سهام جایزه چیست و چگونه سهام جایزه در بورس بدست آوریم؟

سهام جایزه چیست و چگونه سهام جایزه در بورس بدست آوریم؟

سهام جایزه در بورس در واقع سهامی است که برای کسب آن و اضافه شدن آن به پرتفو یا سبد معاملات شما، پولی پرداخت نمی کنید و به صورت رایگان و کاملا مجانی در اختیار شما قرار می گیرد. سهام جایزه یکی از اتفاقات خوب برای بورس بازها در طول سال است و بسیاری از سهامداران از این که شرکت ها، سهام جایزه در اختیار سهامداران قرار می دهند، خرسند هستند.

اگر چه بعضی ها هم هستند که به دلایل تکنیکالی و بنیادی، اشتیاقی به دریافت سهام جایزه ندارند که بیان دلایل آن از حوصله این بحث خارج است. سهام جایزه در بورس زمانی به سهامداران اختصاص پیدا می کند که شرکتی که سهامداری آن را در اختیار دارند، سیاست تقسیم سود خود را به صورت افزایش سرمایه در دستور کار قرار می دهد.

آن هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها که سبب می شود به نسبت درصدی افزایش سرمایه، به همان نسبت، سهام جایزه به سهامداران تعلق بگیرد. مثلا شرکت ایکس، قصد دارد از تجدید ارزیابی دارایی های خود، ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه بدهد.

محل افزایش سرمایه هم آورده نقدی نیست و تجدید ارزیابی دارایی ها می باشد. شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت در پرتفو دارید. با برنامه افزایش سرمایه شرکت ایکس، شمار سهام شما به ۳۰۰۰ سهم افزایش پیدا می کند و صاحب ۲۰۰۰ سهم جایزه می شوید.

برای دریافت این ۲۰۰۰ سهم، شما پول یبه شرکت پرداخت نمی کنید. هیچ کارمزد یا مالیاتی از شما کسر نمی شود و به صورت رایگان به پرتفو شما اضافه خواهد شد. معمولا ۲ ماه پس از ثبت آگهی افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفو سهامداران اضافه می شود و قابل معامله است.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته منجر به سهام جایزه می شود. اما توجه کنید که افزایش سرمایه ها معمولا سبب کاهش قیمت در کوتاه مدت شده و نباید از این قضیه ناخرسند بود. چون این کپ قیمی پس از مدتی، پر می شود.

توجه داشته باشید که توزیع سهام جایزه بر کل دارایی ها، کل بدهی و حقوق صاحبان سهام، تاثیر خاصی نداشته و در واقع سرمایه اسمی شرکت را تغییر می دهد و قدرت جذب نقدینگی و گسترش بازار یک شرکت را به ارمغان خواهد آورد.

توزیع سهام جایزه، منجر به تجزیه سهام حساب های درج شده در ترازنامه نمی شود. برای مشاهده این موضوع که کدام شرکت در سال ۱۳۹۹، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی ها دارد، به سامانه جامع ناشران یا کدال مراجعه کنید.

مثلا شرکت صنایع دریایی ایران در سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۷۰۰ درصد افزایش سرمایه از ارزیابی دارایی ها دارد و این بدان معنی است که اگر شما ۱۰۰۰ سهم خصدرا داشته باشید، پس از اعمال افزایش سرمایه شرکت، تعداد سهم شما به ۱۷۰۰۰ سهم افزایش یافته و صاحب ۱۸۰۰۰ سهم جایزه رایگان خواهیدا شد. اما به همان نسبت، اگر قیمت هر سهم خصدرا، ۵۴۰۰ تومان باشد، پس از افزایش سرمایه به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان کاهش می یابد.

پس با این مثال متوجه شدید که با دریافت سهام جایزه ، در کوتاه مدت، تغییری در دارایی شما از نظر ارزش ریالی ایجاد نمی شود و با تامل و صبوری، می توان منتظر افزایش قیمت سهم شد تا شاهد حضور پر رنگ سهام جایزه در سودآوری پرتفو باشیم.

