بررسی پایان‌نامه دکترا عادل فردوسی پور با موضوع شهرت رسانه‌ای برنامه ۹۰

بررسی پایان‌نامه دکترا عادل فردوسی پور با موضوع شهرت رسانه‌ای برنامه ۹۰

پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه محبوب ۹۰ شبکه ۳ سیما، اواخر سال ۹۷ در پردیس فارابی دانشگاه تهران دفاع شد و عادل خان، با کسب نمره ۱۸.۷۵، از پایان نامه خود با عنوان: طراحی مدل برای شهرت رسانه ای با مطالعه موردی برنامه ۹۰، با موفقیت دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکترا  در رشته مدیریت رسانه از دانشگاه تهران شد.

عادل فردوسی پور، مرداد سال ۱۳۸۷ نیز از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع: تحلیل مدل های آماری برای پیش بینی رقابت های فوتبال،‌ دفاع کرد و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف شده بود.

عادل فردوسی پور مثل دنیای مجری گری و فوتبال، باید یک عشق کتاب دانست و کتابخوان حرفه ای محسوب می شود. اخیرا چند کتاب نیز ترجمه کرده که کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی، ده ها بار تجدید چاپ شده و کتاب هنر خوب زندگی کردن نیز، با استقبال عمومی همراه شده است. سلیقه او در انتخاب کتاب خوب، مثل سلیقه او در تهیه کنندگی یک برنامه ورزشی پربیننده تلویزیونی، قابل تقدیر و ستایش است.

عنوان پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور در رشته مدیریت رسانه ها در دانشگاه تهران: طراحی و تبیین چارچوب شهرت رسانه ای پایدار در برنامه های پر مخاطب تلویزیونی (مورد مطالعه: برنامه ۹۰)  بود. استاد راهنما ایشان، دکتر سید محمد مقیمی، دکتر طاهر روشندل اربطانی و استاد مشاور، دکتر قدرت الله باقری اعلام شد.

او با توجه به سابقه مجری گری و تهیه کنندگی برنامه ۹۰ شبکه ۳ به مدت ۲۰ سال، به این نتیجه رسیده بود که موضوعی به نام شهرت رسانه ای با case study جذابی به نام برنامه ۹۰، می تواند تا حد زیادی، علاقه وانگیزه او را برای تالیف یک پایان نامه در مقطع دکترا در حوزه رسانه، تقویت کرده و در نهایت، او توانست با این ایده و انتخاب موضوع جذاب، از پایان نامه خود با موفقیت دفاع کند.

عادل فردوسی پور
تصویری از جلسه دفاع رساله دکترا عادل فردوسی پور در پردیس فارابی دانشگاه تهران در شهر قم

ایرادات بسیاری به پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور توسط هیات داوران داخل و خارج از دانشگاه گرفته شده بود که بازتاب رسانه ای هم پیدا کرد. استاد داور عادل فردوسی پور، استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی قم دانشگاه تهران بود. ایشان گفته بود که نسخه اولیه پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور، ۲۱ روز پیش از برگزاری جلسه دفاع، بررسی شد و داوران،‌ اشکالات زیادی به این پایان نامه وارد کردند.

رساله دکترا عادل فردوسی پور، ۴ داور داشت که ۲ تن،‌ داوران غیر ایرانی مقیم خارج از کشور بودند. عادل فردوسی پور پس از تشکیل جلسه پیش دفاع، طی ۲ مرحله، پایان نامه خود را تصحیح کرد تا اجازه دفاع به او داده شد. پردیسی که عادل فردوسی پور،‌ مقطع دکترا خود را در ان گذرانده بود، پردیس پولی نبود و برای حضور در مقطع دکترا در این پردیس، بایستی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی،‌ داوطلبان حد نصاب لازم را کسب کنند.

رشته مدیریت رسانه در دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه قم

ایرادات به پایان نامه عادل فردوسی پور

ایرادات به پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور داوران، ایراداتی به پایان نامه دکترا عادل خان فردوسی پور گرفتند که ایشان در بازه زمانی که مهلت داشت، نسبت به رفع آن ها اقدام کرد. به نظر می رسد این ایرادات، ایرادات بسیاری از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان ایرانی باشد. یکی این که دانشجویان در بخش مرور منابع، اکثرا از منابع انگلیسی زبان استفاده می کنند.

اگر چه رسم خوبی است اما نباید از منابع داخلی هم غفلت شود. این ایراد به بخش مرور منابع پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور هم گرفته شد. ایراد دیگری که به پایان نامه عادل فردوسی پور گرفته شده بود، شماره صفحه منابع بود که بعضی از آن ها، در بخش منابع، لیست نشده بود.

تصویرصفحه اول رسانه دکترا عادل فردوسی پور
تصویر صورتجلسه دفاعیه رساله دکتری عادل فردوسی پور

طبق روش منبع دهی هاروارد (Harvard referencing system) اگر شما مطلبی را از جایی عینا نقل قول می کنید، بایستی موضوع نقل قول شده را داخل گیومه در مقاله خود منعکس کرده و در بخش منابع،‌ شماره صفحه رفرنس مربوطه را ذکر کنید که مشخص شود از کدام صفحه فلان کتاب یا مقاله، این موضوع عینا برداشته شده است.

تصویر عناوین و زیر عنوان های فصول چهارگانه پایان نامه عادل فردوسی پور

موضوع دیگری که در رساله دکترا عادل فردوسی پور، محل اشکال بود و ایشان نسبت به رفع آن پیش از برگزاری مراسم دفاع، اقدام کرد، دسته بندی آرا نظریه پردازان و اندیشمندان در بخش مرور منابع بود. وقتی نظرات ارائه شده در قسمت literature review، دسته بندی شود، درک بهتری به خواننده برای بررسی موضوع و فهم انسجام بین نظرات ارائه کرده و کلاس کار محقق را بیش‌تر نمایان می کند.

اگر چه این موضوع خیلی در مقالات علمی، مورد تاکید نیست اما در پایان نامه کارشناسی ارشد ودکترا، بایستی مورد توجه دانشجویان عزیز قرار بگیرد.

حتما بخوانید:  راهنمای اپلای و بورسیه ۲۰۲۰

مقدمه رساله دکتری عادل فردوسی پور

شهرت رسانه ای بخشی از شهرت سازمانی محسوب میشود که به منظور هدایت افکار عمومی در مسائل مختلف، در رسانه شکل می گیرد. (اسمیت،۲۳۵۳ .) بنابراین سازمان رسانهای که به دنبال دستیابی به شهرت در افکار عمومی است بایستی اول از مرزهای اعتماد مخاطب عبور کند تا به شهرت فراگیر دست یابد.

شهرت یک سازمان رسانه ای  بوسیله چگونگی تعامل آن سازمان با مخاطبان و همچنین فعالیتهای آن سازمان از جمله محتوای تولیدات سنجیده میشود. (شارما ۴ ،۲۳۵۵ .) گسترش فعالیت های یک رسانه و تأثیرگذاری آن صرفا در زمانی اتفاق خواهد افتاد که شهرت رسانه ای به عنوان پیش شرط از قبل بوجود آمده و یا در طی زمان حاصل شده باشد.

بر این اساس شهرت رسانه برای مزیت رقابتی آن حائز اهمیت است زیرا مخاطبان را از قابلیتهای سازمان رسانهای مطلع میکند و به این ۱ ترتیب آنها بیشتر تمایل به ارتباط با رسانه خواهند داشت (کامرور ،۵۹۹۸ .) چنانچه رسانه شهرت خود را از دست بدهد دیگر در مخاطبان به مثابه جامعه هدف رسانه، زمینه ای برای پذیرش پیامها بوجود نخواهدآمد و به تدریج با از دست دادن شهرت مقبولیت رسانه در نزد مخاطب زایل خواهدشد و رسانه مخاطب خود را از دست خواهد داد.

سازمان صدا وسیمای جمهوری اسالمی ایران به عنوان بزرگترین رسانه در کشور و همچنین تنها نهاد رسانهای دارای مجوز پخش رادیو- تلویزیونی در ایران، اکنون به لحاظ قانونی در جایگاهی قرارگرفته که انتظار می رود بخش عمده ای از نیاز رسانه ای جامعه را پوشش دهد. در این راستا، برنامه های این سازمان رسانه ای نیازمند راهبردهایی برای جذب مخاطب است تا بتواند با توجه به تغییرات و پیچیدگی های محیطی و حضور رسانه های رقیب جایگاه خود را در بین آنها حفظ و در آینده این جایگاه را ارتقاء بخشد و به عنوان رسانه مرجع در جامعه عمل کند.

شهرت رسانه ای به خوبی می تواند نشان دهنده این مفهوم باشد. می‌توان گفت برای جذب و نگهداشت مخاطب در برنامه‌های صدا و سیما مسئله اصلی تولید و نگهداشت شهرت برای برنامه‌های تولیدی این سازمان است. لذا این سوال اصلی مطرح می‌شود که چگونه می‌توان برای برنامه‌های صدا وسیما ایجاد شهرت به منظور جذب مخاطب کرد و راهکارهای حفظ این شهرت کدام است؟

تجربه نشان داده‌ است هر زمان که برنامه های سیما توانسته افکار عمومی را به سمت خود جذب کند ، در رفتار اجتماعی افراد بسیار تأثیرگذار بوده‌ است. بررسی‌های اولیه انجام گرفته توسط محقق و همچنین مصاحبه با مدیران و کارشناسان برنامه‌ساز در صدا و سیما جمهوری اسلامی نشان میدهد که فرایند تولید و حفظ شهرت برای برنامه های سیما در این سال‌ها از مدل مشخصی پیروی ننموده و در مواقع مختلف بنا به ضرورت و تشخیص شخصی مدیران به شکل‌های مختلف عمل کرده‌ است، بنابراین نمی توان برای آن ساختار مشخصی از شکل دهی به شهرت در این برنامه‌ها قائل شد.

حتما بخوانید:  ۲۰ نکته مهم برای نوشتن پایان نامه خوب 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سایه آبان ۲۱, ۱۳۹۸

    درود بر استاد زمانی
    از این مطلب شگفت زده شدم. فکر نمیکردم بشه دسترسی داشت به رساله دکترا ایشان. واقعا انتخاب مطالب شما، استادانه است. نمونه این ها را خیلی کم در سایت های دیگه می‌بینم. دست مریزاد. ممنون از این نوشته های ارزشمند. خدا قوت

  • مارال یوسفی تیر ۳۰, ۱۴۰۰

    با عرض ادب
    از به اشتراک گذاری این محتوای ارزشمند خواستم از جناب مهندس زمانی سپاسگزاری کنم. با اجازه در کانال تلگرامی مدیران ایران به اشتراک میگذارم. سپاس