پاسخ به ۲۰ سوال متداول متقاضیان تحصیل در خارج از کشور و ارزیابی مدارک

پاسخ به ۲۰ سوال متداول متقاضیان تحصیل در خارج از کشور و ارزیابی مدارک

ارزشیابی مدارک تحصیلی مهم است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، در صورتی که قصد استفاده از مزایای مادی و معنوی مدرک دانش آموختگی خود را در داخل کشور داشته باشند، بایستی صرفا در دانشگاه هایی در خارج از کشور تحصیل کنند که در فهرست ارزشیابی تحصیلی و سطح بندی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته باشد.

در غیر این صورت، مدرک دانش آموختگی شما در داخل کشور، هیچ اعتباری ندارد. اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی دارید، بایستی صرفا در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحصیل کنید و در آزمون سالانه رشته تحصیلی خود نیز شرکت کرده و حد نصاب قبولی را کسب کنید.

از اول تیر ۱۳۹۸، صرفا مدارک دانش آموختگی افرادی که در دانشگاه های گروه الف و گروه ب در مقطع دکتری تحصیل کرده باشند، ارزشیابی می شود. لذا مدارک صادره از دانشگاه های گروه ج (متوسط) در مقطع دکتری، صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد قابل بررسی و ارزشیابی است. پاسخ به سوالات متداول در این گفتار سرویس دانشگاهی روزیاتو ارائه شده است. تا کنون صدها مقاله درباره فرصت های تحصیلی، بورسیه و راهنمای اخذ پذیرش و نوشتن مقاله و پایان نامه برای دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور در سرویس دانشگاه روزیاتو ارائه شده است.

برای تحصیل رایگان در سال ۲۰۲۰ میلادی در اروپا، دانشگاه های نروژ در کلیه رشته ها و کلیه مقاطع به زبان انگلیسی رایگان است. برای تحصیل مجانی در آمریکا، بایستی حتما مدرک IELTS با نمره ۷ از ۹ و GRE‌ داشته باشید. تحصیل در فرانسه و آلمان نیز با هزینه کم اما تسلط به زبان کشور مقصد، مورد نیاز است.

حتما ببینید: راهنمای اپلای در دانشگاه های سوئد و نروژ

ارزشیابی مدارک تحصیلی
تصویر ایندکس سایت اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم برای ارزشیابی مدارک تحصیلی

آیا ارائه مدارکی که به دو زبان از یک دانشگاه (مانند کشور مالزی مدرک مالایی و انگلیسی) صادر می ‏شود، الزامی است؟

بله، دانشگاه‌های برخی از کشورها مانند مالزی، ژاپن، چین، کره‌جنوبی، هلند، سوئد، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و … به همراه اصل مدارک به زبان اصلی کشور مربوط، مدارک دیگری به زبان انگلیسی صادر می کنند که ارائه هردو مدرک به زبان انگلیسی و زبان اصلی کشور محل تحصیل برای ارزشیابی مدارک الزامی است.

مدارک تحصیلی خارجی اینجانب بدون مهر صحت صدور و تعلق نمایندگی جمهوری اسلامی است، آیا قادر هستیم که برای ارزشیابی آن اقدام نمایم؟

خیر، برای ارزشیابی مدارک تحصیلی لازم است صحت‌ صدور و تعلق مدارک تحصیلی به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل رسیده باشد.

برای ممهور نمودن مدارک خود به مهر صحت‌ صدور و تعلق می‌توانید به سامانه تاک وزارت امور خارجه Tak.mfa.ir (صرفاً از طریق مرورگر Google chrome) مراجعه فرمایید. همچنین شایان ذکر است که هر دو مدرک شما (دانشنامه و ریزنمرات) می‌بایست به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برسد.

آیا مدرک تحصیلی دوره‏ های مشترک (بین ‏دانشگاهی از ایران و یک دانشگاه خارج از کشور مورد تأیید وزارت علوم) قابل ارزشیابی است؟

ارزشیابی مدرک تحصیلی خارجی، ناشی از برگزاری دوره‏‌های مشترک (دوره‌هایی که با همکاری یک دانشگاه‏ خارجی و یک دانشگاه داخل کشور تشکیل می‏ گردد) منوط به تأمین شرایطی خواهد بود که در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌ کل امور دانش‌آموختگان به آدرس grad.saorg.ir قابل مشاهده است.

فرایند تأیید مدارک تحصیلی خارجی اخذ شده از یک دانشگاه معتبر خارجی حدوداً چه مدت به طول می ‏انجامد؟

در صورت کامل بودن مدارک و رعایت کلیه شرایط ضوابط و مقررات ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، به طور معمول گواهی‌نامه موقت برای مدارکی که براساس نظر کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور نیازی به بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی جلسه دفاعیه، بررسی پایان‌نامه و رساله، درخواست مقاله و یا بررسی نتایج عملی و قابلیت‌های حرفه‌ای) نداشته باشند، حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز صادر میگردد.

آیا برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، باید حضوراً مراجعه نمایم؟

با توجه به راه اندازی سیستم پستی، آن دسته از متقاضیانی که صحت صدور و تعلق مدرک تحصیلی شان در طریق سامانه تاک مورد تأیید قرارگرفته است می‌توانند درخواست ارزشیابی مدارک تحصیلی خود را از طریق پست پیشتاز به نشانی ذکر شده در ذیل ارسال نمایند. نشانی: تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان شهید موسوی (فرصت جنوبی)، پلاک۲۷، سازمان امور دانشجویان، طبقه اول، اداره‌کل دانش‌آموختگان، کدپستی: ۴۴۷۳۴-۱۵۸۱۹، صندوق پستی: ۱۱۱۷-۱۵۸۱۵

برای تشکیل پرونده، جهت ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی چه مدارکی مورد نیاز است؟

جهت آگاهی از مدارک مورد نیاز جهت ارزشیابی می‏توانید به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل امور دانش آموختگان به آدرس www.grad.saorg.ir مراجعه فرمایید.

ارزشنامه مدرک تحصیلی خارجی‏ اینجانب، صادره از اداره دانش‏آموختگان مفقود گردیده است، لطفاً برای صدور مجدد ارزشنامه راهنمایی فرمایید.

صدور ارزشنامه المثنی منوط به تکمیل موارد اعلام شده در کاربرگه تقاضای صدور ارزشنامه المثنی قابل دسترسی در پایگاه اطلاع‏ رسانی اداره کل امور دانش آموختگان به نشانی www.grad.saorg.ir می‏باشد.

مدرک تحصیلی خارجی اینجانب در اداره دانش‏آموختگان به صورت موقت ارزشیابی شده است. لطفاً برای دریافت مدرک دائم (ارزشنامه) راهنمایی فرمایید.

صدور ارزشنامه دائم (تبدیل گواهینامه موقت به دائم) منوط به تکمیل یک یا همه موارد زیر میباشد:

  • امضای قسمت انتهایی نسخه غیر قابل استناد که از سوی کارشناس برای شما ارسال شده مبنی بر موافقت با راًی کمیسیون و ارسال آن به کارشناس مربوطه
  •  رفع نقص احتمالی مدارک که از سوی کمیسیون اعلام می‏گردد مانند: اصل و روگرفت دوطرف دانشنامه، مقاله چاپ شده و یا موارد اعلام شده توسط کارشناس پرونده پس از انجام مراحل فوق، یک ماه بعد از تاریخ ارسال موافقتنامه به این اداره کل، جهت آگاهی از آماده بودن ارزشنامه تحصیلی از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره کل امور دانش آموختگان به نشانی www.grad.saorg.ir بخش  ارزشنامه های آماده اقدام نمایید و در صورت صدور ارزشنامه، بر اساس شرایط مندرج در پایگاه یاد شده، از واحد تشکیل پرونده قابل دریافت می باشد.

برای محاسبه زمان شروع و خاتمه تحصیل چه تاریخی در نظر گرفته می ‏شود؟

تاریخ شروع اولین ترم تحصیلی در دوره اصلی به عنوان زمان شروع تحصیل و تاریخ صدور مدرک به عنوان زمان خاتمه برای محاسبه مدت اقامت دانشجویی در نظر گرفته میشود. شایان ذکر است در برخی از کشورها مانند مالزی و… تاریخ تأیید مدارک توسط کمیته سنا، به عنوان تاریخ خاتمه در نظر گرفته میشود.

آیا دوره زبان و یا دوره پیش‏نیاز جزء مدت زمان اقامت دانشجویی محاسبه می‏ شود؟

خیر، در محاسبه مدت اقامت دانشجوئی تاریخ رسمی شروع به تحصیل یعنی زمانی که دانشجو رسماً وارد دوره اصلی آموزشی (شروع اولین ترم تحصیلی) شده است، در نظر گرفته می‏ شود و دوره‏ های پیش‏نیاز و زبان جزء مدت زمان اقامت دانشجویی محاسبه نمی‏ شود.

اگر دانشگاهی در زمان شروع دوره معتبر باشد و سپس در زمان تحصیل از اعتبار خارج شود یا گروه آن تنزل یابد، مدرک صادره از آن دانشگاه چگونه ارزشیابی می ‏شود؟

مدارک تحصیلی خارجی، بر اساس ضوابط و مقررات زمان شروع به تحصیل در دوره مربوط بررسی و ارزشیابی می‏ گردد.

چه توصیه‏ هایی برای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور جهت انتخاب یک دانشگاه معتبر خارجی دارید؟

متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور لازم است قبل از شروع دوره تحصیلی در دانشگاه‏های خارج، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل امور دانش آموختگان، به نشانی http://grad.saorg.ir/Home اعتبار دانشگاه مورد نظر برای ادامه تحصیل را احراز نمایند

آیا اعتبار دانشگاه از نظر وزارت علوم کشور محل تحصیل، جهت ادامه تحصیل در آن دانشگاه کافی است؟

باید توجه داشته باشید که معتبر بودن دانشگاه از نظر وزارت علوم کشور محل تحصیل حائز اهمیت است ولی باید دانشگاه محل تحصیل شما از نظر وزارت علوم ایران مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار گرفته باشد و نام آن در لیست دانشگاه ­های مورد تأیید وزارت اعلام قرار داشته باشد.

قصد ادامه تحصیل در دانشگاه خارجی در رشته پزشکی / دندان‏پزشکی / داروسازی را دارم. لطفاً راهنمایی فرمایید؟

جهت اطلاع از فهرست دانشگاه‏ های خارجی معتبر و همچنین آیین ‏نامه‏ های ارزشیابی مدارک در رشته‏ های پزشکی و وابسته به پزشکی (داروسازی، دندان‏پزشکی، …) لازم است با وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‏پزشکی تماس حاصل نمایید.

چگونه می‏ توانم لیست دانشگاه‏ های خارج از کشوری را که مورد تأیید وزارت علوم هستند، پیدا کنم؟

خواهشمند است به بخش سطح‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل دانش‌آموختگان به این نشانی  مراجعه فرمایید و با توجه به زمان شروع به تحصیل خود، لیست دانشگاه‏ های معتبر در آن زمان را ملاحظه فرمایید.

ملاک اعتبارسنجی و سطح ‏بندی دانشگاه‏ های خارج از کشور از نظر وزارت علوم چیست؟

اعتبار دانشگاه‏ های خارجی براساس معیارهای مشخصی از جمله رتبه ‏بندی‏ های بین ‏المللی (نظیر Shanghai, QS, Times)، اخذ نظرات رایزن‌های محترم علمی، … و نهایتآً نظرات اعضای محترم کمیسیون ‏های ارزشیابی می‏گردد.

دانشگاه معتبر از نظر وزارت علوم به چه دانشگاهی گفته می‏ شود؟

دانشگاه‏ ها و مراکز آموزش‏ عالی که در پایگاه اطلاع‏ رسانی اداره کل امور دانش‏‏ آموختگان به عنوان دانشگاه‏ های گروه «الف»، «ب»، «ج» و «د» شناخته شده باشند، متناسب با سال شروع به تحصیل و سطح بندی صرفاً در همان دوره ‏های تحصیلی ذکر شده در پایگاه معتبر می ‏باشد. برای مثال دانشگاه ‏ها و موسسه ‏های گروه د صرفاً در سطح کارشناسی معتبر می‏ باشند.

آیا مدرک دکتری اخذ شده از دانشگاه خارجی معتبر وزارت علوم (بدون مدرک کارشناسی ‏ارشد) قابل ارزشیابی است؟

طبق ضوابط و مقررات بعد از سپتامبر ۲۰۱۳ (ماده ۷ و در بند ۳)، مدارک تحصیلی مقطع دکتری که بدون گذراندن دوره کارشناسی ارشد اخذ شده باشد، صرفاً چنانچه از دانشگاه‌ها و موسسات گروه ممتاز و خوب اخذ شده باشد قابل بررسی و ارزشیابی است.

حتما ببینید: فرصت های تحصیلی هلند و چک و آلمان ۲۰۲۰

همراه گرامی اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارید، تلاش کنید تا مشکل زبان و تقویت رزومه را در داخل کشور رفع کرده تا با هزینه کمتر در روزگار یورو ۱۵۰۰۰ تومانی، مخاطب تحصیل در خارج از کشور شوید. همواره توصیه می شود پس از مقطع ارشد، یا در مقطع ارشد، متقاضی تحصیل در خارج از کشور شده و صرفا در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم از سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی، تحصیل کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • farhad بهمن ۲۹, ۱۳۹۸

    همه درس میخونن برن خارج بعد اینا درس خوندن دنبال ارزشیابی و برگشتن هستن؟ مخ ندارن ایا؟
    اینا به کنار
    به نظرتون با مدرک پیام نور و انگلیسی سطح متوسط میشه رفت؟ علوم تربیتی تا لیسانس خوندم و از این رشته هاییه که کنکور نمیخواد برا پیام نور. انگلیسی امتحان ندادم اما از کوچیکی کلاس میرفتم و اگه تافل یا ایلتس بدم حداقل ۶ میارم. متاسفانه وضع مالی خیلی خرابه و نمیتونم نه شهریه بدم نه از خرج رفتن بر بیام. تنها امیدم به بورس و اینجسات. بورسی که تو مقطع فوق فول ساپورت کنه. به نظرتون اصلا گیر میاد؟ اگه گیر بیاد تو کدوم کشور؟ هدف اصلیم رفتنه. هرجا که شد.

    • علی زمانی بهمن ۲۹, ۱۳۹۸

      عزیزجان اونایی که درس میخونند خارج و بر میگردن داخل، عقل دارن. زندگی هر کس،مقتضیاتی داره که معمولا بهترین رو در نظر میگیره. برای پزشکان،درآمد داخل خوبه. بعضی رشته ها هم داخل و خارج بودن شما توفیری ندارد.
      ارشد، بورس ندارد. آیلتس ۶.۵ بگیرید برای دکترا اپلای کنید یا یک مقاله ISI.