جزییات وام مسکن ۳ میلیاردی و افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹

جزییات وام مسکن ۳ میلیاردی و افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹

وام مسکن ۹۹ مثل وام ازدواج ۹۹ و حداقل حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹، از جمله موضوعاتی است که توجه بخشی از جامعه را به خود معطوف کرده است. مجلس در روزهای پایانی زمستان ۹۸ که یازدهمین انتخابات مجلس در ۲ اسفند۹۸ را نیز در پیش داریم، کار مهمی دارد و آن هم بررسی و تصویب بودجه سال ۹۹ کل کشور که آخرین بودجه قرن سیزدهم هجری شمسی خواهد بود.

قرنی پر فراز و نشیب که داستانی مفصل و کلکسیونی از اشک ها و لبخندها است. وام ازدواج ۹۹ احتمالا بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین معین شود و مبلغ بازپرداخت نیز بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون ریال در ماه باشد که با تورم ۴۰ درصدی، از عهده بسیاری از متقاضیان خارج است.

چندی پیش اعلام شد که بیش از ۶۰۰۰ وام ازدواج به سالمندان بالای ۶۰ سال پرداخت شده که تاریع عقد آن ها از اول فروردین ۹۶ به بعد بود! حداقل حقوق کارگران نیز در سال ۹۹، احتمالا در جلسه شورای عالی کار در پایان اسفند۹۸ یا اوایل فروردین ۹۹ مشخص شود.

احتمالا کف حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹، ۲۰ میلیون ریال باشد. باید مدتی صبر کرد تا رقم دقیق مشخص شود. حداقل حقوق کارگران در سال ۹۸، حدود ۱۶ میلیون ریال بود. در سال ۹۹، طبق لایحه بودجه سال ۹۹، حداقل حقوق کارمندان دولت که بیش از ۲ میلیون نفر هستند، ۱۵ درصد افزایش می یابد. رقم دقیق گویا به صورت پلکانی خواهد بود.

وام مسکن در سال ۱۳۹۹ چقدر است؟

مدیرعامل بانک مسکن ۲۰ دی ماه ۹۸ اعلام کرد که وام ساخت مسکن در سال ۹۹ به ۳ میلیارد ریال افزایش یافته است. این رقم از محل اوراق حق تقده به میزان ۸۰ درصد هزینه ساخت و باقیمانده بر اساس اجرای طرح در مشارکت های مدنی است. به هر حال سقف وام ساخت مسکن در سال ۹۹ حدود ۳ میلیارد ریال اعلام شده است.

این به شرطی است که ۲۰ درصد هزینه ساخت را سازنده تقبل کند. این تسهیلات وام مسکن ۹۹ به واحدهایی که تا بیست و پنج سال قدمت دارد پرداخت می شود و اگر واحدی بیش از ۲۵ سال قدمت داشته باشد، وام ساخت و تعمیر مسکن بر اساس سقف تسهیلات جداگانه ای که بعدا اعلام می شود، پرداخت خواهد شد. در سال ۹۸، وام ساخت مسکن برای دریافت انفرادی، چهل و پنج میلیون تومان بود که این رقم اکنون به ۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

سقف تسهیلات وام مسکن برای زوجین تهرانی نیز از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است. اگر در شهری با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنید، تسهیلات خرید مسکن ۶۰ میلیون تومان و در شهرها نیز ۱۲۰ میلیون تومان است. تا ۱۴ دی ماه سال ۹۸، بانک مسکن بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن به متقاضیان واجد شرایط تخصیص داده است که با رشدی به نسبت سال ۹۷ همراه نشده است.

علت هم رکود در بازار مسکن و عدم توانایی متقاضیان به دریافت و بازپرداخت اقساط اعلام شده است. طبق اعلام مدیرعامل بانک مسکن، در سال ۹۸، ۱۰۸ هزار فقره حساب در صندق سپرده گذاری مسکن پس انداز مسکن یکم، بدون این که تسهیلات وام مسکن دریافت کنند، حساب خود را بستند و بیخیال این وام شدند!

وام مسکن ۹۹

افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت 

افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت در سال ۱۳۹۹ دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور که ۱۷ آذر تقدیم مجلس کرد، افزایش متوسط ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت را پیشنهاد کرده و اخیرا دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که افزایش حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹، پلکانی است.

در سناریوی پلکانی، کف حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹، رقمی بین ۲۷ تا ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده و اگر فردی، بیش از این رقم دریافت می کنند، حقوق آن ها ۱۲ درصد افزایش یابد و ۳ درصد افزایش حقوق ها به افرادی تخصیص یابد که زیر ۲۷ تا ۳۰ میلیون ریال دریافتی دارند.

در افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹، با افزایش حقوق به صورت پلکانی نزولی، افرادی که کم تر از میزان مشخص شده حقوق بگیرند، حقوق ان ها رشد می کند تا به حد مورد انتظار برسد. احتمالا افزایش حقوق ها برای حقوق های بالای ۳۰ میلیون ریال در ماه بیش از ۱۸ درصد خاهد بود. البته این فعلا در سطح پیشنهاد است و باید منتظر بررسی مفاد لایحه بودجه سال ۹۹ در صحن علنی مجلس باشیم.

در سال ۹۷ چه اتفاق افتاد؟

تراژدی افزایش  حقوق کارگران و مشمولین تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و مشخص کردن کف حقوق کارکنان دولت، همواره یکی از پر بحث‌ترین بندهای بودجه سالانه و جلسات شورای عالی کار بوده است و در سال ۹۸ نیز که دولت با حماسه بنزین ۳۰۰۰ تومانی، بر تنور تورم دمید، یکی از  پرچالش‌ترین شرایط اقتصادی را برای ۸۳میلیون ایرانی رقم زد.

در سال ۹۷، دولت تدبیر و امید، متوسط افزایش ۲۰ درصدی را برای حقوق کارمندان اعلام کرد اما آنچه که اتفاق افتاد، مجلس افزایش میزان ۴۰۰ هزار تومانی و رشد تا ۱۰ درصدی را خواستار شده بود و در قانون به تصویب رساند، در نهایت دولت نیز براساس منابع در اختیار فرمول محاسباتی آن را اعلام و پرداختی انجام شد.

یک توصیه!

در سال ۱۳۹۹، هم‌چنان با تداوم وضعیت تحریم بین المللی ایران و افزایش شیب تورم و تداوم رکود در صنایع مهم مثل صنعت ساختمان روبرو خواهیم بود. با افزایش تورم و نرخ ارز، شاهد افزایش سودآوری شرکت های بورسی و هم‌چنین افزایش قیمت سهام آن ها خواهیم بود.

با توجه به این واقعیت که شاهد رکود در بازارهای موازی (ارز-سکه-طلا-خودرو-مسکن) با بورس هستیم و حجم خرید و فروش سهام در زمستان ۹۸، ۴۰ برابر زمستان ۹۷ است و شاهد حجم عظیمی از تزریق نقدینگی به بورس هستیم، احتمالا در انتهای سال ۹۹، رقم شاخص کل بورس ایران که پر بازده ترین بورس جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی به گزارش فایننشیال تایمز آمریکا، بود، از ۵۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد.

قیمت امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۹۸ با نمادتسه ۹۸۰۷ در تاریخ ۲۰ دی ۹۸، ۴۴۶ هزار ریال بود.

لذا به کلیه کارگران، کارمندان، دانشجویان، مستمری بگیران و بازنشستگان توصیه می‌کنیم که برای افزایش ثروت و دارایی خود، نسبت به دریافت کد بورس از ۱۰۶ کارگزاری سراسر کشور اقدام کرده و پس از آشنایی با اصول و قوانین و قواعد بورسی، از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا خرید سهام عرضه اولیه، با ساز و کار بورس و سهامداری آشنا شده تا از سودهای شیرین سال ۱۳۹۹، محروم نشوند.

بورس انرژی، بورس کالا،‌ بورس ایده، نمادهای بورس و فرابورس و شرکت‌های دارویی و غذایی، از جمله شگفتی سازهای بورس ایران در سال ۱۳۹۹ خواهند بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • اف دی ۲۴, ۱۳۹۸

    همچین گفتین ۳ میلیارد فکر کردم۳ میلیارد تومنه. بابا ۳۰۰ میلیونه دیگه. پول رهن یه خونه

  • jamalooo دی ۲۴, ۱۳۹۸

    زمانی باز توهنرای بورسیتو پاشیدی تو وام ها ؟!