آشنایی کامل با سامانه بازار بورس ایران: TSETMC.com

آشنایی کامل با سامانه بازار بورس ایران: TSETMC.com

بورس ایران در سال ۱۳۹۹ به روند صعودی بلند مدت خود ادامه خواهد داد. امسال شاهد عرضه اولیه ۲۸ سهم در فرابورس هستیم. آبان ماه ۹۹ با آزاد شدن معامله سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر در فرابورس ایران، غوغایی در نماد «فرابورس» که بزودی ۱۰ هزار تومانی می شود، به پا می شود که ارزش این سهم حاکمیتی را بیش از پیش نمایان خواهد کرد.

ایران، حدود ۲ میلیون بورس باز فعال و ۱۴ میلیون دارنده کد بورس و ۱۰۶ کارگزاری رسمی بورس دارد که پس از اوضاع کرونا، شمار دارندگان کد بورسی باز هم افزایش خواهد یافت. شاخص کل در تابستان ۹۹، به فتح کانال ۱ میلیون واحد نزدیک می شود. بهترین بازار برای سرمایه گذاری بلند مدت در ایران عصر ۱۴۰۰، همین بازار بورس با بیش از ۶۰۰ شرکت در ده ها گروه صنعتی و خدماتی است.

سامانه بازار بورس ایران که با نام تی اس ایی شهرت دارد، یکی از یک صد درگاه پربیننده در ایران است که کاربران ایرانی از آن استفاده می کنند. در این سامانه، اطلاعات سهام کلیه پانصد و اندی شرکت بورس و فرابورس ایران در دسترس کاربر قرار داشته و ورود به آن، نیازی به کد کاربری و رمز عبور ندارد و رایگان است.

از طریق سامانه tsetmc.com شما در جریان آخرین قیمت سهام شرکت ها، آخرین وضعیت افزایش سرمایه، پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت، آخرین وضعیت سهامداران عمده بالای ۱ درصد، آخرین وضعیت P/E و هم چنین EPS و هم چنین جزییات پرتفو شرکت و اخبار شرکت و سهم قرار می گیرید.

سامانه بازار بورس ایران در واقع از نظر تحلیل گران بورس، یک دانشگاه آنلاین است که حرف و حدیث های زیادی در آن وجود دارد و سهامداران بایستی با مشاهده روزانه تابلو سهام مختلف در این سامانه، در جریان رفتار خریدار و فروشنده و بازی سهامدار عمده قرار بگیرند. سامانه بازار بورس ایران در ساعت معاملاتی یعنی ۹ تا ۱۲:۳۰ به صورت لحظه ای، آخرین قیمت سهام را به نمایش می گذارد و شما در جریان قیمت خرید و فروش و ورود و خروجی سهامداران حقیقی و حقوقی قرار می گیرید.

از طرفی، در تابلو هر شرکت در سامانه tsetmc.com آخرین اطلاعیه صورت های مالی، گزارش شفافیت و اخبار مجامع و تقسیم سود نقدی اعلام می شود. از طریق سامانه بازار بورس ایران، شما قادر هستید تا وضعیت سهام هم گروه یک شرکت را مشاهده کرده و در جریان تغییرات قیمتی سهام شرکت های هم گروه قرار بگیرید.

در بازار پایه فرابورس ایران، دامنه نوسان شرکت ها از پاییز ۹۸، از ۱۰ درصد به ۳ درصد کاهش یافت. اما در بازار بورس، دامنه نوسان شرکت ها ۵ درصد است.

یعنی هر شرکت در طول روز، قیمت هر سهمش می تواند تنها در بازه نوسان مثبت یا منفی ۳ درصد یا ۵ درصد جابجا شود. در واقع در بورس ایران بر خلاف بورس جهانی که دامنه نوسان ندارد، دامنه نوسان و حجم مبنا دارد. قرار است از اوایل سال ۹۹، بازار دو طرفه یا معاملات تعهدی یا فروش استقراضی در بورس ایران استارت بخورد تا سهامداران بتوانند هم از رشد یک سهم، شناسایی سود کنند و هم از کاهش قیمت یک سهم، سود بگیرند. موضوعی در تاریخ ۵۵ ساله بورس ایران، سابقه ندارد و اتفاق مبارکی محسوب می شود.

در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱ میلیون تن از ایرانیان با مراجعه به یکی از ۱۰۶ کارگزاری مجاز بورس در سراسر کشور، کد بورس گرفته و شاهد افزایش ۴۰ برابری حجم معاملات در زمستان ۹۸ در مقایسه با زمستان سال ۹۷ هستیم که سبب شده تا شاخص کل بزودی به کانال ۵۰۰ هزار واحد برسد. بنابراین همه ۱۳ میلیون دارنده کد بورس ایران و به خصوص تازه واردهای بورس، بایستی با سامانه tsetmc.com آشنا شوند و آن را در رایانه خود بوک مارک کنند.

سامانه بازار بورس ایران
ایندکس سامانه tsetmc.com در ۱۳ بهمن ۹۸

در عکس بالا، ایندکس سامانه بازار بورس ایران را مشاهده می کنید. دراین صفحه، خلاصه روزانه معاملات بازار را به نمایش می گذارد. می توانید اطلاعات شاخص کل، شاخص هم وزن، شاخص قیمت، شاخص آزاد شناور، حجم روزانه معاملات، تعداد معاملات، ارزش معاملات و حجم معاملات را مشاهده کنید.

نمادهای پربیننده در بورس و فرابورس و آخرین معامله هر یک و حجم معاملاتی از طریق ایندکس سامانه tsetmc.com در اختیار سهامداران قرار می گیرد که اطلاعات خوبی از نظر تکنیک های تابلوخوانی و روانشناسی بازار سرمایه محسوب می شود. عکس بالا، مربوط به تاریخ معاملاتی ۱۳ بهمن ۹۸ است که شاخص کل با ۲۰۳۲ واحد مثبت همراه شده و به ۴۲۸ هزار و ۲۱۶ واحد رسید.

در این روز، بیش از ۳۶۸۷ میلیارد تومان سهم در بورس و بیش از ۱۸۱۱ میلیارد تومان سهام در بازار فرابورس مورد داد و ستد قرار گرفته است. بانک ملت و ذوب آهن اصفهانی ها، پربیننده ترین نمادهای در بورس و فرابورس در این تاریخ بوده اند.

اگر روی علامت ذره بین که با عدد ۱ نشان دادیم کلیک کنید، صفحه زیر به نمایش درخواهد آمد.

باکس جست و جوی نماد در سامانه tsetmc.com

نام نماد مورد را نظر وارد کنید. ما نام نماد «خودرو» که مربوط به شرکت ایران خودرو است وارد می کنیم.

نحوه ورود نماد خودرو در سرچ باکس سامانه tsetmc

همین که نام نماد وارد کنید، اسم شرکت به نمایش در می آید. شما در عکس بالا، اسم ایران خودرو را انتخاب و کلیک کنید.

به محض کلیک، تابلو نماد خودرو به نمایش در می آید که در عکس بالا مشاهده می کنید.

تابلو نماد خودرو را مشاهده می کنید. در این تابلو، قیمت روز، قیمت پایانی، تعداد معاملات سهم ایران خودرو، حجم معاملات روزانه، ارزش معاملات روزانه، ارزش بازار ایران خودرو، میزان EPS و P/E، بازه روز، قیمت مجاز (از ۱۱۴۲ تومان تا ۱۲۶۳ تومان)، بازه سال (از ۲۶۳ تومان تا ۱۲۴۹ تومان در یکسال نوسان داشته است)، تعداد سهام (۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه سهم)، حجم مبنا (۸۷۱ هزار و ۴۶۰ سهم) و سهام شناور (۲۲ درصد) به نمایش در آمده است. در باکس آبی رنگ سمت راست، خرید و فروش حقیقی و حقوقی را مشاهده میکنید.

عکسی از پایین صفحه تابلو نماد خودرو در سامانه tsetmc

در پایین صفحه تابلو نماد «خودرو» در سامانه بازار بورس ایران، ۳ جدول مشاهده می کنید که در تابلو همه نمادهای بورسی، ارائه شده است. اطلاعات سهام هم گروه، سابقه معاملاتی خودرو و مشاهده اطلاعات صورت های مالی به نمایش در آمده است.

عکس ۱۹ آیکون در نماد خودرو

۱۹آیکون در کلیه تابلوهای نماد ها در سامانه معاملاتی بورس ارائه شده است که رنگی بود و در عکس بالا قابل مشاهده می باشد. هر یک، وظیفه ای دارد که به صورت خلاصه معرفی می کنیم

  • در یک نگاه همین صفحه تابلو نماد «خودرو» است که در بالا به آن اشاره شده.
  • بخش پیام ناظر، اطلاعیه هایی است که ناظر نماد، به اطلاع سهامداران می رساند.
  • بخش سابقه، سابقه معاملاتی نماد را از روز اول ورود به بورس تا امروز به نمایش می گذارد.
  • بخش آگهی مجمع نیز اخبار مجمع را اعلام می کند.
  • بخش شناسه، شناسه هر نماد را معرفی می کند. بخش هیات مدیره، شما را در جریان اعضاء هیات مدیره و مدیرعامل شرکت قرار می دهد.
  • بخش حقیقی و حقوقی، میزان سهامداری هر یک را نشان می دهد.
  • بخش سهامداران، ترکیب سهامداران بالای ۱ درصد را نشان می دهد.
  • بخش EPS-DPS میزان سود تقسیمی را نشان می دهد.
  • بخش پرتفوی، آمار شرکت های بورسی و غیر بورسی هر نماد را نشان می دهد.

اگر با سوالی روبرو شدید، مراتب را از طریق کامنت به اطلاع ما برسانید. بهترین بازار ایران برای سرمایه گذاری در ایران عصر ۱۴۰۰، بازار بورس، بورس انرژی، بورس کالا و بورس ایده است. اصول سرمایه گذاری در بورس را از جوانی فرا بگیرید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۰ نظر

ورود

  • فرشاد فروردین ۱۷, ۱۳۹۹

    من تو این سایت میخوام ببینم مثلا سهام یه شرکت تو ۶ ماه اخیر چه روند صعودی یا نزولی داشته و قیمتش چقدر تغییر کرده (مثل صندوق های سرمایه گذاری که میتونی روند رشد یا نزولشون رو تو نمودار ببینی)
    ولی اصلا همچین گزینه ای تو این سایت نمیبینم

    • علی زمانی فروردین ۱۷, ۱۳۹۹

      سلام
      اطلاعات قیمتی روزانه و هفتگی و ماهانه وسالانه کلیه صندوق های بازار سرمایه در گروه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در سایت تی اس ایی در دسترس است. بایستی نماد هر صندوق را داشته و وارد باکس جست و جوی سایت TSETMC.COM کرده و سپس اطلاعات قیمتی را مشاهده کنید. آسان است و در دسترس همگان

  • smalvision فروردین ۱۷, ۱۳۹۹

    اقای زمانی.
    مقاله هاتونو که دنبال کردم. قاسم و فرابورس و شمواد
    پارسال خوب بودن. به نظر شما تا ۱۴۰۱ میشه رو همینا سرمایه گذاری کرد؟
    یه سمرایه گذازی یک یا دوساله با ۱۰ میلیون ت شروع؟

    • علی زمانی فروردین ۱۷, ۱۳۹۹

      حتی اگر تک سهم بشید روی فرابورس، کار اشتباهی نکرده اید 🙂
      اجازه سیگنال دادن نداریم. اما از گروه دارویی و سیمانی و خودرویی، سهم خوب انتخاب کنید. روند بورس تا شاخص کل ۲/۰۰۰/۰۰۰ واحدی، صعودی خواهد بود.

      • smalvision فروردین ۱۹, ۱۳۹۹

        ممنون . سیمانی رو یکی دیگه هم پیشنهاد داده بود. الان مطمعن تر شدم.

  • fereshteh فروردین ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی مقاله هاتونو که دنبال میکنم عالین ممنون از زحمات شما مخصوصا در مورد بورس

  • ابراهیم اسلامی فروردین ۲۰, ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشی من الان ۱۹ سالمه خیلی سرمایه هم ندارم در همون حد دو سه میلیون تومان به نظر شما میتونم وارد بورس بشم اصلا به درد من میخوره
    یاد گیریش سخت نیست؟

    • علی زمانی فروردین ۲۰, ۱۳۹۹

      بله
      میتوانید
      در سجام ثبت نام کرده و به یکی از کارگزاری ها مراجعه و کد بورس بگیرید و صرفا در عرضه اولیه ها شرکت کنید. اخبارش در seo.ir‌در دسترس است. یادگیری بورس، حوصله و مهارت و آموزش نیاز دارد