۷ وسیله ای که در سال جدید باید از شرشان خلاص شوید

۷ وسیله ای که در سال جدید باید از شرشان خلاص شوید

با نزدیک شدن به پایان سال، بهترین فرصت است تا به کارهای ناتمام خود رسیدگی کنیم و از شر خرت و پرت های به دردنخوری که در خانه مان انبار کرده ایم خلاص شویم. همه ی ما وسایل بلااستفاده ای در گوشه و کنار خانه داریم، مثل چیزهایی که حتی خریدن شان را به خاطر نمی آوریم. این وسایل زائد نه فقط نظم محیط زندگی ما، بلکه نظم زندگی مان را هم برهم می زنند و به این ترتیب مانع از داشتن یک شروع تازه که هدف همه ی ما برای سال جدید است می شود.

در ادامه با ۷ وسیله ای آشنا خواهیم شد که در خانه ی همه ی ما وجود دارند و باید در سال جدید از شرشان خلاص شویم.

۱- کاغذهای باطله

خانه تکانی سال جدید

چرا این اتفاق می افتد؟ به دلیل تنبلی. معمولاً حوصله اش را نداریم برای بررسی آن ها وقت بگذاریم و ببینیم که هنوز به آن ها نیاز داریم یا نه. در واقع برایمان راحت تر است که آن ها را یکجا جمع کنیم تا آنکه تصمیم بگیریم باید دور ریخته شوند یا نه.

نمونه هایی از این موارد:

  • قبوض قدیمی و فیش های خرید
  • دفترچه های راهنما و ضمانت نامه های وسایل الکترونیک
  • آگهی های تبلیغاتی
  • کارت پستال ها و مجلات قدیمی
  • اسناد و مدارک بلااستفاده

راه پیشگیری:

اجازه ندهید این اسناد و کاغذهای بلااستفاده روی هم تلنبار شوند. فوراً از شرشان خلاص شوید! به خاطر داشته باشید که بعضی از دفترچه های راهنما و اسناد به شکل الکترونیک هم قابل دسترس هستند. در خصوص کاغذهایی که ممکن است لازم شوند، همگی را در یک کشو قرار دهید. این کشو را مرتب چک کنید و ببینید که کاغذها و مدارک هنوز هم به دردتان می خورند یا نه. علاوه بر این، هر شب کیف و کیف پول خود را چک کنید و فیش ها، لیست های خرید و کاغذهای تبلیغاتی ای که دیگر نیازشان ندارید را دور بریزید.

۲- محصولات تاریخ مصرف گذشته

چرا این اتفاق می افتد؟ به دلیل فراموشی. به خاطر سپردن تاریخ انقضای همه ی مواد غذایی و داروهایی که در خانه دارید غیر ممکن است. چک کردن مداوم همه ی محصولات هم کار بسیار وقت گیری است و ما را از انجام کارهای جالب تری که می توانیم به جایش انجام دهیم بازمی دارد. علاوه بر این، بسیاری از محصولات قبل از به سر رسیدن تاریخ انقضایشان تمام نمی شوند.

این مسأله به ویژه در خصوص این موارد صدق می کند:

  • داروها
  • ادویه جات
  • غلات و حبوبات
  • محصولات آرایشی

راه پیشگیری:

به یخچال، کابینت ها و کشوهای خود به طور مرتب سر بزنید و تاریخ انقضای محصولات را چک کنید. این کار را باید حداقل ماهی یک بار انجام دهید. به هر حال این بررسی ها ممکن است شما را به پخت یک غذای جدید و ابتکاری یا امتحان کردن یک مدل آرایش جدید ترغیب کند. پس در واقع کار مفرحی می تواند باشد!

۳- وسایل شکسته یا خراب

چرا این اتفاق می افتد؟ ناتوانی در حل به موقع مشکلات خانه. دستگاه قهوه سازی که خراب شده، کفش پاشنه بلندی که پاشنه اش درآمده، تبلتی که صفحه اش شکسته… بهتر است وسایلی که خراب شده اند را در اسرع وقت به تعمیرکار بسپارید. اگر هنوز هم تمایلی به این کار ندارید، احتمالاً واقعاً دیگر احتیاجی به آن وسایل ندارید!

نمونه هایی از این موارد:

  • لباس ها و کفش های صدمه دیده
  • لوازم برقی خراب
  • چترها، جواهرات و دیگر اکسسوری شکسته

راه پیشگیری:

برای خودتان یک ضرب الاجل تعیین کنید تا وسایل شکسته و خراب را تعمیر کنید (مثلاً یک ماه). اگر در این مدت فکری به حال وسیله ی صدمه دیده نکردید، پس آن وسیله دیگر به دردتان نمی خورد.

۴- هدایای ناخواسته

چرا این اتفاق می افتد؟ مناسبت های مختلفی که دادن هدیه در آن ها رسم است. در اغلب موارد، آدم ها نه توانایی انتخاب یک هدیه ی زیبا یا مفید را دارند و نه تمایلی به این کار. بله البته سنت ها باید رعایت شوند.

راه پیشگیری:

برای اینکه جلوی تلنبار شدن هدیه های بلااستفاده در خانه تان را بگیرید، در صورت امکان از اقوام و دوستان خود بخواهید چیزی که واقعاً لازم دارید را برایتان خریداری کنند.

۵- وسایلی که برای آینده کنار گذاشته شده اند

چرا این اتفاق می افتد؟ عادت به نگه داشتن چیزهایی که فعلاً استفاده ای ندارند اما ممکن است در آینده لازم شوند. ما همیشه فکر می کنیم یک روز اتفاق خوبی خواهد افتاد. البته این مسأله ایرادی هم ندارد اما این طرز فکر باعث می شود چیزهایی را بخرید یا نگه دارید که به احتمال زیاد هرگز فرصت استفاده شدن را پیدا نخواهند کرد.

نمونه هایی از این موارد:

  • لباس هایی که حالا اندازه تان نیستند
  • لباس ها و کفش هایی که برای فصل دیگری هستند
  • سرویس غذاخوری مفصل برای مهمانی های بزرگ
  • لباس هایی برای بعضی اتفاقات احتمالی در آینده (مثل یک مراسم خاص)

راه پیشگیری:

فقط چیزهایی را بخرید که حالا به آن ها نیاز دارید. از خرید کردن در حراجی ها خودداری کنید و سعی کنید وسایل را «محض احتیاط» انبار نکنید.

۶- چیزهای مرتبط با خاطرات گذشته

چرا این اتفاق می افتد؟ میل به نگه داشتن خاطرات با گره زدن آن ها به اشیاء. به مرور زمان خانه ی ما مملوء از یادگاری می شود. خاطراتی هم که این وسایل یادآور آن ها هستند اهمیت گذشته ی خود را از دست می دهند. در هر حال، روش های بهتری برای حفظ خاطرات گذشته وجود دارد. مثلاً اگر در سفری غذاهای محلی را امتحان کنید و در مراسم های سنتی شرکت کنید، آن سفر هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد. رویخچالی های آهنربایی و دیگر یادگاری ها در برابر حس های زنده و تجربیات واقعی هیچ اند!

این ها از جمله ی چیزهایی هستند که باید از شرشان خلاص شوید:

  • نامه های قدیمی
  • هدایای شرکای عاطفی قبلی
  • اسباب بازی های دوران کودکی
  • بلیت های قدیمی سینما، کنسرت یا نمایشگاه
  • سوغاتی ها

راه پیشگیری:

یادگاری های بلااستفاده را دور بیندازید و سعی کنید یادگاری های جدید را دوباره تلنبار نکنید. در مورد چیزهایی که عزیزتر از آن هستند که بتوان دورشان انداخت، آن ها را در یک جعبه یا پوشه ی مخصوص نگه دارید. نکته این است که همه ی یادگاری ها را یک جا نگه دارید. با این کار دیگر سختی دسته بندی کردن آن ها را نخواهید داشت و می توانید چیزهایی که دیگر برایتان مهم نیستند را دور بریزید و از طرفی گهگاه چیزهای جدیدی به این مجموعه اضافه کنید.

۷- چیزهایی که ممکن است «یک روز» به درد بخورند

چرا این اتفاق می افتد؟ صرفه جویی بیش از اندازه و ترس از فقدان. به خاطر داشته باشید که شما می توانید هر چیزی را به راحتی بخرید، تعمیر یا جایگزین کنید. ارزشش را ندارد که وسایل بلااستفاده را در خانه تان نگه دارید آن هم فقط به خاطر اینکه اندک احتمالی وجود دارد در آینده ای نامعلوم لازم تان شوند.

این وسایل عبارتند از:

  • وسایل یدکی و خرده ریزهایی که کاربرد مشخصی ندارند
  • دکمه ها و نخ های یدکی
  • شیشه ها و جعبه های خالی
  • لوازم سرگرمی هایی که دیگر علاقه ای به آن ها ندارید

راه پیشگیری:

شما هر قدر هم که وسیله در خانه تان انبار کنید، باز هم در برابر بحران های پیش بینی نشده ای که در امور خانه رخ می دهند مصون نمی شوید. در نهایت، شما فقط فضای زندگی خود را با وسایل به درد نخور محدود می کنید. از تبدیل کردن خانه ی خود به سمساری دست بردارید. شما همیشه می توانید وسایلی که نیاز دارید را از خانواده، دوستان و همسایه هایتان قرض بگیرید، مگر اینکه که در یک جزیره ی بی آب و علف زندگی می کنید!

با این وسایل به دردنخور چه کاری می توانید انجام دهید؟

پس یعنی همه ی این وسایل را باید دور بریزیم؟ خیر اصلاً! راه های زیادی برای استفاده از این وسایل به نحو احسن وجود دارد:

  • این وسایل را به نهادهای خیریه و دیگر سازمان های مشابه ببخشید. مثلاً ژاکتی که زیپش شکسته یا یک ملحفه ی کهنه می تواند گرمابخش یک حیوان بی خانمان باشد و زندگی آن را برایش کمی راحت تر کند.
  • کتاب ها و مجلات قدیمی خود را به کتابخانه های عمومی ببخشید. علاوه بر این، می توانید آن ها را به دوستان تان که خواهان آن ها هستند هدیه دهید.
  • به وسایل بلااستفاده زندگی دوباره ای دهید. اینترنت پر است از دستور العمل های ساخت چیزهای جدید و مفید با استفاده از تقریباً هر وسیله ای. علاوه بر این، دست ساخته های زیبا هیچوقت از مد نمی افتند.
  • در نهایت می توانید بعضی از وسایل بلااستفاده را از طرق مختلف بفروشید. با این کار، نه تنها به دیگران کمک می کنید که چیزهای دلخواه شان را پیدا کنند بلکه خودتان هم از این کار پولی درمی آورید.

چرا خلاص شدن از شر وسایل به دردنخور اهمیت زیادی دارد؟

جایتان باز می شود. با این کار خانه ی شما فوراً خلوت تر می شود. به علاوه کار نظافت خانه هم بسیار راحت تر می شود.

بعضی خاطرات، ما را از پشت سر گذاشتن گذشته و ادامه ی مسیر زندگی بازمی دارند و مانع رشد فردی ما می شوند. هر چه وسایل کمتری در خانه شما را به یاد گذشته بیندازند، احتمال بیشتری وجود دارد که آینده ی موفقی برای خود بسازید.

خلاص شدن از شر وسایل قدیمی به شدت انگیزه بخش است. این کار ساده شما را تشویق می کند زندگی جدیدی را شروع کنید یا زندگی پویاتری پیدا کنید. دست کم قادر خواهید بود بالاخره لباسی که آرزویش را داشتید بخرید، همان لباسی که همیشه آن را می خواستید اما فکر آن همه لباس قدیمی ای که در کمدتان خاک می خورند مانع از خریدنش می شد. به علاوه چه کسی می داند؛ شاید عوض کردن ظاهرتان باعث شود شغل بهتر یا دوستان جدیدی پیدا کنید!

منبع: brightside
۲ نظر

ورود

  • علیرضا نصیری اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

    یه کتاب هم هست به اسم “جادوی نظم: هنر ژاپنی خلوت‌سازی و سازماندهی” که کامل به این مقوله پرداخته

    • N.m مهر ۷, ۱۴۰۲

      عالی بود خیلی احتیاج داشتم اینارو یکی بهم گوشزد کنه،سپاسگزارم بابت مطلب مفیدتون،خدا قوت