ویژگی‌های ناخوشایندی که برخلاف تصور ارثیه پدر و مادرمان نیستند؛ از فراموشکاری تا بد رانندگی کردن

ویژگی‌های ناخوشایندی که برخلاف تصور ارثیه پدر و مادرمان نیستند؛ از فراموشکاری تا بد رانندگی کردن

گرچه ما عادت داریم ضعف ها و ناتوانی های خود را به گردن ژن هایمان بیندازیم اما متأسفانه باید بدانید که دانشمندان همیشه با شما هم‌عقیده نیستند. در واقع ژنتیک مسئول فراموشکاری ها، دست و پا چلفتی بودن یا بعضی از دیگر ضعف های شما نیست.

در ادامه به ۱۲ ویژگی ناخوشایندی خواهیم پرداخت که تحقیقات علمی ژنتیکی نبودن آن ها را ثابت کرده.

۱- ضعف در ریاضی

گرچه دی ان ای شما می تواند نقش قابل توجهی در نحوه ی یادگیری شما داشته باشد، اما ژنتیک بیشتر در توانایی یادگیری کلی شما تأثیر دارد تا مهارت پیدا کردن شما در یک حوزه ی خاص. به گفته ی دانشمندان، توانایی پایه ی ریاضی به سخت کوشی، آماده سازی و اعتماد به نفس نیاز دارد، نه برخورداری از یک ژن خاص.

۲- فراموشکاری

هیچ کسی با ناتوانی در به خاطر سپردن متولد نمی شود. بنابراین سعی نکنید فراموشکاری هایتان را به گردن ژن هایتان بیندازید. تحقیقات بارها نشان داده قدرت مغزی ما را فقط بیولوژی ما تعیین نمی کند. گرچه ژنتیک در این مسأله نقش دارد، اما ژن اصلی حافظه فقط تفاوت هایی نسبتاً جزئی در عملکرد مغزی افراد ایجاد می کند. اما عواملی وجود دارد که در این مسأله تأثیر گذار هستند و ما توانایی کنترل آن ها را داریم از جمله رژیم غذایی، خواب، مدیریت اضطراب، ورزش های فیزیکی و تمرینات شناختی مثل یادگیری مهارت های جدید. به علاوه، روش های مؤثری وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید حافظه ی فعال خود را پرورش دهید، یعنی همان حافظه ای که شماره تلفن ها و اسم های افراد را ذخیره می کند.

۳- نداشتن خلاقیت

تفکر خلاقانه فقط به ژنتیک مربوط نمی شود. رشد خلاقیت بیشتر با انگیزه و علاقه ی شخصی مرتبط است. این یک باور رایج اما غلط است که خلاقیت عمدتاً ارثی است. بیشتر افرادی که از توانایی ذهنی معقولی برخوردارند می توانند با رشد مهارت های تفکر خلاقانه، به شخص خلاق تری تبدیل شوند. این مهارت ها شامل باز نگه داشتن فکر خود، ایده سازی و استفاده از تاکتیک های مختلف حل مسأله می شود.

۴- ضعف در یادگیری زبان

پیش تر در مورد یک همین مطلب درباره ی نقش ژن ها در توانایی کلی یادگیری صحبت کردیم. یادگیری زبان هم از این قاعده مستثنی نیست. اما ضعف تان در یادگیری زبان را نباید به گردن «ژن زبان» بیندازید، چرا که تحقیقات درباره ی یادگیری زبان نشان داده این ژن در واقع تنها تکه ای از یک پازل بزرگ تر است. طبق این تحقیقات چیزی که بیشترین اهمیت را در یادگیری زبان دارد نگرش و رویکرد شما به این مسأله است.

۵- ضعف در نقاشی

به گفته ی دانشمندان، ما با تمرین می توانیم همه ی فرآیندهای ذهنی مورد نیاز برای نقاشی کردن را به خوبی در خود تقویت کنیم. این فرآیندها عبارتند از به خاطر سپردن اطلاعات تصویری، اتخاذ تصمیم آگاهانه در مورد اینکه دقیقاً کدام عناصر رسم شوند و شاید مهم ترین مهارت یعنی یادگیری داشتن یک نگاه متفاوت. اگر متوجه شده اید زیاد شکوه می کنید که یک خط صاف هم نمی توانید بکشید، این ضرب المثل را با خود تکرار کنید که کار نیکو کردن از پر کردن است یعنی فقط با تمرین می توان در کاری مهارت پیدا کرد.

۶- ناتوانی در رقصیدن

تحقیقات نشان داده آدم ها رقصنده ها را بر اساس تقارن بدن شان (به عنوان نشانه ای از ژنتیک) قضاوت می کنند اما هیچ ارتباطی میان دی ان ای و توانایی رقص دیده نشده. به گفته ی دانشمندان، تجربیات اولیه، ترجیحات، فرصت ها، عادت ها، آموزش و تمرین، مهم ترین عوامل تعیین کننده در مهارت رقص هستند.

۷- ناتوانی در باغبانی و گلکاری

باغبانی و گلکاری مانند بسیاری از چیزها در زندگی، یک مهارت کاملاً اکتسابی است. شاید شما هم شنیده باشید که می گویند بعضی ها دست شان در باغبانی و گلگاری خوب است یعنی ذاتاً مهارت و توانایی ویژه ای در پرورش گیاه دارند. اما حقیقت آن است که هیچ کس با چنین توانایی ای متولد نمی شود و باغبانی و گلکاری چیزی جز یک مهارت قابل یادگیری نیست.

۸- ضعف در یادگیری کار با تکنولوژی

شاید فکر کنید که ذاتاً در یادگیری تکنولوژی های جدید ضعف دارید، اما واقعیت آن است که مهارت های مورد نیاز برای کار با کامپیوتر و وسایل مشابه، به آن اندازه به ژنتیک وابسته نیستند که ویژگی ای مثل رنگ چشم ها هست. به خاطر داشته باشید که دانشمندان دانشمند به دنیا نمی آیند، بلکه دانشمند می شوند. برای اثبات این موضوع، رشد جمعیت زنان دانشمند در مقایسه با گذشته را در نظر بگیرید. حالا شاهد نسل جدیدی از زنان دانشمند هستیم که پا به پای مردان در حال فعالیت علمی هستند، اما این اتفاق به خاطر تغییر ناگهانی ژن های آن ها رخ نداده، بلکه علت آن انتخاب ها و فرصت هایی است که حالا در دسترس آن ها قرار دارد.

۹- بد رانندگی کردن

دانشمندان در تلاش برای پیدا کردن ارتباطی میان یک ژن خاص با رانندگی و حافظه به این نتیجه رسیدند که میان ژن ها و مهارت های حرکتی رابطه ی مستقیمی وجود ندارد. به گفته ی محققان، ژن ها روی خلق و خو، توجه و میزان اضطراب فرد تأثیر می گذارند اما فقط «تأثیر می گذارند» نه بیشتر. بدیهی است عوامل بسیار دیگری مثل تمرین و تمرکز وجود دارد که در این مسأله نقش دارند.

۱۰- دست و پا چلفتی بودن

فرقی نمی کند چقدر خودتان را دست و پا چلفتی می دانید، واقعیت آن است که شما با چنین ویژگی ای متولد نشده اید. برای دستیابی به هماهنگی در حرکات بدن به فعالیت تمامی دستگاه های ماهیچه ای، اسکلتی و عصبی بدن نیاز است. چنین فرآیند پیچیده ای فقط به یک یا دو ژن وابسته نیست. دانشمندان پی برده اند ورزشکارانی که احتمال آسیب دیدگی در آن ها بالاتر است از مهارت های حافظه ای خوبی برخوردار نیستند، عکس العمل کندتری دارند و سرعت پردازش اطلاعات در آن ها پایین تر است. این ها مهارت هایی هستند که هر کسی می تواند با کار و تلاش آن ها را تقویت کند. اما اگر تصور می کنید که ناهماهنگی حرکات بدن تان عادی نیست، به پزشک مراجعه کنید.

۱۱- ضعف در جهت یابی

حس جهت یابی به حافظه مربوط می شود نه به دی ان ای. ما برای پیدا کردن مسیر خود از دو نوع حافظه ی مختلف بهره می گیریم: یکی حافظه ی موردی، مثل به خاطر آوردن اینکه وقتی به پمپ بنزین رسیدید، باید به چپ بپیچید، و دیگری هم حافظه ی فضایی، مثل دانستن اینکه باید یک متر به سمت شمال بروید و بعد به چپ بپیچید. مغز شما با استفاده از یکی از این حافظه ها و یا هر دوی آن ها می تواند راه شما را پیدا کند. هر دو مورد مهارت هایی محسوب می شوند که می توانند با تمرین ارتقا یابند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود