شمار فوتی‌های کرونا در ایران، ۴ رقمی شد؛ روایت «بی‌شعوری» مسافرت‌های نوروزی

شمار فوتی‌های کرونا در ایران، ۴ رقمی شد؛ روایت «بی‌شعوری» مسافرت‌های نوروزی

آمار قربانیان کرونا در ایران در آخرین روز سال ۹۸ از مرز ۱۲۵۰ تن فرا تر رفت تا با توجه به شیب صعودی شماره مبتلایان به کووید ۱۹ در ۳۱ استان کشور به خصوص در تهران و کردستان، باید منتظر افزایش کشته های این بیماری منحوس در نیمه  اول فروردین ۹۹ باشیم. تهران، قم و گیلان با صدها بیمار مبتلا به کرونا، در صدر استان های مبتلا به ویروس کووید ۱۹ هستند.

شمار مبتلایان به بیماری کرونا از بهمن ۹۸ تا هفته آخر سال نود و هشت، از ۱۳۰۰۰ نفر فراتر رفته و متاسفانه طبق آمار رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار قربانیان کرونا در ایران تا سه شنبه آخر سال ۹۸، به عدد ۸۵۳ تن رسیده است.

شمار قربانیان بیماری کرونا در ایران ۴ رقمی شده است. با ترافیک سنگین عوارضی های کشور که در ۲۴ ساعت اخیر شاهد هستیم، احتمال افزایش شمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا در هفته اول فروردین ۹۹ وجود دارد. این که عده ای علی رغم هشدارهای گسترده مراکز بهداشتی و مسئولان مبنی بر ممنوعیت سفر نوروزی و پویش درخانه بمانیم، عزم سفر کردند، روایتی است که در کتاب بیشعوری دکتر خاویر کرمنت، درباره آن توضیحات جالبی ارائه شده است.

تصویر کتاب بیشعوری نوشته دکتر خاویر کرمنت با ترجمه محمود فرجامی

بیشعوری، به هر حال، خطرناک ترین بیماری همه تاریخ بشریت است.

در صورتی که شاهد شیب صعودی ابتلای ایرانیان به کووید ۱۹ باشیم، آمار قربانیان ویروس کرونا در ایران در بهار ۹۹، از مرز ۲۰۰۰ تن خواهد گذشت.

این خبر دردناکی برای جامعه ایرانی در آستانه سال نو است. ما در حالی وارد آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی می شویم که ده ها هزار تن از هموطنان در تب و درد ناشی از بیماری کرونا در مراکز درمانی بستری هستند و متاسفانه، حدود یک هزار تن از هموطنان عزیز نیز در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده اند.

مهم نیست قربانیان، فاطمه رهبر باشد، دکتر فریبرز رئیس دانا باشد یا آیت الله بطحایی یا هر شخصیت معروف یا غیر معروف دیگر. از دست دادن هر نفر از جمعیت ایران، یک ضایعه بزرگ است. برای رشد و پرورش هر انسان، دولت و ملت و خانواده، رنج‌های بسیار کشیده اند و از دست دادن آن ها، بسیار دردناک است.

فقدان عزیزانی که خاطره های زیادی با آن ها داریم و دارند و داشتند در آستانه نوروز ۹۹، دردناک است. تا هفته آینده، بیش از ۱ هزار خانواده ایرانی، عزادار عزیزانشان می شوند. نوروز ۹۹ یکی از دردناک ترین نوروزها در نیم قرن اخیر است. ما شاهد مرگ آرام هموطنان هستیم که خواسته یا ناخواسته، در بلای کرونا، گرفتار شدند.

آمار قربانیان کرونا در ایران
آمار قربانیان کرونا در ایران در هفته اول فروردین ۹۹، از ۱۰۰۰ نفر فرا تر می رود

لطفا جدی  بگیرید!

این که چه زمانی جامعه ایرانی و جامعه جهانی، از کووید ۱۹ خلاص می شود را هیچ ژورنال، آزمایشگاه ، دولت یا متخصصی اعلام نکرده است و هیچ ادله ای قطعی و مستند مبنی بر زمان قطعی رهایی ایران و جهان ار بیماری کرونا در دسترس نیست.

گمانه زنی ها، از خلاصی ملت ها از بیماری منحوس کرونا در روزگار گرمای تابستان ۱۳۹۹ خبر می دهد. چون این ویروس، سرما دوست است. اما بازهم کارشناسان پزشکی، نسبت به عدم آگاهی قطعی و تایید شده از زمان رهایی از بیماری کرونا، هشدار می دهند تا بعضی ها، دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

رهایی از بیماری کرونا، نیاز با قطع چرخه شیوع دارد. سرعت شیوع این ویروس بسیار زیاد است. بسیاری از هموطنان در ۲ ماه اخیر، به این ویروس مبتلا شده اند اما چون سیستم ایمنی بدن آن ها قوی بوده است، دوران ابتلا را بدون علامتی خاص، پشت سر گذاشته اند. اما این به معنی عدم ابتلای مجدد نیست.

به منظور رهایی از ویروس کرونا و کاهش شمار مرگ و میر هموطنان خود بر اثر کووید ۱۹، بایستی پویش «در خانه بمانیم» را قدر بدانیم. بایستی خود را در خانه قرنطینه کنیم. جز برای کارهای خیلی ضروری مثل خرید مایجتاج و انجام کارهای ضروری، خانه را ترک نکنیم. طبق اعلام وزیر بهداشت، هنوز ایرانیان، بیماری کرونا را جدی نگرفته اند.

تهرانی ها، متاسفانه اصلا بیماری کرونا را جدی نگرفته اند. بازار تهران شلوغ است. فروشگاه های زنجیره ای بسیار شلوغ است. بعضی از مغازه های سطح شهر در خیابان ولیعصر و مناطق مرکزی و جنوبی و شرقی تهران به قدری شلوغ است که گویا، اسفند ۹۷ است!

متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، همچنان شاهد افزایش شیب ابتلای هموطنان به بیماری کرونا هستیم و این قضیه احتمالا تا پایان بهار ۹۹ ادامه دارد. مسافرت های نوروزی باید تعطیل شود اما همچنان شاهد شلوغی جاده ها هستیم.

آب و هوای استان های شمالی یا جنوبی یا شرقی یا غربی کشور، هیچ توفیری در ابتلا یا عدم ابتلا به کووید ۱۹ ندارد و تنها راه حل، تلاش برای قطع چرخه شیوع بیماری است که با خود مراقبتی و خانه نشینی حاصل می شود. شما هموطنان عزیز باید بدانید که با مراجعه غیر ضروری به مراکز خرید و سطح شهر، بستر ابتلای هموطنان به کووید ۱۹ را فراهم کرده و به صورت ناخواسته، عامل مرگ و میر و عزادار شدن خانواده های ایرانی می شوید.

صبوری ر را تمرین کنیم

اینکه آیا قم باید قرنطینه می شد یا نمی شد، انتخابات مجلس و راهپیمایی ۲۲ بهمن باید برگزار می شد یا نمی شد، کشور بایستی تولید ماسک و ژل ضدعفونی کافی داشت یا نداشت، همه مسائلی است که برای عصر «پسا کرونا» مناسب است تا ارزیابی کارشناسی شود.

اکنون، فقط باید برای کاهش مرگ و میر هموطنان تلاش کرد. کرونا، فقیر و غنی، باسواد و بیسواد، بالاشهری و پایین شهری، قوی و ضعیف، باهوش و پخمه، ژن خوب و دوملیتی، شاخ و داف و لاکچری گرد و . . . نمی شناسد. برای مقابله با این ویروس، باید «خانه نشینی» را تمرین کرد. صبوری و پیشگیری را باید تمرین کرد. این پیام مهم نوروزی کرونایی سلبریتی‌های سینما و ورزش و سیاست به ملت است. لج بازی نکنیم!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • هادی فروردین ۳, ۱۳۹۹

    الان خود شما هم تو سایتتون تبلیغات تور و سفر گذاشتید!

    • علی زمانی فروردین ۳, ۱۳۹۹

      بله. تبلیغات تور و سفر همه جا هست. اما فعلا لغو هست تا بعد از اوضاع کرونا.
      اما متاسفانه میلیون ها هموطن، توجه نکردند