چیزهایی که نباید همراه با دارو بخورید تا تاثیرش کم یا زیاد نشود

چیزهایی که نباید همراه با دارو بخورید تا تاثیرش کم یا زیاد نشود

با خوراکی‌ها و داروهایی آشنا شوید که مصرف آنها روی داروی کنونی شما تاثیر منفی می‌گذارند و خاصیت درمانی آن را کاهش می‌دهد، از بین می‌برد یا بیشتر و خطرناک‌تر می‌کند.

برخی خوراکی‌ها، مواد غذایی یا داروها با هم جور در نمی‌آیند. ممکن است داروهایی را بشناسید که با هم تداخل دارویی داشته باشند و نتوانید آنها به طور همزمان مصرف کنید. اما فراموش نکنید که خوراکی‌ها هم ممکن است با داروها تداخل داشته باشند و نتوانید برخی مواد غذایی را با بعضی از داروها مصرف کنید. قبل از این که داروی خاصی را برای اولین بار مصرف کنید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید و در مورد چیزهایی که باید از آنها دور بمانید مشورت نمایید.

گریپ فروت

این میوه، که از مرکبات است، شیوه جذب دارو در سلول‌های خاص معده و حرکت آن در بدن را تغییر می‌دهد و روی بیش از ۵۰ نوع دارو تاثیر منفی دارد. این میوه تاثیر برخی داروها مانند فکسوفنادین، که برای آلرژی یا حساسیت مصرف می‌شود، را کمتر می‌کند و تاثیر برخی دیگر از داروها را خیلی قوی می‌کند. مثل داروی آتورواستاتین یا لیپیتور که برای پایین آوردن کلسترول شما مصرف می‌شود.

شیر

این محصول لبنی پردازش و تجزیه برخی از آنتی بیوتیک‌های خاص در بدن را با سختی مواجه می‌کند. مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم و هم چنین پروتئین کازئین شیر بخشی از دلایل هستند. اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، حتما در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید از خوردن آنها در زمان مصرف دارو پرهیز کنید آگاه شوید.

شیرین بیان

برخی افراد از شیرین بیان به عنوان یک داروی گیاهی برای کمک به هضم و گوارش غذا استفاده می‌کنند و برخی دیگر از آن به عنوان طعم‌دهنده و برای خوشمزه شدن غذا بهره می‌برند. اما گلیسیرین، ماده شیمیایی موجود در شیرین بیان، می‌تواند تاثیر برخی از داروها شامل سیکلوسپورین را تضعیف کند. سیکلوسپورین برای افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند تجویز می‌شود تا به اندام جدید واکنش منفی نشان ندهند و جلوی پس زدن آن را بگیرند.

شکلات

شکلات تلخ هم می‌تواند تاثیر داروهای خواب‌آور یا آرام‌بخش مثل زولپیدم تارترات (آمبین) را تضعیف کند. ممکن است شکلات قدرت برخی از داروهای محرک مانند متیل فنیدات یا ریتالین را بیشتر کند. اگر مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز یا MAO inhibitor برای درمان افسردگی مصرف می‌کنید، احتمال دارد فشار خون شما را به طور خطرناکی افزایش دهد.

مکمل آهن

مکمل آهن تاثیر داروی لووتیروکسین یا سینترویید را کاهش می‌دهد؛ این دارو زمانی تجویز می‌شود که هورمون تیرویید در بدن شما به اندازه کافی ساخته نمی‌شود و به عبارت دیگر مبتلا به بیماری کم‌کاری تیرویید هستید. اگر این دارو را به همراه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، حتما اطمینان حاصل نمایید که آهن در ویتامین وجود نداشته باشد. اگر نیاز به مصرف مکمل آهن دارید، از پزشک خود بخواهید زمان تجویز دارو را طوری تنظیم کند که با زمان مصرف مکمل آهن تداخل نداشته باشد.

الکل

مصرف الکل منجر به کاهش تاثیر یا حتی بی‌اثر شدن کامل برخی داروها مانند داروهای فشار خون یا داروهای قلبی شود. الکل باعث می‌شود برخی داروها قوی‌تر از چیزی شوند که باید باشند یا حتی می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

قهوه

قهوه تاثیر داروهای ضدروانی مانند لیتیوم و کلوزاپین را کاهش می‌دهد اما تاثیر و عوارض جانبی برخی دیگر از داروها را افزایش می‌دهد. آسپرین و اپینفرین (برای درمان واکنش‌های حساسیتی استفاده می‌شود) و آلبوترول (توسط اسپری برای مشکلات تنفسی تجویز می‌شود) از جمله این داروها هستند. قهوه باعث می‌شود آهن در بدن شما به سختی جذب و استفاده شود.

آنتی هیستامین

این دارو در عطسه و آبریزش بینی، که به دلیل حساسیت ایجاد می‌شود، مفید است اما برخی از آنها می‌تواند منجر به کاهش تاثیر داروهای فشار خون بالا شوند و ضربان قلب شما را افزایش دهند. اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید، در مورد حساسیت خود و نحوه کنترل آن با پزشک مشورت می‌کنید.

داروهای ضد صرع یا AED

این داروها می‌توانند حملات صرع را در افرادی که دچار غش کردن ناگهانی یا صرع می‌شوند کنترل کند. اما داروهای ضدصرع باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضدبارداری برای پیشگیری از حامله شدن می‌شوند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این داروها تاثیر برخی دیگر از داروها را بیشتر می‌کند و منجر به بروز عوارض جانبی جدی و خطرناک می‌شود.

 

ویتامین کا یا پتاسیم

اگر داروی وارفارین برای درمان و پیشگیری از لخته خون مصرف می‌کنید خوب است بدانید که چقدر ویتامین K یا پتاسیم باید مصرف کنید. این دارو می‌تواند تاثیر رقیق شدن خون را کمتر کند و خطر لخته شدن خون در بدن شما را افزایش دهد. کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم برگ، جعفری و اسفناج برخی از رایج‌ترین غذاهایی هستند که مملو از ویتامین K هستند. سعی کنید هر روز به یک میزان از این غذاها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید تا میزان وارفارین در خون شما در اندازه مشخصی ثابت بماند.

 

جینسنگ

این گیاه می‌تواند تاثیر وارفارین را کمتر کند. علاوه بر این، اگر داروهای هپارین یا آسپرین برای رقیق شدن خون مصرف می‌کنید و همین طور داروهای غیراستروییدی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌خورید، احتمال خونریزی داخلی در بدن شما را بیشتر می‌شود. اگر مهارکننده مونوآمین اکسیداز مصرف می‌کنید، با خوردن جینسنگ مشکلاتی مانند سردرد، مشکلات خواب، بیش فعالی و عصبی شدن در شما بروز می‌کند.

گل راعی (گل شهناز)

گل راعی با نام علمیSt. John’s Wort  یک داروی گیاهی است که گاهی برای درمان افسردگی به کار می‌رود اما یک درمان اثبات شده برای این بیماری یا دیگر مشکلات سلامتی به شمار نمی‌رود. این گیاه می‌تواند باعث شود کبد شما آنزیم‌هایی ترشح کند که تاثیر برخی داروها ضعیف شود. این آنزیم‌ها در واقع منجر به بروز واکنش‌های شیمیایی خاص در بدن و در نهایت کاهش تاثیر داروها می‌شود. این داروها شامل داروهای کلسترول مانند لوواستاتین (آلتروپریو و مواکور)، داروی اختلال نعوظ سیلدنافیل (ویاگرا)، و دیگوکسین (لانوکسین) که برای درمان بیماری‌های قلبی خاص تجویز می‌شود از آن جمله هستند.

گینکو یا کهَن‌دار

برخی افراد از گیاه گینکو برای کمک به درمان فشار خون بالا، زوال عقل، زنگ زدن گوش (تینیتوس) یا پیشگیری از آن و بیماری‌ها یا عوارض دیگر استفاده می‌کنند اما تحقیقات هنوز مؤثر بودن این داروی گیاهی را تایید نکرده است. این دارو می‌تواند تاثیر داروهایی که برای کنترل حملات صرع به کار می‌روند مانند کاربامازپین (کارباترول، اکوئترو و تگرتول) و والپروییک (دپاکین، دپاکوت و استراوزور) را تضعیف کند.

مصرف دارو طبق تجویز پزشک

تقریبا حدود ۵۰ درصد از داروها طبق تجویز پزشک مصرف می‌شوند. مردم اغلب کمتر از آنچه که نیاز بدنشان است دارو را مصرف می‌کنند، داروهایشان را به طور اتفاقی و هر وقت دلشان خواست مصرف می‌کنند یا بین مصرف داروها فاصله‌های طولانی می‌اندازند. تمام اینها می‌تواند تاثیر داروها را ضعیف کند. حتما اطمینان حاصل کنید که برنامه درمانی خود را کاملا فهمیده‌اید و دستورات پزشک را به درستی و با دقت دنبال می‌کنید.

منبع: webmd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود