ناو هواپیمابر ملقب به «چماق بزرگ»؛ بزرگ‌ترین ناوگروه ایالات متحده و جهان چقدر قدرت دارد؟

ناو هواپیمابر ملقب به «چماق بزرگ»؛ بزرگ‌ترین ناوگروه ایالات متحده و جهان چقدر قدرت دارد؟

ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده که در حال حاضر در حال ماموریت در اقیانوس آرام است، با لقب «چماق بزرگ» (Big Stick) یکی از کشتی های جنگی است که به شدت تحت حفاظت قرار دارد، حفاظتی که نمونه آن در تاریخ دریانوردی دیده نشده است. ناو USS Roosevelt و پنج هزار خدمه آن در حال حاضر توسط ۶ رزمناو و ناوشکن مجهز به موشک های هدایت شونده که هر یک نزدیک به یکصد موشک در انبارهای خود دارند اسکورت می شود.

ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، با لقب «چماق بزرگ» (Big Stick) یکی از حفاظت شده ترین کشتی های جنگی است.

اخیراً ویدیو و تصاویری از ناوگروه تهاجمی Theodore Roosevelt در یوتیوب منتشر شده که بسیار بازنشر شده است. این ویدیو ناو هواپیمابر مذکور را در آرایشی به تصویر می کشد که توسط یک رزمناو و ۵ ناوشکن مجهز به موشک های هدایت شونده همراهی می شود. هر ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده به طور معمول از یک ناو هواپیمابر، یک رزمناو با قابلیت حمل و شلیک موشک های هدایت شونده و دو یا سه ناوشکن با همان توانایی تشکیل می شود. رزمناو اسکورت کننده و محافظ اصلی ناو هواپیمابر به شمار می آید، به ویژه در مقابله با حملات هوایی. در همان حوالی نیز یک زیردریایی هسته ای، به شکل پنهان از این ناوگروه در مقابل تهدیدات سطحی و زیرسطحی مراقبت می کند.

ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، با لقب «چماق بزرگ» (Big Stick) یکی از حفاظت شده ترین کشتی های جنگی است.

ناوگروه تهاجمی Theodore Roosevelt اما کمی متفاوت از دیگر ناوگروه های معمول نیروی دریایی ایالات متحده است و آن به تعداد بیشتر اسکورت های ناو هواپیمابر مربوط می شود. رزمناو همراه این ناو با نام USS Bunker Hill، قدیمی ترین رزمناو کلاس Ticonderoga است که مجهز به سیستم موسوم به Aegis Combat System است، سیستمی که خود شامل رادار دفاع هوایی SPY-1 و ۱۲۲ سیستم پرتاب موشک به صورت عمودی است. هر یک از این سیستم های لانچر موشک به سیلویی مجهز است که توانایی حمل موشک های ضد هوایی SM-2، SM-6 و ESSM، همچنین موشک های کروز تاماهاک مخصوص حمله به اهداف زمینی و اژدرهای راکتی ضد زیردریایی را داراست.

ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، با لقب «چماق بزرگ» (Big Stick) یکی از حفاظت شده ترین کشتی های جنگی است.
چیدمان و ترکیب معمول ناوگروه های تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده

پنج ناوشکن حاضر در این ناوگروه نیز همگی از کلاس Arleigh Burke هستند: USS Pinckney، USS Russell، USS Paul Hamilton، USS Kidd و USS Rafael Peralta. ناوشکن های USS Russell و USS Hamilton قدیمی ترین کشتی های کلاس Burke هستند، روزگاری که این کشتی ها دارای آشیانه برای جای دادن هلیکوپتر نبودند. در مقابل، ناوشکن USS Rafael Peralta یکی از جدیدترین کشتی های این ناوگان است. هر یک از این پنج ناوشکن مجهز به ۹۰ تا ۹۶ سیلوی پرتاب موشک هدایت شونده به صورت عمودی است و تعداد سیلوهای تمام این ناوشکن ها به ۴۶۸ مورد می رسد.

ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، با لقب «چماق بزرگ» (Big Stick) یکی از حفاظت شده ترین کشتی های جنگی است.

علاوه بر این اسکورت های دریایی، بال هوایی ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt شامل ۴۴ فروند جنگنده F/A-18E/F، تقریباً ۵ فروند هواپیمای جت مخصوص جنگ الکترونیک از نوع EA-18G Growler، چهار فروند هواپیمای هشدار سریع E-2D Hawkeye یا E-2C و دو فروند هواپیمای ملخی ترابری C-2A Greyhound است. از دیگر اجزای این بال هوایی می توان به ۱۹ فروند هلیکوپتر MH-60 اشاره کرد که روی ناو هواپیمابر Roosevelt و اسکورت های آن مستقر هستند.

ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، با لقب «چماق بزرگ» (Big Stick) یکی از حفاظت شده ترین کشتی های جنگی است.

به عبارت دیگر ناوگروه تهاجمی Theodore Roosevelt از ۴۹ جنگنده یا جت شبه جنگنده و ۵۹۰ سیلوی پرتاب موشک که هر یک حاوی یک یا تعداد بیشتری موشک هستند سود می برد. این مقدار از تجهیزات نظامی و تهاجمی در یک ناوگروه به اندازه تمام توان دفاع هوایی بسیاری از کشورهای کوچک است. بدین ترتیب است که ناو هواپیمابر Theodore Roosevelt به حفاظت شده ترین کشتی جنگی جهان تبدیل شده  است هر چند باید عنوان بزرگ ترین هدف جهان را نیز به این«چماق بزرگ» داد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۰ نظر

ورود

  • حسین بهمن ۲۴, ۱۳۹۸

    این فقط به تنهایی اندازه کل جنگنده های عملیاتی ایران روش f35 و f22 داره.تازه جنگنده های ایران خیلی خیلی فرسوده هستن و بهترین هاشون عمر ۳۰ ساله دارن.جنگ مستقیم با آمریکایی که ۷۵ درصد ذخایر طلا دنیا معادل ۸۱۰۰ تن و بهترین و پیشرفته ترین نیروی نظامی دنیا رو داره یه اشتباه تاریخی و بزرگه چون هم پول جنگ بزرگ رو داره و هم تجهیزاتش رو.واقعا چجوری آمریکای ۲۴۰ ساله صد و بیست ساله که بزرگترین اقتصاد دنیا و ۸۰ ساله که بزرگترین و قوی ترین نیروی نظامی دنیا رو داره؟؟؟البته همین آمریکایی که فقط ۲۴۰ سال عمر داره جزو اولین کشورهایی بود که دموکراسی توی کشورش بر قرار بود و شاید همین باعث قدرتمند شدن آمریکای امروزی شده.

    • امیر بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

      فعلا که سربازاش با موشکای ایران ضربه مغزی شدن!

      • aria بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

        باز شما گوسفندا چرت گفتید؟ اون آسیبای مغزی رو حتی خود سرباز هم نمیتونه احساس کنه یا تشخیص بده و فقط با دستگاه‌های دقیق میشه تشخیصشون داد. آمریکا برای جون سربازاش ارزش قایله

        • امیر بهمن ۲۸, ۱۳۹۸

          البته یه کم ادب داشتن بد نیست!

      • نامجو بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

        آقا امیر میدونستی بیشتر از نصف ما خوزستانی ها توی جنگ اران-عراق آسیب مغزی دیدن؟ به خصوص کسایی که در طول جنگ موفق به مهاجرت از خوزستان نشدن و به خاطر کمبود امکانات پزشکی و پیگیر نشدن نهادهای بهداشتی هیچوقت مشاوره درمانی نشدن برای همین خیلی از خوزستانی های بالای ۵۰ سال و بخصوص مردای خوزستانی بسیار زودرنج و عصبی و دمدمی مزاج هستن و خلق و خویی افسرده دارن. خیلی از اطرافیانم توی جنگ آسیب مغزی دیدن که بجز چند مورد هیچکدوم نمی دونن چرا به این اندازه مشکلات روحی دارن که پدرم یکی از همین افراده. کسایی که تو منطقه جنگی بودن چه نظامی و چه شهروند باید حتما تحت نظر روانپزشک قرار بگیرن چون آسیب مغزی تقریبا هیچ علائم فیزیکی نداره و فقط تحت نظر روانپزشک و مشاور و عکس های مغزی میشه چنین چیزی رو متوجه شد.
        حداقل قبل از اینکه بدونی تفاوت آسیب مغزی با ضربه مغزی چیه نیا اینجا تا بلبل زبونی کنی.

        • امیر بهمن ۲۸, ۱۳۹۸

          بهتره اینو تو سایت cnn بخونی.
          Over 100 US troops have been diagnosed with traumatic brain injuries following Iran strike
          traumatic brain injury یعنی آسیب فیزیکی مغزی نه آسیب روانی!

          • نامجو بهمن ۲۹, ۱۳۹۸

            عزیزم چیزی که ما میگیم ضربه مغزی در واقع انگلیسی ها بهش میگن brain death که به معنی از کار افتادن نورون های مغزی هست و شخص مثل گیاه زندگی میکنه و عملا مرده. مرگ مغزی بر اثر وارد شدن ضربه شدید و مستقیم به نقاط حیاتی مغز هست. در حالی که TBI مفهوم بسیار گسترده تری هست و از آسیب های مغزی بسیار کوچک و بی خطر تا آسیب های مغزی شدید رو دربر میگیره. برای ما که فکر می کنیم ضربه مغزی و مرگ مغزی یکیه نیاز به توضیح بیشتر داره: امواج شدید انفجاری یا امواج بسیار شدید صوتی باعث میشه که مغز درون جمجمه دچار لرزش بشه. در این صورت نورون های مغزی آسیب نمیبینه اما ممکنه در جریان خون در مغز اختلال کوتاهی ایجاد کنه و برای شخص مشکلات زیادی ایجاد میکنه مثل سردرد مزمن و اختلال در گفت و گو و ناراحتی اعصاب و دمدمی مزاجی و حواس پرتی و یه سری مشکلات دیگه که برای درمان شدن نیازی به جراحی یا حتی دارودرمانی پیشرفته ای جز تجویز داروهای سروتونین دار نیست اما فرد باید بین ۳ ماه تا ۲ سال تحت روان درمانی قرار بگیره تا درمان بشه. شخصا خودم چنین افرادی رو دیدم که در بدترین حالت میگیم این افراد موجی شدن! که خودم از این لغت استفاده نمی کنم.
            با توجه به اتفاقی که افتاده این سربازها بر اثر شدت انفجار دچار آسیب مغزی خفیف تا متوسط شدن اما مطمئن باش کسی با موج انفجار دچار مرگ مغزی یا به قول ما ایرانی ضربه مغزی نمیشه.

    • نادر بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

      حول نکن داداش یه لیوان آب خنک بخور نفس عمیق بکش
      f22 ناونشین نیست!

  • اریا بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

    زیاد خوشحال نباش از ۲۰۰۱ که جنک افغانستان شروه شده ۴۸۰ هزار پرونده ترامای مغزی (یا به قول شما ضربه مغزی ) برای سربازان باز شده. اینها یه روش سربازها برای پول اضافه گرفتن از ارتشه . چند میلون دلار موشک رو هدر دادین برای اینکه جیب سربازهای امریکایی رو پر کنید به علاوه چند روز مرخصی

  • س بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

    واقعا درگیری با این ناوگروه یک کار کشنده هست فکر کنم هزینه عملیاتی همین ناوگروه از بودجه دفاعی خیلی کشورها بیشتره