برای پراید ۱۰۰ میلیونی و دلار ۲۰ هزار تومانی آماده شویم؟

ممنوعیت شماره گذاری پراید از سال ۱۳۹۹

برای پراید ۱۰۰ میلیونی و دلار ۲۰ هزار تومانی آماده شویم؟

از روز شنبه ۴ اسفند۹۸ که مصادف با نخستین روز کاری پس از قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF است، بازار خودرو و ارز و طلا به این اتفاق، واکنش نشان داد و شاهد افزایش دوباره قیمت ها در آخرین ماه سال نود و هشت هستیم.

به نظر می رسد سال ۲۰۲۰ میلادی، اصلا برای ایرانی ها سال خوش یمنی حداقل تا این جای کار که روزهای پایانی فوریه ۲۰۲۰ میلادی را سپری می کنیم، نبوده است. قیمت هر سکه بهار آزادی به بیش از ۶ میلیون تومان رسید و هر دلار آمریکا نیز آرام به حوالی ۱۶۰۰۰ تومان نزدیک شده است.

البته برای تثبیت روی این قیمت، باید محرک های بیشتری داشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی، ساعتی پس از اعلام قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF گفته بود که قیمت ارز، افزایش چندانی نخواهد داشت و بازار تحت کنترل است.اما فعلا شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت ارز از ۴ اسفند ۹۸ تا به امروز هستیم و شاید همین اوضاع تا اخر اسفند ۹۸ یا آخر خرداد ۹۹ که آخرین مهلت الحاق ایران به گروه تامین مالی اف ای تی اف است، ادامه داشته باشد.

نمودار تکنیکالیست ها، قیمت ارز را برای سال های اول ایران عصر ۱۴۰۰، بالای ۲۵ هزار تومان نشان می دهد که امیدواریم اوضاع اقتصاد به گونه ای شود که شاهد ورود و تثبیت قیمت ارز به کانال ۲۰ هزار تومانی نباشیم.

در نخستین روز کاری پس از لیست سیاه FATF، قیمت خودرو پراید از مرز ۷۲ میلیون تومان گذشت. مشاهده قیمت پراید که پر خطر ترین و کم کیفیت ترین خودرو از نظر ناجا است، اشک و لبخندهای بسیاری را به ارمغان آورده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، مرداد ۹۸ اعلام کرد که از سال ۹۹ شماره گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود. به گزارش ایسنا سردار سید کمال هادیانفر در این باره گفت: در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

خودرویی که تبدیل به نوستالژی صنعت ایران شده است. اگر TOYOTA، معیار بالندگی صنعت ژاپن است، پراید (PRIDE) ایران، مظهر سرافکندگی بخشی از صنعت کشور شده است. با این حال، اکنون برای خیلی ها، خرید این خودرو نیز به یک آرزو تبدیل شده است. آرزویی که ورود به شرکت های حمل و نقل اینترنتی برای امرار معاش را برای عده ای، در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

احتمالا همان طور که جامعه مجبور شد با بنزین ۳۰۰۰ تومانی کنار بیاید و دلار ۳۰۰۰ تومانی به ۱۹۰۰۰ تومان در مهر ۹۷ رسید و سپس کاهش یافت، احتمالا با پراید بالای ۷۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون هم در سال آینده کنار بیاید.

پراید بالای ۷۰ میلیون، عملا بخشی از جامعه را از گردونه کاسبی خارج می کند. همینطور دلار ۲۰ هزار تومان، به شدت روی قیمت تمام شده کالا و خدمات تاثیر خواهد داشت.

پراید
پایان پراید در سال ۱۳۹۹

این تاثیر صرفا روی شرکت هایی که مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می کنند، نخواهد بود. بلکه شرکت های تولید داخل نیز با افزایش قیمت ارز، به دنبال راهکارهایی برای افزایش قیمت محصولات خود هستند که زمزمه آن از اسفند ماه ۹۸ به گوش می رسد. صعودی شدن قیمت سهام اکثر شرکت های بورسی در روزهای اول آخرین ماه سال نشان دهنده این واقعیت است که افزایش قیمت ارز در سال ۱۳۹۹، حتما قیمت سهام در بورس ۹۹ را افزایش می دهد.

قیمت کالا ها و خدماتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به قیمت ارز وابسته است را افزایش خواهد داد و تورم انتظاری را دامن و رکود را در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی، ادامه دار خواهد کرد. سال ۹۹، احتمالا یکی از سخت ترین سال های اقتصادی کشور باشد.

سالی که مجلس، کاملا دست رقیب اصلی دولت تدبیر و امید است و از تیر ماه ۹۹، احتمالا نشانه‌هایی از تقابل مجلس و دولت دیده شود. مخصوصا اگر، نفر اول لیست تهران در انتخابات ۲ اسفند، بر صندلی بهارستان بنشیند. اگر دلار همچنان بالا رود، پراید ۱ میلیارد ریالی، واقعیتی تلخ اما خنده دار خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود