اگر روزی ۲ عدد میخک بخورید، چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتاد؟

اگر روزی ۲ عدد میخک بخورید، چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتاد؟

میخک صدپر غنچه‌های صورتی رنگ و معطر درخت همیشه سبز میخک است که اصالتا در اندونزی می‌روید. این گیاه یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین ادویه‌های دنیا هم به شمار می‌رود. میخک علاوه بر مزه شیرینی که دارد، وقتی به غذا افزوده می‌شود خواص طبی و درمانی خیلی زیادی دارد.

این بار تصمیم گرفتیم شما را با فواید این گیاه شگفت‌انگیز آشنا کنیم تا بدانید اگر روزی ۲ گل میخک را نوش جان کنید، چه تاثیری در سلامت شما خواهد داشت. با ما در روزیاتو همراه باشید.

 سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

میخک یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که ما می‌توانیم برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن مصرف کنیم زیرا این گیاه بر تعداد گلبول‌های سفید خون در بدن می‌افزاید؛ یعنی همان گلبول‌هایی که با عفونت مبارزه می‌کنند. همه اینها به دلیل این است که میخک حاوی ویتامین ث است.

 هضم یا گوارش غذا را بهتر می‌کند

از میخک می‌توان برای درمان مشکلات گوارشی و هاضمه استفاده کرد زیرا منجر به افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی می‌شود. علاوه بر این، حالت تهوع را کاهش می‌دهد. خوب است بدانید میخک مملو از فیبر است و سلامت دستگاه گوارش را بیشتر می‌کند علاوه بر این در پیشگیری از یبوست بسیار مفید است. بهترین راه برای حل مشکلات گوارشی با میخک این است که میخک را به شکل آسیاب‌شده یا تفت‌داده شده با عسل میل کنید.

 دندان درد را تسکین می‌دهد

این ادویه خواص بی‌حس کننده موضعی دارد. اگر دندان درد دارید، مقدای پودر میخک را روی محل دندان درد قرار دهید تا ناراحتی شما را برطرف کند و بتوانید خودتان را به دندانپزشکی برسانید.

با سلامت کبد در ارتباط است

کبد مسئولیت سم‌زدایی بدن و سوخت و ساز داروهایی که مصرف می‌کنید را بر عهده دارد. یوژنول موجود در روغن میخک منجر به بهبود عملکرد کبد می‌شود.

در کاهش درد و التهاب در بدن مفید است

یوژنول به میخک خواص ضدالتهاب و ضددرد می‌دهد. یکی از شیوه‌های بهره‌مندی از این خاصیت استفاده از ادویه میخک برای درمان سردرد است. شما می‌توانید به دو روش این کار را انجام دهید: آن را به همان شکل پودر بخورید یا به صورت موضعی استفاده کنید. اگر می‌خواهید بخورید، بهتر است پودر میخک را همراه با نمک با یک لیوان شیر مخلوط کنید و برای تسکین سردرد بنوشید. اگر هم تصمیم دارید آن را به شکل موضعی استفاده کنید، پودر میخک را با کمی روغن نارگیل خیس و مرطوب کنید، به شکل خمیر درآورید و ماساژ دهید تا دردتان تسکین یابد.

برای استخوان و مفاصل خوب است

میخک حاوی عناصر خاصی نظیر فلاوونوید، منگنز و یوژنول است که در سلامت استخوان و مفاصل مفید واقع می‌شود. این مواد تراکم استخوان را بیشتر می‌کنند، در ساخت بافت استخوانی دخالت دارند و مواد معدنی سالم را به استخوان‌ها می‌رسانند.

خواص ضدباکتری دارند

مطالعاتی در دانشگاه بوینس آیرس انجام شد و میخک را در برابر باکتری‌های خطرناکی مانند ای.کولی و استافیلوکوکوس مورد آزمایش قرار داد. تحقیقات به این نتیجه رسید که اسانس یا روغن میخک در از بین بردن این باکتری‌ها مفید است. حتی یک دستور تهیه نیز برای تولید دهانشویه گیاهی حاوی عصاره درخت چای، میخک و ریحان نیز ایجاد شد. به گفته یکی از سازمان‌های تحقیقاتی بلژیک، این دهانشویه طبیعی سلامت لثه را بیشتر می‌کند و مقداری از باکتری و پلاک‌های دهان را بعد از استفاده از آن تنها به مدت ۲۱ روز کاهش می‌دهد.

سرشار از آنتی اکسیدان هستند

میخک صدپر ماده غذایی شماره یک و منبعی غنی از پلی فنول است. پلی فنول‌ها مواد مغذی ریزی هستند که هنگام مصرف غذاهای گیاهی توسط بدن ما جذب می‌شوند. این ماده فواید بسیار زیادی برای بدن ما دارد: کلسترول و فشار خون را پایین می‌آورد، عملکرد و انعطاف عروق را بهبود می‌بخشد و طول عمر را بیشتر می‌کند.

قند خون را تنظیم می‌کنند

میخک برای آنهایی که مبتلا به مشکلات قند خون مانند دیابت هستند یک ماده خوراکی عالی است زیرا عملکردی مانند انسولین در بدن دارد. این ماده به دفع قند اضافی از خون سلول‌ها کمک می‌کند، تعادل را حفظ کرده و قند خون را در کنترل نگه می‌دارد.

سرعت لخته شدن خون را کم می‌کند

یوژنول موجود در میخک سرعت لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. فقط حواستان باشد که این ماده با داروهای رقیق‌کننده خون واکنش بدی نشان می‌دهد. قبل از این که میخک را وارد رژیم غذایی خود نمایید، در صورت لزوم، با پزشک معالجتان مشورت کنید.

 

آیا شما هم از میخک در وعده‌های غذایی‌تان استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال چیزی در مورد فواید میخک برای سلامت بدنتان شنیده بودید؟

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود