علت قطع مکرر پیام رسان ایتا چیست؟ خطای انسانی یا مشکل پهنای باند؟

علت قطع مکرر پیام رسان ایتا چیست؟ خطای انسانی یا مشکل پهنای باند؟

علت قطع پیام رسان ایتا که از اسفند سال پیش تا کنون بارها تجربه قطعی داشته است، دقیق تا این لحظه مشخص نشده است. اظهارات متعدد سبب شده تا کاربران همچنان بلاتکلیف باشند. با این حال آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در پستی در اینستاگرامش نوشت که بزودی سرعت اینترنت خانگی را ۴ برابر افزایش می دهیم. موضوعی که با هزاران کامنت منتقدان و هواداران وزیر جوان از جمله شماری از کاربران ایتا همراه شده است.

پیام رسان ایتا ( محصول شرکت اندیشه یاوران تمدن امروز) به مدت بیش از ۱۵ ساعت قطع و غیر فعال بود. این پیام رسان ایرانی، علت قطع طولانی مدت خود را خطای انسانی اعلام کرد اما گفته بود که برای افزایش پهنای باند و فضای سرورها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان همکاری لازم را نداشته است.

قول اینستاگرامی وزیر ارتباطات به ۴ برابر کردن سرعت اینترنت خانگی ایرانیان

بعضی از کاربران که کاربر ایتا بوده اند در توییت هایی گفته اند که پس از قطعی ۱۵ ساعته ایتا و وصل مجددش، کانال هایی که در این پیام رسان داشتند، حذف شده است. پیام رسان رایگان ایتا در نشانی eitaa.com قابل دانلود و نصب می باشد. ایتا، نسخه دسکتاپ داشته و قابل نصب روی گوشی های هوشمند است.

۲۵ اسفند ماه ۹۸ نیز شاهد قطعی پیام رسان ایتا بودیم. معاون ایتا در آن زمان به خبرگزاری مهر گفته بود که علت اختلال در پیام رسان ایتا، مشکلات سخنت افزاری زیر ساخت های فناوری اطلاعات کشورمان است که باید تقویت شود.

او در آن زمان گفته بود که به دلیل تعطیلی مدارس بخاطر ویروس کرونا، بسیاری از مدارس، فعالیت های اموزشی خود را به پیام رسان ایتا منتقل کرده اند که باعث افزایش شدید ترافیک شده و چون مدیاهای ویدیویی هم بارگذاری می شود، این نرم افزار امکان پاسخ گویی به حجم عظیمی از داده های انتقال یافته را ندارد.

مدیرعامل پیام رسان ایتا در پی قطع بیش از ۱۵ ساعته این پیام رسان در هفته دوم فروردین ماه ۹۹ گفته بود که اختلال در پیام رسان ایتا به دلیل مشکلات فنی است که از طرف خود این شرکت رخ داده و ربطی به وزارت فناوری اطلاعات ندارد.

او از خطای انسانی به عنوان علت چالش فنی به وجود آمده نام برد که تا زمان انتشار این خبر، بیش از ۹۰ درصد مشکل فنی بر طرف شده است. اما همچنان برخی از کاربران پیام رسان ایتا، از قطعی دسترسی به این پیام رسان در شهر خود گلایه مند هستند.

پیام رسان ایتا، بیش از ۳ میلیون کاربر دارد. چند سال پیش در پی حمایت دولت از پیام رسان های داخلی در پی فیلترینگ تلگرام، ۵۰ میلیارد ریال کمک مالی به پیام رسان ها تصویب شد. وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که پیام رسان هایی که بیش از ۱ میلیون کاربر دارند، مورد حمایت قرار می گیرد و همچنان محسن عفاری، مدیرعامل پیام رسان ایتا از عدم حمایت های دولتی در کمک اول تا کنون، گله مند است.

علت قطع پیام رسان ایتا
تصویر ایندکس سایت پیام رسان ایرانی ایتا

چرا اینطوری شد؟

به هر حال حرف و حدیث ها درباره قطع طولانی مدت و مکرر پیام رسان ایتا از اسفند ماه ۹۸ تا فروردین ۹۹ و بیان صحبت های مختلف درباره علت یا دلایل قطعی این پیام رسان داخلی، بسیار است.

باید منتظر واکنش اینستاگرامی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره قطعی مکرر پیام رسان ایتا بود تا دلایل برای کاربرانش روشن شود. آن چه مسلم است، پیام رسان های داخلی هنوز با کف انتظارات کاربران ایرانی که از پیام رسان های قدرتمند خارجی مثل تلگرام و واتس اپ راضی هستند، فاصله بسیار دارد و برای گسترش کسب و کار آن ها، باید همه بخش ها از ان ها حمایت کنند.

اگر چه بعضی ها معتقدند که این پیام رسان های داخلی هیچ گاه نمی توانند به فناوری وظرفیت های قدرتمند پیام رسان های خارجی مثل تلگرام دست یابند و شاهد این ادعا نیز حضور ده ها میلیونی ایرانیان در تلگرام با وجود فیلترینگ آن در سال های اخیر است.

تقویت شبکه ملی اطلاعات و زیر ساخت های فناورانه کشور در عرصه آی تی، حتما کارآفرینی دیحیتالی را تقویت می کند تا شاهد قطعی های مکرر ایتاها در آینده نباشیم. عدم موفقیت پیام رسان سروش صدا وسیما و برگزاری مزایده چند میلیاردی برای آن در سال ۹۸ نشان می دهد که برای حمایت از پیام رسان های داخلی، باید رویه و منش قبلی را کنار گذاشت.

امیدواریم در سال ۹۹ که سال جهش تولید است، دولت و مجلس برای گسترش کارآفرینی دیجیتالی ایران، گام های عملی بردارند. در عصر «پسا کرونا» نیازمند حمایت از استارت آپ های خلاق هستیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۸ نظر

ورود

  • علیرضا فروردین ۱۳, ۱۳۹۹

    یک راه ساده داره واسه این که قطع نشه
    از تلگرام استفاده کنید دیگه ایتا قطع نمیشه

    • مهر ۱۷, ۱۴۰۰

      واو چقدر نابغه ای تو ? ب پا ترور نشی

  • شهریار فروردین ۱۳, ۱۳۹۹

    سلام
    تا وقتی مسئولین متوجه اهمیت موضوع نشن تلاش تیم و گروه و استارتاپ و شرکتهای مختلف بس نتیجه می مونه … فعلا که متاسفانه بسیاری از مسئولین در اینستاگرام و توییتر و واتس اپ و تلگرام با مردم حرف میزنن …
    و بدتر اینکه ارتباطات رسمی مرتبط با وظایف سازمانی رو از سطوح بالا تا ادارات سطح شهرستانها از طریق تلگرام و واتس ام انجام میدن!
    فقط مونده رسما اعلام کنن که واتس آپ یا تلگرام قراره جایگزین سیستمهای اتوماسیون اداری بشن!

  • مستر فروردین ۱۴, ۱۳۹۹

    ما داریم در مورد تلگرام صحبت می‌کنیم و مقایسه میکنیم اما همه ما میدونیم برترین مسنجر دنیا با اختلاف بسیار زیاد از همه، فقط تلگرام هست با فناوری بسیار پیشرفته و تکنولوژی‌های جلوتر از زمان که مسنجرهای دیگه در دنیا خوابش رو هم نمیبینند.

    پیام‌رسان‌های داخلی لکر که میخوان شبیه به تلگرام بشن واقعا باید حمایت بشن و راه چند ساله رو یکساله طی کنند آنهم یا کیفیت بالا بدون قطعی و با امکانات، وگرنه محاله که بتونند جایگزین بشن

  • نگار مرداد ۳۰, ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشید

    پیام رسان ایتا رو رو ی سیستم نصب کردم اما الان که عکس پروفایلم و عوض کردم نمیاره اصلا. بعدش نه عکس میفرسته و نه عکس باز میکنه. چرا اینجوری شده؟

  • امیرعلی دی ۱۷, ۱۳۹۹

    سلام زودتر وصل کنید

  • مهر ۱۷, ۱۴۰۰

    آره والا یکم زودتر بجنبید وصل شع ماها ک عاطل و باطل شماها نیستیم

  • میثم آبان ۶, ۱۴۰۱

    خیلی این ایتا داغونه..چرا اینطوریه…سرعت پاااایییین…بابا سرورارو زیاد کنید که مردم عشق کنن وقتی استفاده میکنن.