سهام جایزه
نماد خصدرا را در بازار فرابورس مشاهده می کنید. آگهی افزایش سرمایه این شرکت جنجالی بورس در کدال منتشر شده و حدود ۱۷۰۰ درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها دارد.
سهام جایزه
آمار شرکت هایی که در بورس و فرابورس ایران، برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها دارند به منظور اعطای سهام جایزه در کدال مشاهده کنید

سهام جایزه شما مشمول مالیات نیست. سهام جایزه به سهامدارانی تعلق می گیرد که در روز برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه، سهامدار شرکت باشند. همواره ۴۸ ساعت پیش از برگزاری مجامع هر شرکت، نماد آن شرکت متوقف میشود و پس از انتشار گزارش مجمع در codal.ir، نماد مزبور مجاز به فعالیت در سامانه tsetmc.com می شود.

اگر سهامدار بلند مدتی هستید، شرکت در برنامه افزایش سرمایه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها که منجر به اعطای سهام جایزه می شود را توصیه می کنیم. بازار بورس ایران در سال ۱۳۹۹ روند صعودی داشته و توصیه به سهامداری عاقلانه، آگاهانه و مبتنی بر تحلیل های درست مالی داریم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵۵ نظر

ورود

  • علی فروردین ۲۰, ۱۳۹۹

    مطلب بسیار مفیدی بود و خیلی خوب توضیح دادید.

  • teymoor اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹

    عالی بود متخصر زیبا و مفید بود
    و با یک مثال به راحتی قابل فهم هست.

  • ایمان خرداد ۷, ۱۳۹۹

    عالی ممنون

  • بابک خرداد ۱۴, ۱۳۹۹

    با سلام مثال تون یه اشکال جزئی داره و اونم اینکه اگه شخصی ۱۰۰۰ برگ سهم داشت و ۱۷۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشه، ۱۷۰۰۰ سهم جایزه بهش اضافه میشه و توی پورتفوی تعداد برگ سهام ایشان میشه ۱۸۰۰۰

  • علی خرداد ۱۷, ۱۳۹۹

    در پرتفوی لحظه ای من تعداد ۱۰۲۴ سهام جایزه خساپا میباشد چگونه این سهام به پرتفوی من منتقل میشود

    • علی زمانی خرداد ۱۷, ۱۳۹۹

      بیشتر توضیح دهید. حق تقدم بوده یا افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها؟

      • علی خرداد ۱۸, ۱۳۹۹

        افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها
        ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۰۹:۰۰
        سهام جایزه
        ۸,۱۸۴
        ۰
        ۰
        ۰
        ۱۰,۲۴

  • farhad تیر ۱, ۱۳۹۹

    به نظر من اینکه در تقسیم سود مجمع مقدار سود را از قیمت سهام کم می‌کنند و هنگام افزایش سرمایه قیمت سهم را به همان نسبت پایین می‌آورند یک کلاهبرداری است. سهمی که بر اثر عرضه و تقاضا در بورس دستخوش تغییر قیمت شده نباید هیچ کس بتواند در آن تغییر ایجاد کند حتی صاحب کارخانه. متأسفانها در حال حاضر حجم نقدینگی فوق‌العاده‌ای وارد بورس شده که با یک گپ افزایش قیمت منجر به خوشحالی سهامداران می‌شود ولی در عمل این افزایش قیمت در ازای کاهش موجودی افراد دیگر که متقاضی آن سهم هستند؛ بخصوص افرادی که در انتهای مراحل افزایش قیمت آن سهم را خرید می‌کنند؛ به وجود آمده است یعنی کارخانه‌دار هیچ سودی به سهامداران خود نمی‌دهد. واقعا ممنون از این همه درایت

    • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۹

      خیلی منطقی است گه این کار
      اینکه حجم نقدینگی فوق العاده واردبورس شد، نه تنها تاسف ندارد بلکه جای خوشحالی است. اینکه بازارهای موازی، خبری نیست و مردم پس از ۴۲ سال به بورس روی آوردند، یک اتفاق خوب است.
      به نظرم کمی باید در بورس، حرفه ای تر شویدتا نظرات پخته ارائه کنید

      • farhad تیر ۲, ۱۳۹۹

        من خودم الان دارم در بورس فعالیت می‌کنم و طی یک سال گذشته حدود ۵ برابر موجودی اولیه سود کردم. در این نظر به بورس انتقاد نکردم و اتفاقا حرف شما کاملا درست است که توانسته حجم نقدینگی زیادی را به خود جذب کند. خواهش می‌کنم یک بار دیگر به دقت نظر منو بخون متوجه میشی که من چی گفتم. انتقاد من فقط به سود مجمع و افزایش سرمایه هست. همین و بس. فکر کنم فقط جمله‌ی اخر منو این هم دست و پا شکسته خوندی. ممنون میشم دو دقیقه وقت بذاری و کامل بخونی. اگه حرفم اشتباهه من با کمال میل پذیرای انتقاد شما هستم.

        • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۹

          شما سوال شفاف مطرح کن، پاسخ شفاف بگیر
          سود مجمع و افزایش سرمایه، ربطی به قیمت تابلو ندارد. سهمی که سود مجمع دارد، موقعی که باز میشه، طبق قانون وعرف اقتصاد و عقل، قیمتش به اندازه سود مجمع کاهش پیدا میکند. همین نسبت برای افزایش سرمایه حاکم است. خود نمیشه شرکتی ۱۰۰۰ درصد افزایش سرمایه بده و قیمت از ۱۰ هزار تومن به ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا نکنه و همون ۱۰ هزار تومن باشه با ۱۰۰۰ درضد افزایش سرمایه جدید!! نه در عقل است و نه در نقل و نه در اقتصاد!
          پس داستان هایی که شما میبینی برای سود مجمع و افزایش سرمایه، پایه علمی ومنطقی دارد و همیشه در بورس ایران، گپ قیمتی ناشی از سود مجمع یا افزایش سرمایه، در یک بازه زمانی، که معمولا خیلی هم طولانی بوده، پر شده . لذا معمولا شرکت در افزایش سرمایه ها و دریافت سود مجامع ، یکی از ابزارهای سهامداران هوشمند بلند مدتی بورس است.
          این هم ۳ دقیقه به جای ۲ دقیقه

  • امیر تیر ۱۱, ۱۳۹۹

    با سلام وبصنعت افزایش سرمایه ۳۳ درصدی داده سهام باز شده ولی سهام جایزه هنوز تو پورتفو نیومده. سوالم اینه که سهام جایزه هر موقع بیاد با قیمت همان روز اضافه میشه؟

    • علی زمانی تیر ۱۱, ۱۳۹۹

      صبوری کنید اضافه میشود.
      گاهی چند ماهی سهام جایزه طول میکشدتا به پرتفو اضافه شود

  • شيما تیر ۲۴, ۱۳۹۹

    میخواستم بپرسم سهام جایزه همون سهامیه که سهاممون ضربدر درصد افزایش سرمایه میشه یا یه سهام جداست؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • علی زمانی تیر ۲۴, ۱۳۹۹

      بله

      • reza مهر ۱۲, ۱۳۹۹

        خب حتما بایستی صبر کنیم تا سهم روند روبه رشد خودشو تکمیل کنه تا بسود برسیم یا…
        درکل سهام جایزه به چ دردی میخوره..؟?

        • reza مهر ۱۲, ۱۳۹۹

          وبعدازچ مدت میشینه توپرتفو..؟

          • علی زمانی مهر ۱۲, ۱۳۹۹

            زمانش را بورس تعیین میکنه حداکثر چند ماه

    • Mostafa آذر ۲۴, ۱۳۹۹

      سلام وقت بخیر
      اگه سهم فملی یا فارس یا شپنا رو الان بعد افزایش سرمایشون بفروشیم بازم سهم جایزه میاد ب پرتفو یا ن

      • علی زمانی آذر ۲۴, ۱۳۹۹

        اگه قبل مجمع سهامدار باشید، افزایش سرمایه به شما تعلق میگیره و میتوانید بعداز مجمع، اصل سهم را بفروشید. جایزه تعلق میگیره

    • نیما خرداد ۱۵, ۱۴۰۰

      فولاد افزایش سرمایه خورده و من ۲۰ ملیون سهم داشتم الان ۲۰ ملیونم شده ۱۵ ملیون. واقعا چرا پولم کم شده؟؟

  • بازرگان تیر ۲۴, ۱۳۹۹

    بسیار آموزنده و دقیق و کاربردی بود.سپاسگزارم

    • علی زمانی تیر ۲۴, ۱۳۹۹

      ممنون از حسن نظر شما به روزیاتو

    • zahra آذر ۱۰, ۱۳۹۹

      سلام. من سهام جایزم ثبت شده و تو پرتفوی لحظه ای تعداد سهمامم زیاد شده ولی سهم هنوز سهم بازگشایی نشده. سوالم اینه به محض اینکه نماد بازگشایی بشه سهام جایزه قابل معامله هست یا زمان میبره که فعال بشه؟ ممنون از سایت خوبتون❤

  • نیما تیر ۲۶, ۱۳۹۹

    اکر سهم اصلی رو بفروشیم باز سهم جایزه اضافه میشه یا حتما باید سهام اصلی رو داشت

  • هادی تیر ۲۸, ۱۳۹۹

    شرکت ونوین پس از مجمع فوق العاده سهام جایزه داد و من پس از چند روز کل سهام خودم رو بجز سهام جایزه رو فروختم اما هنوز ب پرتفوم اضافه نشده لطفا راهنمایی کنید

  • مهدی مرداد ۱۱, ۱۳۹۹

    سلام.۱۵۰۰ تا سهام جایزه وآرینح به من داده شده.چیکارکنم به وآرینم اضافه بشه.

  • ali مهر ۱, ۱۳۹۹

    سوالم اینجاست، دقیقا جایزه اش کجا بود؟! این که تعداد سهام های خودمون رو به نسبت افزایش سرمایه اضافه میکنن ولی از اون ور قیمت هر سهم رو به همون میزان کم میکنن کجاش جایزه حساب میشه؟! این که یعنی همون میزان سرمایه داریم! تازه ضرر هم داره. چون این سهامی که تحت عنوان جایزه ازش یاد میکنن چند ماه دیگه میشه فروخت، درحالیکه بخشی از سرمایه قبلی خود ما بوده و یعنی به تناسب اون افزایش سرمایه بخشی از سهام قبلی خود ما تا چند ماه بلوکه شده و نمیتونیم بفروشیم!
    از این عجیب تر نمیتونست باشه!

    • علی زمانی مهر ۱, ۱۳۹۹

      جایزه اش اینه که «مجانی» است. در حق تقدم، باید سهمی ۱۰۰۰ ریال به شرکت ظرف ۶۰ روز پرداخت کنید تا ۶ ماه دیگه به پرتفو شما اضافه بشه. داستان اینه رفیق

  • هوشنگ مهرابی فرد مهر ۱, ۱۳۹۹

    خوب

  • رویا مهر ۳, ۱۳۹۹

    سلام و وقت بخیر
    نماد وصنعت در تاریخ ۹۹/۰۴/۰۸ افزایش سرمایه داشته و به من سهام جایزه داده بعدش من خود سهم رو در تاریخ ۹۹/۰۴/۲۲ فروختم
    الان سهام جایزه رو در پرتفو لحظه ای نشون میده ولی هنوز به پرتفو اصلیم اضافه نشده چراا/؟؟؟؟؟؟

    • علی زمانی مهر ۳, ۱۳۹۹

      باید منتظر باشید تا سهام جدید به پرتفو شما اضافه شود. ارتباطی به اینکه شما اصل سهم را پس از مجمع افزایش سرمایه فروخته اید ندارد

  • فرهاد مهر ۲۸, ۱۳۹۹

    با عرض سلام و ادب خدمت اساتید و بزرگواران عزیز. یک سئوال دارم خدمتتان . یکی این که همه شرکتها در مجمع عمومی سالیانه سهام جایزه می دهند؟ سئوال دومم این که خودرو و خساپا سهام جایزه میده به سهامدارانش؟ ممنون میشم از پاسخ گوییتان

  • حسام آذر ۱۲, ۱۳۹۹

    سلام
    نماد بپاس رو من اصل سهام رو فروختم و سهام جایزم با اینکه قابل معامله هم شده به پرتفوى کل من نیامده و نمیتونم سهام جایزم رو بفروشم چیکار باید کنم؟؟

  • مهدی امین آذر ۱۷, ۱۳۹۹

    بسیار استفاده کردم ممنون از شما

  • توحید آذر ۱۷, ۱۳۹۹

    سلام بسیار عالی توضیح دادید ممنون فقط یه سوالی داشتم اگر ما سهاممون رو قبل از اینکه سهام جایزه ای ک ب پرتفو اضافه شده ولی فعلا قابل معامله نیست بفروشیم آیا بازهم سهام جایزه در وقت معاملش به ما تعلق میگره؟ یا با فروش اصل سهام سپرده سهام جایزه هم میپره؟

    • علی زمانی آذر ۱۷, ۱۳۹۹

      بله تعلق میگیره. در صورتی که در زمان مجمع افزایش سرمایه، سهامدار باشید. روز پس از مجمع هم بفروشید، باز تعلق میگیرد

  • مهسا آذر ۱۷, ۱۳۹۹

    لطفا پاسخ دهید
    با سلام و سپاس برای سایت خوبتون، سهمی را با افزایش سرمایه از محل سود انباشته خریداری کردم و بعد از بازگشایی سهم به جای اینکه تعداد سهم ها دو برابر بشه و قیمت سهم نصف بشه، تعداد سهم ها نصف شده و قیمت سهم تغیری نکرده بود و به این ترتیب موقع فروش بهای تمام شده سهم نصف بهای تمام شده ای بود که من موقع خرید پرداخت کردم. سوال این است که حتی اگر این تعداد سهم کاهش یافته به عنوان سهام جایزه چند ماه بعد به من تعلق بگیرد این افزایش سرمایه به جز ضرر چه چیزی برای من داشته است و خوبی افزایش سرمایه برای سهام دار چیست؟؟؟

  • سیاوش آذر ۲۰, ۱۳۹۹

    پرسش‌‌من مشابه خانم مهسا است، با این تفاوت که معمولا تعداد سهام ثابت و ارزش سهم به نسبت افزایش سرمایه کاهش می‌یابد، بنده حدود سی‌هزار سهم نوری داشتم از محل سود انباشته ۲۰۰٪ افزایش سرمایه داشت، این باعث شده دوسوم پول من عملا بلوکه شده! سوال بنده این است که به طور خاص در مورد همین سهم نوری:
    هنگام تخصیص سهام جایزه چه تعداد سهم و با چه ارزشی هر سهم؟
    همچنین به چه تعداد سهم هزار ریالی جایزه تعلق خواهد گرفت؟
    لطفاً حوصله کنید و پاسخ دقیق بدهید. بسیار ممنون و سپاسگزارم

    • علی زمانی آذر ۲۰, ۱۳۹۹

      نوری در آذر، ۲۰۰ درصد از سودانباشته افزایش سرمایه داده. افزایش سرمایه زمان می برد که سهام جایزه به پرتفو شما اضافه شود. باید منتظر آگهی روزنامه رسمی و طی مراحل قانونی افزایش سرمایه نوری بود. نوری هر ۱ سهم شما را ۳ سهم کرده و قیمت هم ۲۰۰ درصد افت کرده. شما صبور باشی هم افزایش سرمایه میگیری و هم گپ قیمتی که از ۱۹ هزار تومن اومده ۶۳۰۰ تومن در میان مدت جبران میشه. کلا اونایی که سودهای رویایی در بورس می برن، درآمدشون محصول دریافت سودهای سالانه تقسیمی و شرکت مکرر در افزایش سرمایه هاست که به قول نویسنده کتاب اثر مرکب (compound effect)، مسیر میلیونر شدن هست.
      این هم حوصله کردیم و پاسخ دادیم. انشاله شما هم حوصله کن و خوب سهامداری کنی و لنگ نوسانات مقطعی و اطاله در افزایش سرمایه نشی.

      • سیاوش آذر ۲۰, ۱۳۹۹

        سپاس فراوان از حوصله و پاسخ کامل شما.
        بله، حتما. هجده ماه در بورس هستم که یکسال از روی بخت و اقبال سود گرفتم، با شروع ریزش، بر خلاف بسیاری که بورس را ترک کردند من به دنبال آموختن رفتم. کلا در کار اصلا هیجانی عمل نمی‌کنم و بیشتر یاد می‌گیرم. و پرسش من برای دانستن موضوع است و نه از روی نگرانی و استرس. برداشت من از توضیح شما این بود که:
        افزایش سرمایه ذاتا باعث قوی‌تر شدن شرکت می‌شود و با توجه به اینکه قیمت کاهش یافته، سهم از نظر روانی مستعد پر کردن گپ قیمتی ایجاد شده و‌ رسیدن به قیمت قبلی است?.

        • علی زمانی آذر ۲۰, ۱۳۹۹

          نوری وشستا سهم فوق العاده ای است
          نگهداری بفرمایید

  • توحید دی ۱, ۱۳۹۹

    سلام یک سوال دگ داشتم من حق تقدم کویر رو دارم الان ک باز شده برام نمیفروشه ارور میده حق تقدم استفاده نشده کویر ینی چی؟

  • وحید دی ۷, ۱۳۹۹

    با سلام . شرکت ها یک بار درخواست افزایش سرمایه میدهند و بعد از اون سازمان بورس پیشنهاد اونا رو بررسی میکنه و اگه قبول کرد یک جلسه فوق العاده تشکیل میشه برا افزایش سرمایه . سهامدار باید توی کدوم مرحله سهامدار باشه تا سهام جایزه بهش تعلق بگیره ؟

  • جعفری دی ۱۳, ۱۳۹۹

    با سلام
    من سهم فاما را داشتم افزایش سرمایه داد و سهم جایزه ش هنوز توی پرتفوم ننشسته خود سهم رو فروختم. آیا سهم جایزه بهم تعلق میگیره؟

  • رضا دی ۱۶, ۱۳۹۹

    سلام ممنون از توضیحاتتون فقط یک سوالی داشتم . من از اواخر خرداد ماه چند تا افزایش سرمایه در قالب سهام جایزه داشتم که هنوز به سبد سهامم اضافه نشده ، سوالم این بود که این سهم ها به سبد اضافه خواهند شد یا احتمال کاذب بودن وجود داره؟؟؟

  • ذبیح الله درستکار بهمن ۱, ۱۳۹۹

    باسلام. اگه به سوالم جواب بدید ممنون میشم… اگه سهام جایزه به پرتفوی اضافه بشه وحدودا ۷ماه هم گذشته باشه ولی قابل معامله نباشه چه باید کرد

  • محمد تیر ۲۵, ۱۴۰۰

    سلام ….من سوال و پاسخ های دوستان خوندم و سوالم این چرا اصلا وارد مجمع بشیم که مبلغی از پول ما بلوکه بمون که بعد بگن سهام جایزه است و شما بگید چون مجانی میگن سهام جایزه سودش واسه ما چی ما که چنده ماه پولمون بلوکه می مونه نریم مجمع که بهتر پولمونم دست خودمون ….سودش چی هست