جزییات اعطای مرخصی استعلاجی و بیمه بیکاری به افرادی که به کرونا مبتلا شده اند

جزییات اعطای مرخصی استعلاجی و بیمه بیکاری به افرادی که به کرونا مبتلا شده اند

بیمه بیکاری و مرخصی استعلاجی به کارگران مبتلا به بیماری کرونا طبق قانون کار تعلق می گیرد. کرونا سبب شده تا بخشی از اقتصاد و سیستم بهداشت کشور، مثل سیستم آموزشی ایران، درگیر شده و مشکلات بسیاری را برای هموطنان و فعالان کسب و کار و نیروهای مولد ایجاد کند.

کارگران و کادر درمانی کشور که به واسطه طبیعت فعالیت خود، در معرض انواع خطرها قرار دارند، در فهرست افرادی هستند که در  بالاترین ریسک ابتلا به این بیمار منحوس قرار دارند.

متاسفانه از بهمن ماه ۹۸ تا به امروز، بیش از ۲۰۰ هموطن شامل چندین پرستار، پزشک، کارمند بانک، مثل دیگر اقشار جامعه در اثر کرونا، جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز مبتلا هستند. اگر کارگران که طبق قانون تامین اجتماعی، مشمول قانون کار می شوند، مبتلا به این بیماری شوند، می توانند از حقوقی که قانون تعیین کرده بهره استفاده کنند.

اخیرا، مدیرکل روابط کار و جبران خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که اگر کارگری که بیمه پرداز تامین اجتماعی بوده است، مبتلا به ویروس کرونا شود، چون مشمول مرخصی استعلاجی نیست، می تواند از خدمات بیمه  بیکاری استفاده کند.

البته استفاده از خدمات بیمه بیکاری برای کارگران مبتلا به کرونا به شرطی است که کارگر، بیمه پرداز اجباری بوده و سابقه دریافت بیمه بیکاری نداشته باشد. یا  بیمه بیکاری دریافتی قبلی او، از سقف مجاز بیمه بیکاری بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه، تجاوز نکند.

مرخصی استعلاجی برای کارگران مبتلا به بیماری کرونا، یکی از حقوقی است که قانون کار برای کارگران در نظر گرفته است. هیچ سقفی ندارد و کارگر تا زمان بهبودی، می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. بایستی از پزشک، گواهی معتبر دریافت کرده و به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد. اگر فردی، قرنطینه شود نیز مشمول مرخصی استعلاجی خواهد بود و غرامت دستمزد این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب بانک رفاه   کارگران کارگر، پرداخت می شود.

تا زمانی که کارگر مبتلا به کرونا، تحت درمان باشد و از سازمان تامین اجتماعی، گواهی داشته باشد، حقوق او تا زمانی که به کار بازگردد، پرداخت می شود. میزان مقرری اعطای به کارگر، بسته به سوابق بیمه پردازی و هم چنین  حداقل حقوق ماهانه کارگر دارد.

مرخصی استعلاجی کارگران مبتلا به کرونا، هیچ  ربطی به مرخصی استحقاقی کارگران ندارد. مرخصی استحقاقی کارگران، ۲۶ روز در سال است. مرخصی استعلاجی هم هیچ سقفی ندارد و نباید با مرخصی استحقاقی، اشتباه گرفته شود. این دو حق مجزا است. ۹ روز از مرخصی استحقاقی کارگران، قابل ذخیره است. مرخصی استعلاجی از این ۹ روز مرخصی استحقاقی کارگران مبتلا به کرونا یا غیر مبتلا به کرونا، نمی کاهد.

اگر به دلیلی شیوع بیماری کرونا، کارگاهی تعطیل شود، کارگران با توجه به ماده ۱۵ قانون کار و تبصره ۲ از ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، مشمول بیمه بیکاری خواهند بود و نامه عدم نیاز کارفرما نیاز نیست.

بیمه بیکاری
حتما به منظور مشاهده سوابق بیمه پردازی، در سایت سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کنید

توجه کنید که روزهای تعطیلی رسمی، جزو روزهای مرخصی کارگر محسوب نمی شود.

اگر کارگری به بیماری کرونا مبتلا است و بستری شده است، می توان با گواهی معتبر پزشکی، به شعب بیمه تامین اجتماعی رفت و مراحل صدور حکم بیمه بیکاری کارگر را استارت زد. طبق اعلام وزارت کار، به دلیل شیوع بیماری کرونا، فرآیند حضور و غیاب الکترونیکی مشمولان بیمه بیکار در دفاتر کاریابی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی، لغو  شده است.

لذا، برای دریافت بیمه بیکاری، نیاز به حضور و غیاب مثل سابق نیست. برای دریافت بیمه بیکاری فرد مبتلا به کرونا، نیازی به افتتاح حساب در بانک رفاه کارگران نیست و می توان شماره حساب دیگر کارگر مبتلا به کرونا را تا زمان بستری در مراکز درمانی، در اختیار شعب تامین اجتماعی قرار داد.

هر سوالی درباره دریافت بیمه بیکاری، مرخصی استعلاجی و بیمه و غرامت زایمان دارید، از سایت تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir دریافت کنید. هر کارگر مجرد می تواند در طول ۳۰ سال کار، از ۳۶ ماه مقرری بیمه بیکاری استفاده کند. این رقم برای کارگران متاهل، بالای ۵۰ ماه است. میزان پرداخت بیمه بیکاری کارگری که مبتلا به بیماری کرونا شده است، بر اساس سنوات بیمه پردازی و حداقل حقوق ماهانه کارگر پیش از بیماری و بیکار شدن، تعیین خواهد شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • اصغر داودی اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

    چقدر دروغ تحویل مردم میدید من کرونا گرفتم کلی خرج کردم از کارم موندم با مدارک رفتم بیمه حسن آباد فشافویه بخدا کلی اذیتم کردن بهم هیچی ندادند خدا جوابشو بده انشاالله