مایکروفر ، قهوه ساز ، آون توستر ؛ چطور تمیزشان کنیم؟

مایکروفر ، قهوه ساز ، آون توستر ؛ چطور تمیزشان کنیم؟

این روزها در اغلب آشپزخانه ها لوازم برقی کوچکی مثل مایکروفر، قهوه ساز، مخلوط کن و غیره وجود دارد که می توانند به صرفه جویی در وقت و انرژی ما کمک کنند. این لوازم گرچه دائماً مورد استفاده قرار می گیرند اما کمتر تمیز می شوند، به همین دلیل به راحتی می توانند به محلی برای رشد میکروب ها تبدیل شوند.

در ادامه با روش درست تمیز کردن قهوه ساز یا اسپرسو ساز، مایکروفر و آون توستر آشنا خواهیم شد.

قهوه ساز یا اسپرسو ساز

تمیز کردن مایکروفر قهوه ساز آون توستر

فرقی نمی کند از چه وسیله ی برقی ای برای درست کردن انواع قهوه استفاده می کنید، دستگاه شما باید مرتباً تمیز شود تا هم قهوه ی خوش طعمی برای شما آماده کند و هم از رشد باکتری ها در آن جلوگیری شود. گرما و رطوبت جزء جدایی ناپذیر دستگاه های قهوه ساز هستند، مسأله ای که محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها به وجود می آورد.

برای داشتن یک قهوه ی خوش طعم و سالم همه ی قسمت های دستگاه باید بعد از هر بار استفاده جدا شوند و تا پودر و روغن قهوه از آن ها پاک شود. تکه های قهوه جوش را می توانید هم با دست یعنی با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و هم با ماشین ظرفشویی. مخزن آب و سینی چکه گیر دستگاه را خالی کنید و با یک دستمال تمیز و مرطوب بیرون دستگاه و صفحه ی حرارتی آن را پاک کنید. درپوش مخزن آب باید در فاصله ی هر بار استفاده باز بماند تا این قست به طور کامل خشک شود.

یک مسأله ی دیگر، انباشت مواد معدنی آب شیر در داخل دستگاه است. اما تمیز کردن آن ها هم کار سختی نیست. کافی است مخزن آب را از ترکیب برابری از سرکه سفید مقطر و آب مقطر پر کنید. اجازه دهید این ترکیب دست کم ۳۰ دقیقه (یک ساعت بهتر است) درون دستگاه باقی بماند. سپس دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید یک بار با همین ترکیب کار کند.

بعد از آن هم اجازه دهید دستگاه دو بار با آب مقطر خالی کار کند. حالا دستگاه تان آماده است قهوه ی خوش طعمی برای شما تهیه کند.

مایکروفر

راحت ترین راه برای تمیز کردن داخل مایکروفر این است که اجازه دهید خودش این کار را انجام دهید. یک ظرف که مناسب استفاده در مایکروفر است را با دست کم یک فنجان آب پر کنید. مایکروفر را روشن کنید و وقتی آب شروع به جوشیدن کرد دستگاه را خاموش کنید. دست کم ۱۵ دقیقه از باز کردن در مایکروفر خودداری کنید. بخار آب تکه های غذا را از سطح داخلی مایکروفر جدا خواهد کرد، به این ترتیب بدون آنکه نیازی به ساییدن باشد می توانید آن را به راحتی تمیز کنید.

ترکیب برابری از سرکه سفید مقطر و آب گرم دست کنید. یک دستمال نرم و تمیز را به این ترکیب آغشته کنید و آن را به تمام سطح داخلی مایکروفر بکشید. سینی گردان مایکروفر را با دست یا با ماشین ظرفشویی بشویید. دستگیره و کلیدهای دستگاه را با یک دستمال ضدعفونی کننده تمیز کنید تا باکتری ها از بین بروند.

آون توستر

تکه های غذا و چربی های انباشته شده می توانند باعث آتش سوزی در توستر شوند، بنابراین باید دستگاه خود را مرتب تمیز کنید.

بعد از هر بار استفاده، آون توستر را از برق جدا کنید، درهای دستگاه را باز کنید و سینی یا توری آن را از جایش خارج کنید و با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید. قبل از قرار دادن آن ها در دستگاه اجازه دهید خوب خشک شوند. اگر توستر معمولی دارید، بعد از جدا کردن دستگاه از برق، آن را روی سینک تکان دهید تا خرده های غذا از آن خارج شود.

دست کم هفته ای یک بار، بعد از جدا کردن توستر از پریز برق، با یک دستمال نرم آغشته به آب داغ و مایع ظرفشویی، داخل و خارج دستگاه را پاک کنید. مراقب المنت های حرارتی دستگاه باشید. از یک مسواک تمیز و نرم برای دسترسی به شکاف های دستگاه استفاده کنید. یک دستمال را با آب ساده خیس کنید و به توستر بکشید. قبل از استفاده از دستگاه، دست کم ۱۰ دقیقه صبر کنید تا توستر خوب خشک شود.

منبع: thespruce
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • امیر بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

    کلمه ای به اسم «مایکروفر» وجود نداره. درستش مایکروویو هست.