سیاستمداران و چهره‌های مشهور ایرانی قربانی کرونا؛ از فاطمه رهبر تا حسین شیخ الاسلام

سیاستمداران و چهره‌های مشهور ایرانی قربانی کرونا؛ از فاطمه رهبر تا حسین شیخ الاسلام

ویروس کرونا در بیش از دو ماهی که از شیوع آن می گذرد بیش از ۳ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است. اگر چه شیوع این ویروس از چین و به طور ویژه شهر ووهان در استان هوبی آغاز شد اما به سرعت به خارج از این کشور کشیده شده و بیش از نیمی از کشورهای جهان را تاکنون درگیر خود ساخته است. در این میان، اگر چه ابتلای مردم عادی به این ویروس که قدرت و سرعت انتقال بسیار بالایی دارد موضوع پذیرفته شده ای است اما در یک اتفاق و رویه بی سابقه، ظاهراً ویروس کرونا در ابتلای افراد به خود توجهی به جایگاه اجتماعی آن ها ندارد.

فاطمه رهبر که از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و برگزیده انتخابات اخیر مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود، آخرین چهره سیاسی مشهوری است که طی چند هفته گذشته به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد.

در همان روزهای اولی که شیوع کرونا در ایران تایید شد، بسیاری از چهره های شناخته شده اعلام کردند که به این ویروس مبتلا شده اند که در ادامه مطلب به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت. اما در خارج از ایران نیز برخی چهره های دولت و سیاسی بوده اند که به این ویروس مبتلا شده اند، از جمله رییس ستاد کل ارتش ایتالیا که ابتلای وی به کرونا تایید شده و تد کروز از سناتورهای برجسته جمهوری خواه ایالات متحده که تصریح کرده به خاطر ارتباط داشتن با یک فرد مبتلا به کرونا، خود را قرنطینه کرده است. اما تاکنون در هیچ کشوری به اندازه ایران، مقامات رسمی و افراد برجسته حوزه سیاست به کرونا مبتلا نشده و جان خود را از دست نداده اند.

فاطمه رهبر که از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و برگزیده انتخابات اخیر مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود، آخرین چهره سیاسی مشهوری است که طی چند هفته گذشته به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد.
فاطمه رهبر

فاطمه رهبر که از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و برگزیده انتخابات اخیر مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود، آخرین چهره سیاسی مشهوری است که طی چند هفته گذشته به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد. بر اساس آمار رسمی تاکنون ۷ نفر از چهره های سیاسی کشور به خاطر ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده و تعداد بیشتری نیز همچنان مبتلا هستند. در تازه ترین مورد نیز خبر رسیده که آقای اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز به کرونا مبتلا شده و تحت قرنطینه و درمان قرار دارد. شایعاتی در مورد ابتلای محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری به کرونا نیز وجود داشت که تاکنون تایید نشده است.

فاطمه رهبر که از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و برگزیده انتخابات اخیر مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود، آخرین چهره سیاسی مشهوری است که طی چند هفته گذشته به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد.
حسین شیخ الاسلام

علاوه بر فاطمه رهبر تعداد دیگری از مقامات رسمی کشور نیز جان باخته اند که از آن میان می توان به حسین شیخ الاسلام، سفیر پیشین ایران در سوریه و مشاور سابق وزیر امور خارجه و همچنین حجت الاسلام علی خلفی معاون رئیس قوه قضاییه اشاره کرد. رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که تاکنون ۶ کارمند بخش بانکی کشور در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده اند. پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس نیز از دیگر چهره های سیاسی کشور بود که به کرونا مبتلا شده اما بهبود یافت.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت حسن روحانی با یک فایل تصویری خبرساز شد که در آن از ابتلای خود به کرونا خبر می داد. وی در این ویدیو می گوید که از روز قبل تب داشته و آزمایش های صورت گرفته ابتلای او به کرونا را تایید کرده اند. او اذعان کرد که حال جسمانی اش خوب بوده و کرونا را شکست خواهند داد. شب قبل از این ماجرا، آقای حریرچی در برنامه زنده صدا و سیما حضور داشته و به وضوح سرفه می کرد. همچنین در کنفرانس خبری که با علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، داشت سرفه و عطسه کردن آقای حریرچی توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود.

فهرست مقامات رسمی مبتلا شده به کرونا و کسانی که جانشان را از دست داده اند به شرح زیر است:

حسین شیخ الاسلام، سفیر سابق ایران در دمشق و مشاور پیشین محمد جواد ظریف (فوت)

فاطمه رهبر ، نماینده منتخب مجلس یازدهم (فوت)

حجت الاسلام محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (فوت)

احمد تویسرکانی، مشاور رییس قوه قضاییه و رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک (فوت)

حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی، سفیر سابق ایران در واتیکان (فوت)

حجت الاسلام محسن حبیبی، از متولیان و اساتید حوزه علمیه (فوت)

محمد علی رمضانی دستک، نماینده منتخب مجلس یازدهم از آستانه اشرفیه (فوت)

مجتبی فاضلی، رئیس دفتر آیت الله شبیری زنجانی (فوت)

محمدرضا راه چمنی، از فعالان اصلاح طلب (فوت)

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده (در قرنطینه)

سید علی آقازاده، نماینده منتخب مجلس یازدهم از حوزه رشت (تحت درمان)

مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران (بهبود)

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت (در قرنطینه)

محمود صادقی، نماینده کنونی مجلس (در قرنطینه)

آیت الله موسی شبیری زنجانی، از مراجع تقلید قم (در قرنطینه احتیاطی)

پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس تهران (تحت درمان)

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نمانیده کنونی مجلس (در قرنطینه)

فریدالدین حداد عادل، فرزند غلامعلی حداد عادل (در قرنطینه)

محمد رضا قدیری، رییس دانشکده علوم پزشکی قم (در قرنطینه)

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده کنونی مجلس (در قرنطینه)

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، از اعضای کابینه دولت حسن روحانی (بهبود یافته)

محمد جهانگیری، معاون سازمان نظام پزشکی (در قرنطینه)

رضا رحمانی، وزیر صمت (تحت درمان)

بیشتر بخوانید: کشورهای جهان چه اقداماتی برای مهار ویروس کرونا کرده اند؟ از ممنوعیت بوسیدن تا اعدام

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود