چطور در مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

چطور در مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

به دنبال شیوع گسترده ی ویروس کرونا در دنیا ،وسایل نقلیه عمومی به یکی از پرمخاطره ترین مکان ها از نظر احتمال ابتلا به این بیماری تبدیل شده اند. به همین دلیل کشورهای دنیا دست به اقداماتی برای کاهش گسترش این ویروس در وسایل نقلیه عمومی خود مانند مترو و اتوبوس زده اند. این اقدامات شامل ضدعفونی کردن روزانه ی این وسایل نقلیه، ایستگاه های آن ها و همینطور سطوح مختلفی می شود که مسافران در این مکان ها تماس زیادی با آن ها دارند.

گرچه این روزها توصیه می شود حدالامکان از حضور در مکان های شلوغ و بسته ای مثل وسایل نقلیه عمومی خودداری شود اما حقیقت آن است که حذف کامل وسایل نقلیه عمومی از برنامه ی رفت و آمد روزانه امکان پذیر نیست. اما نکات ایمنی ای وجود دارد که با رعایت آن ها می توانیم از خود در برابر ریسک ابتلا به ویروس کرونا در وسایل نقلیه عمومی حفظ کنیم. در ادامه با این نکات آشنا خواهیم شد.

۱- در وسایل نقلیه عمومی از دست زدن به تلفن همراه خود خودداری کنید

گرچه برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که تلفن همراه شما مسقیماً در معرض سرفه یا عطسه ی دیگران قرار نگرفته باشد، استفاده از آن در وسایل نقلیه عمومی خطری ندارد، اما بعضی کارشناسان نظر دیگری دارند و استفاده از تلفن همراه در وسایل نقلیه عمومی را به کلی رد می کنند.

شاید کنار گذاشتن این عادت کمی سخت باشد، اما به گفته ی کارشناسان با تغییر برخی رفتارها و الگوهای رفتاری تان می توانید به خودتان یادآور شوید که نباید به تلفن همراه تان دست بزنید. مثلاً تلفن همراه تان را در جایی بگذارید که معمولاً نمی گذارید، یعنی در یکی دیگر از جیب های کیف یا لباس تان. با این کار وقتی بخواهید تلفن همراه تان را بردارید و ببینید که جای همیشگی اش نیست، به یاد می آورید که چرا آن را جای دیگری گذاشته اید.

بعد از دست زدن به تلفن همراه تان حتماً دست های خود را با آب و صابون بشویید. می توانید گوشی خود را هم با دستمال های آنتی باکتریال تمیز کنید.

۲- یک مایع ضدعفونی کننده دست به همراه داشته باشید و به محض ترک اتوبوس و مترو، دست های خود را با آن تمیز کنید

کارشناسان توصیه می کنند همیشه یک مایع ضدعفونی کننده دست به همراه داشته باشید و به محض خروج از وسایل نقلیه عمومی از آن استفاده کنید.

اگر به محض ترک وسایل نقلیه عمومی، به آب و صابون دسترسی نداشتید، از مایع های ضدعفونی کننده دست که پایه ی الکلی دارند استفاده کنید. این کار ساده است و دردسر و زحمتی ندارد.

۳- به صورت خود دست نزنید

چه در وسایل نقلیه عمومی باشید و چه نه، به هیچ وجه نباید به صورت خود دست زنید. به ویژه از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید.

۴- اگر کسی عطسه یا سرفه می کند سعی کنید از آنجا فاصله بگیرید

اگر در مترو یا اتوبوس کسی شروع به عطسه یا سرفه کرد، باید یا به انتهای دیگر قطار یا اتوبوس بروید یا ایستگاه بعدی پیاده شوید و سوار واگن دیگر قطار شوید یا به کلی پیاده شوید و با اتوبوس بعدی راه خود را ادامه دهید. اگر در اتوبوس یا قطار شلوغی بودید که امکان جا به جایی برایتان وجود نداشت، پشت به کسی که در حال سرفه یا عطسه است بایستید. در واقع نباید صورت خود را در مسیر عطسه یا سرفه ی او قرار دهید.

۵- به محض دسترسی به آب و صابون دست های خود را بشویید

کارشناسان توصیه می کنند بعد از ترک وسایل نقلیه عمومی، دست های خود را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون، با دقت بشویید.

استفاده از کرم های مرطوب کننده را هم فراموش نکنید تا این شستشوهای مکرر باعث خشک شدن دست هایتان نشود.

۶- اگر بیمار نیستید ماسک نزنید

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند استفاده ی مردم از ماسک جلوی ابتلا به عفونت را می گیرد. با این حال، هجوم مردم برای خرید ماسک ممکن است باعث بروز مشکل در تأمین ماسک برای بیمارستان ها و نیروهای درمانی شود.

گاهی ضرر استفاده از ماسک می تواند از نفع آن بیشتر باشد، چون وقتی سعی دارید ماسک را روی صورت تان تنظیم کنید یا به ماسک تان دست بزنید، احتمال تماس پیدا کردن دست ها با صورت بیشتر می شود.

۷- تماس با میله های اتوبوس و مترو را محدود کنید

اگر امکان پذیر نیست، به محض ترک وسیله ی نقلیه، حتماً دستان خود را ضدعفونی کنید. بعد از دست زدن به میله ها مراقب باشید دست هایتان تماسی با بینی، چشم ها و دهان تان پیدا نکند.

اگر از یک دستمال برای گرفتن میله ها و نرده ها استفاده کردید، بعد از ترک وسیله ی نقلیه، دستمال را حتماً درون یک سطل زباله بیندازید.

۸- در صورت امکان محل کارتان را کمی زودتر ترک کنید تا به ساعت شلوغی وسایل نقلیه عمومی برنخورید

حضور در فضای بسته ی اتوبوس یا مترو در ساعات اوج شلوغی نقطه ی مقابل توصیه ی کارشناسان به دوری از اجتماعات است، یعنی همان کاری که ادعا می شود مؤثرترین روش برای کاهش گسترش و سرایت ویروس کرونا در ووهان ِ چین، منشأ بیماری کووید-۱۹ بوده.

۹- در وسایل نقلیه عمومی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید

کارشناسان توصیه می کنند از خوردن و آشامیدن در وسایل نقلیه عمومی خودداری کنید چون این کار احتمال تماس دست ها با صورت را بالا می برد.

۱۰- کیف خود را ضدعفونی کنید و آن را روی زمین و دیگر سطوح قرار ندهید

اگر یک کیف به همراه دارید که ممکن است در اتوبوس و مترو با سطوح مختلف تماس پیدا کند، کیف خود را ضدعفونی کنید. این کار شامل کف کیف هم می شود، به خصوص اگر در راه آن را روی زمین می گذارید.

به همراه داشتن دستمال های ضدعفونی کننده این کار را راحت تر خواهد کرد.

۱۱- از دست زدن به بازوهای چرخشی گیت های کنترل بلیت خودداری کنید

این بازوها می توانند مملوء از میکروب باشند. در صورت امکان از دست زدن به آن ها خودداری کنید و با فشار قسمت دیگری از بدن راه خود را باز کنید.

بیشتر بخوانید:

بشر در چنگال هیولای کرونا؛ ۱۶ اشتباه مرگباری که جهان را گرفتار ویروس کرونا کرد

از زمان ابتلا به ویروس کرونا هر روز دقیقاً چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونا بر اساس سن افراد مبتلا چقدر است؟

چرا ویروس کرونا مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند؟

احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونا بر اساس نوع بیماری زمینه ای مبتلایان چقدر است؟

فرق ویروس کرونا با آنفلوانزا، سینوزیت، سرماخوردگی و برونشیت حاد چیست؟

چگونه سیستم ایمنی خود را در برابر کرونا قوی کنیم؟ چند راهکار طبیعی برای تقویت سپر دفاعی بدن

آیا کابوس «کرونا» پایان می یابد؟ چهار سناریو محتمل برای سرانجام ویروس مرگبار ووهان

۱۰ درس خیلی ساده که از شیوع ویروس «کرونا» آموختیم

بیماری کرونا هراسی؛ به اضطراب ناشی از ویروس کرونا چطور غلبه کنیم؟

سفر با هواپیما در دوران شیوع ویروس کرونا: چطور خطر ابتلا به این بیماری را کمتر کنیم؟

دورنمای هولناک‌ترین بیماری عصر ما؛ ویروس کرونا کی دست از سر دنیا برمی‌دارد؟

«شین چئونجی»؛ فرقه مذهبی مرموز با قوانین سختگیرانه و کانون شیوع کرونا در کره جنوبی

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود