انتشار جزییات سانسورهای سریال «پایتخت ۶»؛ اعتراض اینستاگرامی پایتختی‌ها

انتشار جزییات سانسورهای سریال «پایتخت ۶»؛ اعتراض اینستاگرامی پایتختی‌ها

سانسور پایتخت ۶ صدای خیلی ها را درآورده است. البته از فصل اول که در سال ۱۳۸۹ روی آنتن شبکه ۱ رفت تا فصل ششم پایتخت که از اول فروردین ۹۹ در حال پخش است، سانسور پایتخت، بازتاب های گسترده ای در میان هنرمندان، مردم و عوامل سریال داشته به طوری که تقریبا هر سال این رویه جاری بوده است.

حذف دیالوگ های سیاسی و هنری و حتی غیر سیاسی در سریال پایتخت هم‌چنان با انتقاداتی همراه شده است. آن هم سریالی که درآمد میلیاردی سرشاری برای رسانه ملی به ارمغان می آورد.

در شورای نظارت صدا و سیما که کار ممیزی فیلم و سریال های این شبکه را بر عهده دارد، نمایندگان قوای مختلف حضور دارند و قطعا هر یک از دیدگاه های سازمانی خود، نسبت به مقوله ممیزی برنامه های رسانه ملی اقدام می کنند که گاهی، صدای مخاطبان را در می آورد. رسانه ملی، مدتهاست که با حذف دیالوگ ها و سکانس ها و سانسورهای گاها غیر ضروری، از چشم مخاطب افتاده و آب در آسیاب رسانه های فارسی زبان ریخته است.

تقریبا هر شب پس از پخش سریال در ساعت ۲۲، توجه میلیون ها کاربر اینستاگرام ایرانیان به صفحات عوامل سریال پایتخت می‌روند تا متن و حاشیه های داغ آن را دنبال کنند.

سانسوری های پایتخت ۶ گویا زیاد تر از آن چیزی است که در قبل وجود داشته و این را در اینستانوشته های محسن تنابنده (نقی)، احمد مهران فر (ارسطو) و البته بهرام افشاری (بهتاش فریبا) می‌توان جست و جو کرد.

هم عوامل مطرح این سریال و هم نویسنده اثر، تا کنون در پست هایی، نسبت به سانسور مکرر دیالوگ ها و سکانس های قسمت های اول تا هشتم سریال، اعتراض کرده اند.

محسن تنابنده از فصل های قبل سریال نیز نسبت به حذف سکانس های مصوب سریال چه در زمان پخش اصلی و چه بازپخش، معترض بود که به نظر می رسد، پربیننده ترین سریال سال ۹۹، از تیغ تیز سانسور در رسانه ملی، در امان نیست.

حتی اگر تهیه کننده های قدرتمندی چون سازمان اوج، پشت ساخت مجموعه باشد و درآمد ده ها میلیارد تومانی، به جیب سازمان صدا و سیما واریز شود. به هر حال، سانسورهای پایتخت ۶ در هر قسمت، قابل توجه است و با هر پست عوامل معروف این مجموعه، طوفانی از کامنت هواداران هنرپیشه ها را در اینستاگرام شاهد هستیم.

روایت احمد مهران فر از سانسور پایتخت ۶

احمد مهران فر که یکی از هنرپیشه های اصلی سریال پایتخت از فصل اول تا ششم است، اخیرا در اینستانوشته ای که بیش از ۸۰ هزار لایک دریافت کرد، نسبت به سانسور برخی دیالوگ ها و سکانس ها، واکنش نشان داد. او گفت که نگران ارسطور نباشید، بزودی حالش خوب می شود البته اگر سانسور چی بگذارد!

این طعنه با مزه ارسطو خان، اشاره دارد به سکانسی از فصل ششم سریال پایتخت که بخشی از سریال سانسور پایتخت ۶ است. ارسطور گفته بود که پیام های بازرگانی را پس از سانسور سکانسی، پخش کردند تا یک صفحه کامل از گفت و گوی این سکانس را که پیش تر، تصویب شده بود، حذف کنند. سانسور پایتخت ۶ اکنون به افشاگری رسیده است.

سانسور پایتخت ۶
تصویر اینستانوشته احمد مهران فر درباره سانسور دیالوگی در قسمت هشتم فصل ششم سریال پایتخت

احمد مهران فر که در این فصل، قفسی آزاد شده از حبس است، معتقد است که سانسور پایتخت ۶ خیلی خاص نیست و دیالوگ ها، موضوعاتی است که مردم هزاران بار گفته اند و شنیده اند. اما با تیغ تیز ممیزی رسانه ملی همراه شده است.

احمد مهران فر دقیقا ساعاتی پس از پخش قسمتی از سریال پایتخت در اولین جمعه سال ۹۹، جزییات سانسور پایتخت ۶ را رسانه ای کرد.

سانسور پایتخت ۶
تصویر رقص ارسطو در پشت صحنه سریال پایتخت

سانسور های ساکانس حیاط قسمت هشتم سریال پایتخت ۶

نقی می گوید: (با غرور و سر سنگین)، حق داری هما جان. حق داری خانومی. روم سیاه. سیاست بی رحمه. من شرمنده تو ام. بهای سیاسی بودن منه شما نباید پس بدید.

فهیمه: داداش، تو رو خدا ول کن این کار…. بیا برو به گچ کاریت بچسب. برو نگهبانی کن. برو دست فروشی کن ولی مجلسی نباش.

نقی: (جا خورده!) آبجی. من بیدی ام که با این بادا بلرزم؟

ارسطو: ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی. .. این ره که تو می روی به ترکستان است. .. آقا ، مردم از نماینده ها ناراضی اند. نمی دونن اینا نماینده خودشونن یا نماینده دولت. خسته شدن. چقدر شعار. آقا اینا وقتی میخوان رای جمع کنند، به جورن، وقتی رای میگیرن یه جور دیگه میشن. اون از دلار و اون از بنزین. مردم قاطی ان. نمیخوان روی نماینده ببینن دیگه…فردا دم انتخابات میشه، دوباره اینا راه می افتن مردم مردم می کنند … نمیشه که. .. .

هما: نقی اگه مردم با نماینده مشکل دارن، دودش چرا باید تو چشم تو بره؟

نقی: نه نه. مساله مالکی نیست. ..

فهمیه: از نماینده ناراضی ان./چرا زیر ماشین داداش من بمب می بندن؟ برن زیر نماینده بنندن! نقی: آبجی ، اینا با من مشکل دارن. پروژه حذف منه کلید زدن. بالاخره. . . من منتظر اینا بودم ولی امشب نه اینجور.. .

طعنه محسن تنبانده به توییتر مشاور رئیس جمهور درباره سریال پایتخت که با صدها هزار لایک همراه شده بود

واکنش محسن تنابنده به سانسور پایتخت ۶

محسن تنبانده هم مثل احمد مهران فر، به سانسور پایتخت ۶ واکنش نشان داد و در پستی نوشت که بین پایتخت «ما» و پایتختی که «می بینید»، از زمین تا آسمان، فاصله است. این نوشته با نیم میلیون لایک و ده ها هزار کامنت هوادارانش همراه شد.

واکنش فیلمنامه‌نویس به سانسور پایتخت ۶

آقای عباسی، نویسنده سریال پایتخت ۶ هم نوشت که هر جا که سانسور پایتخت ۶ را می بینم، به خودم میام که تیتراژ اخر دارد پخش میشه. سانسور. مثل خون در رگ ما جاری شده است. نویسنده، به طور ذاتی آموخته است که برای روی صحنه رفتن، روی پرده رفتن یا روی صحنه رفتن اثرش، خودش باید اولین سانسورچی باشد.

واکنش اینستاگرامی بهرام افشاری درباره سکانس های سانسوری پایتخت ۶

واکنش بهرام افشاری به سانسور پایتخت ۶

بهرام افشاری هم اخیرا با انتشار پستی در اینستاگرامش، نسبت به سکانس های سانسور پایتخت ۶ واکنش نشان داد و گفت که خواهشا اینقدر سانسور نکنید. من دیگه رد دادم! این پست با لایک بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده وی مواجه شد و ده ها هزار کامنت دریافت کرده است.

ممیزی های صورت گرفته در قسمت های مختلف فصل ششم سریال پایتخت، هم موضوعاتی اجتماعی را در بر میگیرد هم سیاسی و به نظر می رسد، همانطور که سیروس مقدم، کارگردان اثر گفته بود، این سریال به دلیل اتفاقات مختلفی که در سال ۹۸ در کشور رخ داد، تلاش کرد تا سیاسی نباشد. موضوعی که به نظر می رسد با وجود سانسور پایتخت ۶ هم‌چنان شاهد رگه هایی مربوط به طعنه های سیاسی و اجتماعی در سکانس های مختلف به زبان نقی و ارسطو و رحمت باشیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود