آموزش کشیدن بخیه در منزل + عکس

آموزش کشیدن بخیه در منزل + عکس

قبل از خواندن این مطلب در نظر داشته باشید که بهتر است در صورت امکان برای کشیدن بخیه به درمانگاه مراجعه کنید اما گاهی شرایط ایجاب می کند که در منزل کارهایی نظیر آمپول زدن یا کشیدن بخیه انجام شوند. پس اگر زخم شما چندان عمیق و بزرگ نیست و زمان لازم برای بهبودی آن سپری شده و به نظر می رسد که زخم تان کاملا بسته شده است میتوانید خودتان برای کشیدن بخیه در خانه دست به کار شوید. تنها ابزاری که برای این کار نیاز دارید یک موچین و قیچی است.

مرحله اول: آماده شدن

کشیدن بخیه

مطمئن شوید که وقت کشیدن بخیه فرا رسیده است. اگر بخیه ها بعد از عمل جراحی زده شده اند یا زمان پیشنهادی برای بهبودی آن سپری نشده (بین ۱۰ تا ۱۴ روز)، ممکن است با کشیدن آنها زخم دچار عفونت شود. در واقع پوست باید به اندازه کافی رشد کرده باشد و لبه های زخم به هم چسبیده باشند تا بتوانید بخیه ها را بکشید.

در نظر داشته باشید که اگر این کار را در مراکز بهداشتی درمانی انجام دهید بعد از کشیدن بخیه روی آن را با چسب می پوشانند تا فرایند بهبودی تسهیل شود. بنابراین اگر زودتر از موعد اقدام به این کار کنید سلامتی خود را در معرض خطر قرار می دهید پس قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

اگر زخم شما ظاهری قرمز رنگ دارد اقدام به کشیدن بخیه در خانه نکنید. ممکن است زخم دچار عفونت شده باشد.

مرحله دوم: انتخاب ابزار مناسب برای این کار

ابزاری برای برش بخیه ها انتخاب کنید. اگر قیچی جراحی در خانه داشتید میتوانید از آن کمک بگیرید. از قیچی های خیلی کند یا چاقو برای این کار استفاده نکنید چراکه چاقو راحت از دست سر می خورد.
مرحله سوم: استرلیزه کردن تجهیزات

ابزار برش و موچین را درون ظرفی از آب در حال جوش بیاندازید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس آنها را با یک پارچه تمیز کاملا خشک کنید و بعد با یک تکه پنبه الکلی (الکل طبی) تمام نقاط آنها را ضدعفونی کنید. با این کار مطمئن خواهید شد که قیچی یا موچین آلودگی باکتریایی به بدن شما انتقال نمی دهند.

مرحله چهارم: آماده سازی تجهیزات دیگر

به غیر از دو ابزاری که اشاره کردیم برای کشیدن بخیه در خانه لازم است که وسایل دیگری هم در دست داشته باشید؛ باند استریل و آنتی بیوتیک در صورتی که ناحیه مورد نظر شروع به خونریزی کند از جمله این ملزومات هستند. البته در نظر داشته باشید که چنانچه کلیه موارد ذکر شده در بالا را به دقت خوانده و رعایت کرده باشید به این اقلام نیازی پیدا نمی کنید اما بهتر است که آنها را از قبل آماده کنید.

مرحله پنجم: شستن و ضدعفونی کردن ناحیه بخیه

ناحیه بخیه را با آب گرم مرطوب کنید و بعد روی آن صابون بزنید. با آب گرم کف صابون را بشویید و بعد جای زخم را خشک کنید و سپس با یک تکه دستمال تمیز خشک کنید. با استفاده از یک تکه پنبه الکلی آن ناحیه را ضد عفونی کنید و مطمئن شوید که کاملا تمیز شده است.

مرحله شش: انتخاب موقعیت مناسب برای نشستن

در محیطی با نور خوب بنشینید. باید بتوانید بخیه ها را به خوبی ببینید و کار را به درستی انجام دهید. در محیط های تاریک ابدا اقدام به این کار نکنید چون ممکن است تصادفا بدن خود را زخم کنید.

مرحله هفتم: بلند کردن اولین گره

اولین گره را بردارید. از موچین برای بلند کردن آرام آن از سطح زخم استفاده کنید.

مرحله هشتم: برش گره


در حالی که گره را بالای سطح پوست نگه داشته اید، از دست دیگر برای وارد کردن لبه های قیچی به داخل آن استفاده کنید و گره را با قیچی ببرید.
مرحله نهم: کشیدن نخ

از موچین کمک بگیرید و گره ها را یکی بعد از دیگری بالا بیاورید و با قیچی ببرید. ممکن است کمی احساس فشار کنید اما نباید درد داشته باشید.
سعی نکنید گره ها را باز کنید چون ممکن است باعث زخم شدن پوستتان شوید. در عوض باید آنها با قیچی برش دهید و بعد نخ باقی مانده را بیرون بکشید. اگر زخم شروع به خون ریزی کرد یعنی هنوز به طور کامل بسته نشده است. دست از کار بکشید و به پزشک مراجعه کنید.

مرحله دهم: پاکسازی زخم

محل بخیه را پاک کنید. مطمئن شوید نخی در فضای زخم باقی نمانده. اگر بخواهید میتوانید یک باند استریل روی زخم بگذارید و اجازه دهید که بهبودی آن کامل شود.

منبع: wikihow
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • کمال مصطفی پور تیر ۶, ۱۴۰۰

    سلام
    بخیە رو که بکشید بالا، با قیچی نمیشه بریدش چون اینقدر فضای خالی نداره مثل عکس، باید با احتیاط و با تیغ جراحی ببرید، محکم هم نگه دارید که میره داخل بدن و پیدا کردنش سخت میشه