کدام ویتامین ها و مکمل ها بی فایده و کدام مفید هستند؟

کدام ویتامین ها و مکمل ها بی فایده و کدام مفید هستند؟

برای جلوگیری از کمبود ویتامین، باید مواد غذایی خاصی را مصرف کنیم تا نیاز روزانه ی بدن ما به ویتامین ها و مواد مغذی تأمین شود. اگر مواد غذایی برای تأمین این نیاز روزانه کافی نباشند، می توانیم از ویتامین ها و مکمل هایی استفاده کنیم که کمک می کنند میزان مواد مغذی در بدن خود را به حد نرمال برسانیم و زندگی سالم تری داشته باشیم. با این حال، همه ی این ویتامین ها و مکمل ها بی ضرر نیستند و بعضی از آن ها هم می توانند کاملاً بی فایده باشند.

در ادامه می خواهیم ببینیم که کدام ویتامین ها و مکمل ها واقعاً برای ما مفید هستند و کدام می توانند مضر باشند.

ابتدا در مورد آن هایی صحبت خواهیم کرد که مصرف آن ها کاملاً بی فایده است.

ویتامین C

کدام ویتامین ها و مکمل ها فایده دارند

بسیاری از مردم تصور می کنند مکمل های ویتامین C به درمان سرماخوردگی کمک می کنند. با این حال، تحقیقات نشان داده گرچه ممکن است بعضی افراد از این مکمل ها نتیجه بگیرند، اما مصرف آن ها هیچ تأثیر پایداری ندارد. به همین دلیل همیشه بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل پرتقال، توت فرنگی و کلم بروکلی استفاده کنید.

ویتامین A

ویتامین A اهمیت زیادی برای بینایی و سلامت چشم های دارد. با این حال، اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، نیازی به مکمل این ویتامین پیدا نخواهید کرد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده مصرف این مکمل می تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا ببرد. به جای این مکمل می توانید هویج و سیب زمینی شیرین بخورید.

ویتامین E

گرچه این اعتقاد وجود دارد که مکمل های ویتامین E جلوی ابتلا به سرطان را می گیرند، اما تحقیقات نشان داده این مکمل ها بی خطر نیستند و حتی می توانند ریسک ابتلا به سرطات پروستات را بالا ببرند. این بدان معنی است که این مکمل ها تأثیری که تصور می شود را ندارند. به جای مصرف این مکمل ها می توانید اسفناح، آووکادو و آجیل بخورید که منابع طبیعی ویتامین E محسوب می شوند.

حجم دهنده های عضلات

اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید هیچ لزومی به استفاده از مکمل های حجم دهنده ی عضلات نخواهد بود. به علاوه، این نوع مکمل ها مملوء از قند هستند، مسأله ای که ممکن است باعث شود بیش از حد وزن اضافه کنید و احتمال ابتلا به دیابت و بالا رفتن فشار خون در شما افزایش پیدا می کند.

چربی سوزها

هنوز مدارک و شواهد کافی که اثبات کند مکمل های چربی سوز به کاهش وزن کمک می کنند وجود ندارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده چربی سوزها باعث نارسایی کبدی، حمله های قلبی و دیگر مشکلات جسمی می شوند. بنابراین بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید.

مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها احتمالاً پرطرفدارترین مکمل هستند. مردم واقعاً تصور می کنند که مصرف آن ها برای برخورداری از یک زندگی سالم ضروری است. با این حال، تحقیقات نشان داده مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین ها در واقعا ریسک مرگ را بالا می برد. به جای آن بهتر است یک رژیم غذایی سالم، حاوی همه ی مواد مغذی مورد نیازتان، داشته باشید.

حالا می خواهیم ببینیم کدام مکمل ها بی خطر هستند.

ویتامین D

ویتامین D استحکام استخوان ها را افزایش می دهد. منبع طبیعی این ویتامین خورشید است، اما در بخش هایی از دنیا نور خورشید به میزان کافی وجود ندارد تا مردم بتوانند ویتامین D را به اندازه ای که باید از این طریق دریافت کنند. از آنجایی که مقدار بسیار کمی از این ویتامین در مواد غذایی وجود دارد، بهتر است از مکمل آن استفاده کنید.

امگا ۳

مکمل های امگا ۳ برای کسانی که ماهی نمی خورند انتخاب خوبی محسوب می شود. امگا ۳ فشار خون را پایین می آورد و ریسک بروز بیماری های قلبی ناگهانی را کاهش می دهد. به علاوه، این مکمل ها با افزایش میزان کلسیم موجود در استخوان ها به مقابله با التهاب و بهبود سلامت استخوان ها و مفصل ها کمک می کند. کسانی که رژیم گیاهخواری دارند هم باید این مکمل را مصرف کنند.

ویتامین B12

مصرف مکمل های ویتامین B12، حتی در دوز بالا خطری ندارد. این مکمل برای کسانی که به طور مادرزادی از کمبود ویتامین B12 و کم خونی رنج می برند بسیار مؤثر است. این ویتامین برای افراد وگان هم مناسب است.

پودرهای پروتئین (سویا یا آب پنیر)

پودرهای پروتئین می توانند به کاهش وزن و رسیدن به وزن متناسب کمک کنند. این پودرها اگر به مقدار درستی مصرف شوند می توانند همان مقدار پروتئینی که برای داشتن یک سبک زندگی سالم نیاز داریم را تأمین کنند. پودرهای پروتئینی مثل آب پنیر و سویا حاوی اسیدهای آمینه ی ضروری ای هستند که بدن برای ترمیم بافت های خود به آن ها نیاز دارد. از طرفی دیگر، پودرهای پروتئین گوشت گاو فاقد مواد مغذی، به ویژه اسیدهای آمینه ی ضروری هستند.

پودر سبز

این مکمل ها از سبزیجات، پروبیوتیک ها، گیاهان دارویی و چیزهایی از این قبیل تولید می شوند. پودرهای سبز اگر در کنار یک رژیم غذایی سالم مصرف شوند، سلامت بدن را تأمین می کنند. این مکمل ها به دستگاه های ایمنی و گوارشی بدن کمک می کنند و می توانند انرژی را افزایش دهند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سهیل بهمن ۲۰, ۱۳۹۸

    سلام
    من میتونم برای ریزش مو از پروتئین وی استفاده کنم؟

    • رسول بهمن ۲۵, ۱۳۹۸

      عزیز جواب این سوالو پیش دکتر باید پیدا کنی نه کاربران سایت