جزییات طرح جدید مجلس برای معافیت از خدمت سربازی ۹۹

جزییات طرح جدید مجلس برای معافیت از خدمت سربازی ۹۹

معافیت از سربازی هم‌چنان دغدغه مشمولان و خانواده های جوانانی است که هنوز این خدمت را انجام نداده و از مزایای انجام آن بی بهره هستند. خروج از کشور، نامزدی در انتخابات مختلف، ثبت سند و استخدام در دستگاه ها و مراکز دولتی، از جمله مهم‌ترین مزایای انجام خدمت سربازی است.

خرید خدمت سربازی مدتی است که متوقف شده ولی هم‌چنان بحث معافیت از خدمت سربازی در سال ۱۳۹۹، از جمله موضوعات جذاب برای جوانانی است که به سن اعزام به خدمت سربازی رسیده یا در سال های آینده بایستی به خدمت اعزام شوند.

شرایط منطقه و اتفاقات سیاسی واقتصادی کشور نیز بعضی ها را به این فکر انداخته که با اخذ پذیرش تحصیلی در خارج یا ادامه تحصیل در داخل، اعزام را به تاخیر بیاندازند و از جایگزین هایی برای معافیت یا تاخیر در اعزام، استفاده کنند.

فرزندان مددجویان کمیته امداد امام خمینی می توانند از معافیت از سربازی ، کسر خدمت و کاهش تعرفه خرید سربازی و هم چنین بخشودگی غیبت بهره مند شوند. معافیت سربازی فردی که والدینی با ۲۸ و ۲۹ ماه ایثارگری دارد، تابستان ۹۸ به اتمام رسید. کسر خدمت های ایثارگری سربازی نیز همچنان مثل معافیت های سربازی قهرمانان ورزشی و معافیت پزشکی ادامه دارد.

اخیرا ۱۱۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را به هیات رئیسه پیشنهاد کردند که طبق آن، معافیت از سربازی را از سال ۱۳۹۹ برای مشمولان این طرح، به ارمغان می آورد و می تواند بخشی از مشمولان را از سربازی معاف کند.

طبق طرح جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به جهت ترغیب مردم به فرهنگ اهدای عضو و رواج این پدیده نیکوکاری مهم در کشور که یکی از چالش های نظام سلامت کشور محسوب می شود، خواستار معافیت از سربازی یکی از فرزندان ذکور خانواده هایی شدند که اهدای عضو انجام دادند.

طبق این طرح معافیت از سربازی ۹۹، اگر یکی از فرزندان خانواده ای، مرگ مغزی شده و اعضاء وی به افراد نیازمند، پیوند زده شود، یکی از فرزندان ذکور آن خانواده از خدمت سربازی معاف خواهد شد. در این طرح، انجام این برنامه را منوط به اذن فرمانده کل قوا دانسته و از هیات وزیران خواسته شده تا پس از تصویب این طرح در صحن علنی و تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دولت، آیین نامه اجرایی آن را ۹۰ روز پس از ابلاغ، تدوین کند.

هنوز کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در زمستان ۹۸ تا لحظه تنظیم این گزارش، نسبت به تصویب یا عدم تصویب طرح جدید مجلس شورای برای معافیت از سربازی ۹۹، جزییاتی منتشر نکرده است.

معافیت از سربازی

اما به نظر می رسد که این طرح به منظور حمایت از فرهنگ نیکو اهداء عضو، با توجه به این که حدود ۴۰ درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،آن را امضاء کردند، بتواند نظر مثبت کمیسیون ها را جذب و در صحن علنی مجلس نیز در بهار سال ۱۳۹۹، به تصویب نمایندگان برسد. معمولا طرح های معافیت از خدمت سربازی یا کسر خدمت سربازی، با واکنش های ستاد کل نیروهای مسلح همراه می شود. باید ببینیم که ستاد کل در این باره، چه تصمیم و واکنشی نشان می دهد.

مشمولانی که نسبت به پرداخت قسطی خرید خدمت سربازی اقدام کرده اند، بایستی اقساط خود را تا پایان سال ۹۸ تسویه کنند. در غیر این صورت، مشمول غایب شناخته شده و در سال ۹۹ به خدمت اعزام می شوند. طرح جریمه ریالی سربازی مشمولان غایب در سال ۱۳۹۸ متوقف شده بود.

قانون خدمت وظیفه عمومی را از سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا به نشانی: vazifeh.police.ir دریافت کرده و جزییات معافیت ها، مشمولیت ها،‌ سهمیه های ایثارگری و جانبازی و خانواده معظم شهدا و فرزندان رزمندگان را در آن مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود