک قهوه ۲۰ درصد کمتر از معادل پلاستیک نفتی مرسوم است. این کاهش وزن نه تنها برای ماشین‌های مسابقه حیاتی است بلکه مشتریان خودروها نیز از آن استقبال می‌کنند زیرا بین وزن و مصرف سوخت ارتباط نزدیکی وجود دارد. کاهش وزن در قطعاتی که جزو بدنه اصلی خودرو نیستند راحت‌ترین شیوه ممکن است.

بازاریابی و آینده

سی‌نت ضمن اظهار امیدواری به این نکته اشکار کرد که فورد مجوز استفاده از پلاستیک قهوه را به کارخانه‌های دیگر می‌دهد. فوم سویای فورد فقط در خودرو به کار رفته اما هنوز مشخص نیست که آیا این امر به دلیل فناوری اختصاصی آن است یا این که هیچ کسی علاقه‌مند به استفاده از این فناوری خاص در محصولاتش نیست. کارخانه‌های دیگر نسخه مخصوص به خود از مواد بایوهایبرید را دارند و از هر چیزی استفاده می‌کنند؛ از نیشکر گرفته تا جین‌های بازیافت‌شده.

اما لازم به ذکر است که تمام این قطعات و پوشش داخلی خودرو از قطعات اصلی یک ماشین نیستند. یک پلاستیک زیستی مقاوم در برابر گرما و قابل ساخت در کارخانه می‌تواند بازی صنعت خودروسازی را متحول کند یا حداقل گواه این باشد که محصولات شبیه به این را کارخانه‌های دیگر در آینده تولید خواهند کرد. در حال حاضر، مصارف اصلی و مهم دیگر از پوسته قهوه که هنوز تحت پردازش است و به شکل خاک زغال قالبی فشرده می‌شود، بر فیلرهای نظیر پوسته یا کاه قهوه یا خاکه چوب متکی است.

 

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود