از گوگل تا اپل؛ شرکت های بزرگ و موفق دنیای فناوری که کار خود را از یک گاراژ شروع کردند

از گوگل تا اپل؛ شرکت های بزرگ و موفق دنیای فناوری که کار خود را از یک گاراژ شروع کردند

بعضی از مشهورترین و موفق ترین شرکت های سیلیکون ولی، کار خود را از یک گاراژ شروع کرده اند. نقطه ی مشترک ماجرای همه ی این شرکت ها تلاش ها و زحمات چند انسان خلاق و ایده های بکرشان است. در حقیقت «شروع از گاراژ» به جزئی جدایی ناپذیر و تقریباً کلیشه ای از ماجرای موفقیت شرکت های فناوری تبدیل شده.

بسیاری از این گاراژها بازسازی شده اند و حالا دیگر به آن شکلی نیستند که این شرکت ها کار خود را در آن ها شروع کردند، اما تبدیل به مکان هایی تاریخی شده اند که تلاش ها و زحمات فراوان تأثیرگذارترین و موفق ترین شرکت های حوزه ی فناوری را یادآوری می کنند.

در ادامه به ماجرای ۵ شرکت بزرگ و موفق دنیای فناوری خواهیم پرداخت که کار خود را از یک گاراژ شروع کردند.

گوگل

شروع شرکت های بزرگ دنیای فناوری

لری پیج و سرگی برین ، پایه گذاران گوگل، در شهر منلو پارک ایالت کالیفرنیا یک گاراژ اجاره کردند و در سال ۱۹۹۸ موتور جستجوی خود را در آنجا راه اندازی کردند.

این گاراژ بخشی از یک خانه، متعلق به سوزان وجیکی، مدیرعامل فعلی یوتیوب و خواهر آن وجیکی (مدیرعامل ۲۳andMe و همسر سابق سرگی برین) بود. وجیکی برای اجاره ی این گاراژ ماهانه ۱،۷۰۰ دلار از پیج و برین، میلیاردرهای آینده می گرفت.

این ساختمان حالا متعلق به گوگل است. در سال ۲۰۱۸، شرکت گوگل به مناسبت بیستمین سالگرد گوگل، این گاراژ را بازسازی کرد و به طرفداران خود اجازه داد از طریق گوگل مپس از آن بازدید کنند.

اپل

اینطور که گفته می شود استیو جابز و استیو وازنیک شرکت پل را در گاراژ خانه ای در شهر لس آلتوس راه اندازی کردند. جابز دوران کودکی خود را هم در این خانه گذرانده بود.

در سال ۲۰۱۳، کمیسیون میراث تاریخی شهر لس آلتوس این خانه را مکانی تاریخی اعلام کرد، گرچه وازنیک داستان شروع این شرکت از یک گاراژ را «تا حدودی افسانه» خوانده بود. وازنیک گفته او و جابز در این گاراژ وقت می گذارندند و درباره ی ایده هایشان با یکدیگر صحبت می کردند اما هیچ طراحی، نمونه سازی و برنامه ریزی ای برای محصولات در آنجا انجام نمی دادند و در واقع چیزی در این گاراژ تولید نکردند.

اچ پی

بیشتر از ۸۰ سال قبل، بیل هیولت و دیوید پاکارد در گاراژی متعلق به پارکارد در شهر پالو آلتوی ایالت کالیفرنیا، شرکت اچ پی را تأسیس کردند. این گاراژ در سال ۱۹۸۷ یک مکان تاریخی اعلام شد و شرکت اچ پی در سال ۲۰۰۰ آن را به مبلغ ۱/۷ میلیون دلار خریداری کرد.

هیولت و پاکارد در این گاراژ همان اسیلاتور صوتی ای را ساختند که به موفقیت بزرگ آن ها تبدیل شد و آن را به شرکت دیزنی برای فیلم «فانتازیا» (Fantasia) فروختند. از این گاراژ گاهی به عنوان «زادگاه سیلیکون ولی» نام برده می شود.

مایکروسافت

بیل گیتس و پل آلن، پایه گذاران مایکروسافت، در روزهای ابتدایی این شرکت در گاراژی در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو کار می کردند. در همین گاراژ بود که آن ها نسخه ای از زبان برنامه نویسی بیسیک را نوشتند. این گاراژ بعدها به متل ساندونر تعلق گرفت.

در سال ۲۰۱۳ متل ساندونر این گاراژ را بازسازی کرد و در آن آپارتمان هایی مقرون به صرفه ساخت.

آمازون

جف بزوس شرکت آمازون را در سال ۱۹۹۵ در خانه ای در شهر بلویو ایالت واشینگتن راه اندازی کرد. او و مکنزی بزوس، همسر آن زمانش، این خانه را به قیمت ماهیانه ۸۹۰ دلار اجاره کرده بودند.

بزوس گفته یکی از دلایل او برای انتخاب این خانه داشتن گاراژ بود و به این ترتیب او می توانست ادعا کند که مثل بسیاری از شرکت های مهم فناوری، کارش را از یک گاراژ شروع کرده بود.

این خانه در سال ۲۰۱۹ به قیمتی بیشتر از ۱/۵ میلیون دلار فروخته شد، گرچه دیگر دقیقاً همان خانه ای نیست که بزوس در آن زندگی کرده بود. این ملک در سال ۲۰۰۱ بازسازی شد و گاراژ آن احتمالاً دیگر به همان شکلی که در سال ۱۹۹۵ بود نیست.

البته این خانه هنوز همان صندوق پستی ای را دارد که بزوس کاتالوگ کتاب ها را از طریق آن دریافت می کرد.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود