درس‌های مهم از هنر «خوب زندگی کردن» به روایت آندره موروآ

درس‌های مهم از هنر «خوب زندگی کردن» به روایت آندره موروآ

کتاب هنر خوب زندگی کردن نوشته  آندره موروآ توسط نشر جامی در سال ۱۳۷۸ روانه بازار نشر کتاب شد. کتابی است که تلاش می کند تا مهارت خوب زندگی کردن و شاد زیستن را به ما آموزش دهد. خوب زندگی  کردن، نیاز به مهارت دارد و هر مهارتی، آموختنی است.

همان طور که ناپلئون هیل می گوید، باید خوب اندیشید تا خوب ثروتمند شد. اندیشه خوب، ضامن زندگی خوب، درآمد خوب و ثروت خوب است. همان طور که برایان تریسی می گوید، یکی از ۲۱ راز میلیونر شدن، خوب فکر کردن است. فکر کردن، سخت ترین کار در زندگی انسان است.

آندره موروآ در سال ۱۸۸۵ میلادی متولد شد و در سال ۱۹۳۸ میلادی عضو آکادمی  فرانسه شد. کتاب راهنمای روش زندگانی یا هنر خوب زیستن از جمله آثار اوست.هنر  فکر کردن به نظر نویسنده، بزرگ ترین قدرت و بهترین وسیله به دست آوردن سعادت است. در رمز دوست داشتن، راز زندگی سعادتمند و رمز تشکیل عائله خوشبخت به خوبی پدیدار است.

به نظر آندره موروآ، کار، بهترین وسیله اعمال قدرت و معرف درجه توانایی و قدرت شخصی است. هیچ هنر و صنعتی برای یک فرمانده ارتش و یا یک وزیر، ارزش تقوا و برتری نفسانی که موروآ معلم آن است، ندارد. در راه پیر شدن نیز که در  بخشی از کتاب به آن  اشاره  شده  است، این هنر موروآ با قلم سحر انگیز خود به رشته تحریر درآمده  است.

آندره موروآ در این کتاب، به دنبال تعلیم اصول رایج  ترقی امروزی یعنی خدعه و تزویر و ریا نرفته و مثل فیلسوفی که همه جا، اصول صداقت و درستی و راستی و نیک نفسی را تعلیم داده است، صحبت می کند.

بخش  های کتاب  هنر خوب زندگی کردن

بخش اول کتاب هنر خوب زندگی کردن، به هنر نیک اندیشیدن اختصاص یافته است. این نشانی می دهد که مثل رولف دوبلی، مثل برایان تریسی، مثل هاسیل ریچارد و ناپلئون هیل و خیلی از سخنرانان انگیزشی و موفقیت و خودباوری، برای موفقیت و خوب زندگی کردن، باید خوب فکر کرد.

در بخش اول کتاب هنر خوب زندگی کردن، ۸ موضوع شامل: جهان و فکر، فکر کردن با جسم، فکر کردن با لغات و کلمات، علم منطق و استدلال، روش دکارت، روش تجربی، فکر و عمل مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم  کتاب هنر  خوب زندگی کردن، به موضوعاتی چون: هنر انتخاب معشوق، تولید عشق، محبوب شدن، آئین دلبری، ستایش و تمجید، فرهنگ و تربیت، خسته  نشدن و تقدیس اشاره شده است.

در بخش سوم کتاب هنر خوب زندگی  کردن،به موضوعاتی چون:  طریق و روش کار کردن، فن خواندن،  هنر کار کردن و هنر استراحت کردن اشاره  شده است که موضوعات جالبی است و نشان می دهد که استراحت کردن،دقیق خواندن، درست خواندن و درست گوش کردن، همه در هنر خوب زندگی کردن، موثر است. برای همه این عناوین نیز کتاب های بسیاری در بازار نشر کشور منشر شده است.

در بخش چهارم کتاب هنر خوب زندگی  کردن، به بحث هنر فرماندهی اشاره شده است. فرق  است بین مدیریت و رهبری. در این بخش، موضوعاتی  چون: چگونه رئیس انتخاب شود؟ صفات رئیس چیست.  هنر فرماندهی چگونه  است. هنر حکومت کردن چطور است و چگونه یک رهبر  خوب در زندگی باشیم اشاره شده است.

در بخش پنجم کتاب هنر خوب زندگی کردن، به این سوال اشاره شده  که هنر پیر شدن و گذران دوران کهنسالی چگونه است.شرط طبیعی پیر شدن چیست. معایب و بدی های پیری چیست. آیا می توان از پیر شدن جلوگیری کرد؟ آیا می توان به نیکویی پیر شد؟ فن مردن چیست و نامه ای به چند مرد جوان.

خلاصه کتاب ۲۶۰ صفحه ای خواندنی و جذابی است که شما را با موضوعات مختلف در زندگی به منظور رسیدن به زندگی آرام و شاد و زیبا و صلح مدار، آشنا می کند تا ذهن فریبکار را پالایش کنیم.

درباره هنر خوب فکر کردن

آنده موروآ، نویسنده کتاب هنر خوب زندگی کردن در این بخش از کتاب می گوید که قوه  تخیل و فکر و هوش، دنیای داخلی است که در آن جا، دنیای عظیم خارج، بدون تحدید حدود زمان و مسافت، منعکس  می شود. این همان است که فلاسفه، گاهی از آن به علم صغیر یاد کرده اند و آنرا مدل و نمونه  کوچکی از عالم کبیر فلکی که ما در مرکز و حد وسط آن زندگانی میکنیم و سعی در درک و فهم و شناخت آن داریم، می شناسند.

قوه فکر و هوش و تخیل و ادارک، تمام اشیا و موضوعاتی  را که در عالم فلکی محدود شده است، مثل فرشته ای آسمانی به تصرف خود در می آورد. آنچه باعث آشفتگی و درهم برهمی خارج  از حد خیالات مبهم و اندیشه و تخیل گوناگون می شود، این است که در این جا، آئینه مانند خود موضوع، دنیای کوچک داخلی ما مثل عالم بزرگی فلکی، همیشه و دائم در حرکت و جنبش است. تنها یک تصویر و علامت است که تا اندازه کمی روشن و صریح به نظر می رسد.

مجهولات و نادانستنی های من، عشق و احساسات من، خطاها و اشتباهات و فراموش کاری های من، همه به اشیا تغییر شکل می دهند. در حالی که خود آن اشیاء هم، در هر لحظه  به شکل نو و تازه و عجیب دیگری در می آیند. دنیای وسیع در قوه تفکر و تعقل و ابتکار ما است که مثل نقشه ای که خطوط و حدود آن درهم و برهم و نامشخص است، خطوط و راه های آن، متحرک و سست و بی بنیاد می باشد.

علاقه به تفکر و تعقل و ادراک صحیح و روشن، یکی از راه های خوب زندگی کردن است. دقت طولانی و تفحص بی نهایت و پایان را ، بر ما تحمیل می کند. هم چنان که لزوم رفتار و عمل، ما را به عجله و شتاب وادار می کند.

یکی از فرزندان ما، ضعیف و رنجو و مریض است. کسالت و رنج او چیست؟ مزاجی یا روحی؟ با کی باید مشورت کرد؟ باید قبل از هر کاری، خوب فکر  کرد. به قول رولف دوبلی، نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشین (Clear Thinking) باید خوب فکر کردن را آموخت.

خوب فکر کردن چیست؟

به قول نویسنده کتاب هنر خوب زندگی کردن،  خوب فکر کردن عبارت است از آن که ما مدل و نمونه کوچک داخلی دنیای وجود خودمان را بر اساس دنیای بزرگ و واقعی تصویر صحیح و صریحی که شایسته وجود خود ما است ساخته باشیم.

اگر  قواعد و قوانین دنیای کوچک وجودی ما ، اندکی با قواعد و قوانین عالم فلکی و دنیای خارج، مطابقت داشته باشد، آن وقت برای ما، شانس و توفیق آن حاصل است که اعمال خود را بر حسب احتیاجات و تمایلات و در حدود بیم و ترس خود منطبق سازیم.

آندره موروآ می گوید که اگر ما، به خود یادآوری کنیم که هرگز با شتاب و عجله، وارد مرحله قضاوت کردن دیگران نشویم، تصمیم عجولانه اتخاذ نکنیم، آنوقت توانسته ایم که قدمی بزرگ به طرف فرزانگی و خرد و احتیاط و پرهیزکاری برداریم. موضوعی که در کتاب «ارتباط بدون خشونت» یا NVC، دکتر مارشال روزنبرگ به ما می آموزد. باید این کتاب را هم بخوانیم تا جای مشاهده و قضاوت را عوض نکنیم!

۲ کتاب خوب برای خوب زندگی کردن: خودم باشم، عاشقت باشم! و کتاب شباهت های دو جنس نوشته الیزابت بدانتر

نویسنده می گوید:

روش علمی، جهان را تعریف نمی کند. روش علمی، هرگز جهان هستی را بیان و تفسیر نخواهد کرد. اما طبیعی است که وقتی دیده می شود که قدرتی را که او بیش تر بر روی فنون فیزیکی و شیمیایی و بیولوژی دارد که آن قدرت ها در معرض تماشا قرار گرفته است، این سوال پیش می آید که چرا فن وهنر فکر کردن که در جهان فیزیکی، این همه اختراع و اکتشاف بوجود آورد، در زندگی اجتماعات بشری، جایگاهی ندارد؟ چرا بشر، در زندگی خود، کم فکر می کند؟

گوته می گوید: فکر کردن، آسان و سهل است و عمل، سخت و دشوار  است. ولی عمل کردن، به دنبال فکر و نقشه و از روی تعمق و اندیشه ، پیدا کردنش در جهان بسیار مشکل تر است.

تولستوی می گوید: نوشتن ۱۰ جلد کتاب درباره فلسفه، آسان تر از آن است که انسان، تنها یک قاعده و دستور را به  مرحله اجرا و عمل در آورده  است.

هنر فکر کردن که به خوب زندگی  کردن منجر می شود، هنر  ایمان داشتن و باور کردن نیز هست. زیرا که وجود بشری، بعد از هزاران سال تمدن، نمی تواند بدون خطر تمام، معتقدات فردی و اجتماعی را تحت بررسی ممتد قرار دهد و به اطاعت از راستی و درستی و شناسایی کامل وادارد.

هنر خوب زندگی کردن
کتاب هنر خوب زندگی کردن نوشته دکتر رولف دوبلی به خوانندگان محترم این گفتار توصیه می شود

هنر دوست داشتن برای هنر خوب زندگی کردن

باید بقین داشت که هنر عشق و دوستی و خواهش نیز وجود دارد. زیرا طبیعت، در دوست داشتن و خواستن، مثل همه موضوعات دیگر، جز عناصر و مواد اولیه  چیزی دیگر به ما نداده  است.

تقسیم نوع بشر، به ۲  جنس مخالف، احتیاج به تولید مثل و غریزه، مواد اولیه هنر  عشق است. اما اگر روح و استعداد و فکر و هوش بشر  در جریان  قرون و اعصار این عناصر را با یکدیگر تطبیق و ترکیب نمی کرد، امروز عشق ورزی و خاطر خواهی با افراد هم نوع، از حدود زشت و ناهنجار عشق ورزی سگان، تجاوز نمی کرد.

درباره هنر خوب زندگی کردن، هنر خوب فکر کردن، هنر دقیق خواندن، هنر خوب گوش کردن، هنر روابط زناشویی، هنر سرمایه گذاری و هنر های دیگر، باید کتاب خواند. هر هنری را باید آموخت و از افراد ماهر، یاد گرفت. با کتابخوانی برای زندگی خوب و خوب فکر کردن، آشتی کنیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود