جنجال‌های وام ۱ میلیون تومانی کرونایی دولت به مشمولان و ۲ اطلاعیه

جنجال‌های وام ۱ میلیون تومانی کرونایی دولت به مشمولان و ۲ اطلاعیه

وام ۱ میلیون تومانی وعده داده شده توسط دولت و شخص رئیس جمهور دولت تدبیر و امید به مشمولانی که به واسطه کرونا، آسیب دیده اند، مثل بسیاری از وام ها و بسته های معیشتی و یارانه ها، جنجالی شده است.

شرایط و مدارک دریافت وام ۱ میلیون تومانی و هم چنین سایت ثبت نام وام ۱ میلیون تومانی ، هنوز اعلام نشده است و این امر باعث شده که میلیون ها هموطن به سایت refahi.ir یا tamin.ir یا mcls.gov.ir که از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است مراجعه کرده و به دنبال آدرس ثبت نام وام ۱ میلیون تومانی باشند. موضوعی که سبب کند شدن فعالیت این سه درگاه معتبر کشور شده که البته هیچ ربطی هم به سایت دریافت وام ۱ میلیون تومانی ندارد.

این که دولت تدبیر و امید، خبری را در روزگار کرونایی منتشر می کند که هنوز بستر نرم افزاری مشخصی برای آن تعبیه نکرده و میلون ها مشمول را در فضای مجازی سرگردان می‌کند، از جمله آسیب هایی است که در مدیریت بحران کرونایی باید در عصر «پسا کرونا» به آن توجه شود.

کلا یکی از مشکلات دولت های پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، اطلاع رسانی ضعیف و ضعف در استقرار گسترده دولت الکترونیک بوده که این تراژدی به روزهای نخست دهه سوم قرن بیست و یکم نیز کشیده شده است.

روحانی گفته بود که ۲۳ میلیون خانوار بزودی اعتبار ۱ میلیون تومانی دریافت می کنند. وام ۱ میلیون تومانی فقط به خانوارهایی که یارانه بگیر هستند پرداخت می شود. خانوارهای تک نفره‌ای که وام یک میلیون تومانی دولت (یارانه کرونا) را بگیرند به مدت دو سال یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و یارانه آنها بابت وام از سوی دولت برداشته می‌شود.

نیازی به مراجعه افراد به بانک برای دریافت وام ۱ میلیون تومانی نیست. بلکه از یارانه ماهانه آن ها کسر می شود. این علاوه بر بسته حمایتی کرونایی است که دولت به ۳ میلیون خانوار پرداخت می کند و ماهی ۲ میلیون تا ۶ میلیون ریال تخصیص می دهد.

وام ۱ میلیون تومانی با وام ۲ میلیون تومانی که قرار است به ۴ میلیون خانوار کم درآمد پرداخت شود فرق دارد. کارمزد وام ۲ میلیون تومانی، ۴ درصد است. شرایط هنوز اعلام نشده است.

اطلاعیه وزارت رفاه درباره وام ۱ میلیون تومانی

در پی جنجال هایی که پیدا کردن سایت ثبت نام وام یک میلیون تومانی وعده داده شده دولت محترم به مشمولان ایجاد کرده است، وزارت رفاه با صدور اطلاعیه شبانه، توضیحاتی درباره زمان بندی، نشانی سایت دریافت وام ۱ میلیون تومانی و شیوه اقدام برای آن در روزهای آینده ارائه کرد.

در این اطلاعیه تاکید شده است که هموطنان به اطلاعیه های سازمان برنامه و بودجه درباره شیوه، شرایط، مدارک و سایت ثبت نام وام ۱ میلیون تومانی توجه کنند و صرفا به اخبار وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه توجه شود.

در اطلاعیه وزارت رفاه آمده که فعلا، زمان بندی دریافت وام ۱ میلیون تومانی، شرایط دریافت وام ۱ میلیون تومانی ، نحوه پرداخت وام ۱ میلیون تومانی و بانک های عامل برای دریافت وام ۱ میلیون تومانی وعده داده شده، اعلام نشده است و هنوز جزییات پرداخت این تسهیلات کرونایی، مصوبات لازم را ندارد.

اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها

علاوه بر وزارت رفاه، سازمان هدفمندسازی یارانه ها نیز درباره دریافت وام ۱ میلیون تومانی ، اطلاعیه مهمی صادر کرد. در اطلاعیه سازمان هدفمند رایانه ها آمده که به دنبال اشتباه برخی رسانه ها در اعلام سایت رفاهی دات آی آر به عنوان سایت رسمی ثبت نام وام یک میلیون تومانی ، افرادی با مراجعه به این سایت، گزینه اهداء یارانه خود را انتخاب کردند.

با وجود این اشتباه، سازمان هدفمندسازی یارانه ها همچنان یارانه افرادی که به اشتباه در روزهای اخیر گزینه اهداء یارانه را انتخاب کردند، پرداخت می کند و یارانه آن ها در بهار ۹۹ برقرار است.

انتشار اطلاعیه های مختلف توسط نهادهای دولتی در چند روز اخیر، عمق فاجعه ضعف اطلاع رسانی درباره پرداخت وام ۱ میلیون تومانی به ۲۳ میلیون خانوار ایرانی را بر ملا می کند. احتمالا در هفته آینده، شاهد اطلاعیه های تایید یا تکذیب دیگری از سوی مسئولان باشیم تا بالاخره تکلیف این تراژدی عجیب پرداخت وام فوق العاده یک میلیون تومانی به ملت مشخص شود!

اما داستان چیست؟

وام ۱ میلیون تومانی
سایت رفاهی دات آی آر سایت ثبت نام وام ۱۰ میلیون ریالی وعده داده شده نیست.

کارمزد وام ۱ میلیون تومانی

رئیس کل بانک مرکزی، چند روز پیش اعلام کرده بود که دولت برای کمک به قشرهای آسیب پذیر از بیماری کرونا، وام یک میلیون تومانی را به ۲۳ میلیون خانوار پرداخت می کند و بازپرداخت وام ۱ میلیون تومانی ، ۲۴ ماهه است و ۴ ماه هم تنفس دارد.

یعنی از ماه پنجم، اقساط بازپرداخت وام ۱ میلیون تومانی آغاز می شود. ضمنا کارمزد وام ۱ میلیون تومانی وعده داده شده، ۱۲ درصد است. در طول ۲۴ ماه شما باید ۱۲۰ هزار تومان سود این وام را به همراه اصل وام ۱ میلیون تومانی پرداخت کنید.

بررسی ها نشان می دهد که دولت و بانک مرکزی از این وام یک میلیون تومانی ، ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی خواهند کرد. اگر چه کمک ۱ میلیون تومانی دولت به ۲۳ میلیون خانوار، دردی از هزاران درد هموطنان را در ۳۱ استان کشور دوا نمی کند، اما به قول کاربران شبکه های اجتماعی، فقط «از هیچ بهتر» است.

آن هم با عدم اطلاع رسانی درست و دقیق دولت در روزهای اخیر درباره وام یک میلیون تومانی، پرداخت فوری و سریع آن در روزهای آینده، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

صرفا جهت اطلاع!

معادله جدید: یک‌ میلیون تومان وام + ۱۲ درصد سود = حذف تدریجی یارانه‌های نقدی؟

هر خانواری که یک‌میلیون تومان تسهیلات مبارزه با کرونا دریافت کند تا ۲ سال آینده باید ماهانه ۴۷ هزار و۵۰۰سود قسط بدهد و در پایان یک‌ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان باید به بانک بازگرداند. به‌نظر می‌رسد دولت با این طرح یک تیر و دو نشان را هدف قرار داده است.با تیر وام یک‌ میلیون تومانی، ۲ هدف را نشانه می‌رود، به‌تدریج هم بساط یارانه نقدی جمع خواهد شد و هم اینکه ۱۲ درصد سود آسان نصیب بانک‌ها در روزگار فشل کرونایی اقتصاد ایران خواهد شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • Ali فروردین ۲۲, ۱۳۹۹

    انقلاب شکوهمند اسلامی!!!

    • علی زمانی فروردین ۲۲, ۱۳۹۹

      واقعا شکوهمند بوده خوب.

      • بهروز فروردین ۲۶, ۱۳۹۹

        شکوهمندیش برا یه دویست سیصد خانواده بود و بس. برا بقیه خفت و بدبختی و گدایی و دربدری و اوارگی و کشته شدن و دفن شدن و غرق شدن تو ابهای یونان بود
        چه سوری چه افغانی چه عراقی چه المانی چه امریکایی هیچکدومشون به چشم ادم بهمون نگاه نمیکنن. با دستای خودمون چیزی رو اوردیم که دنیا رو داره به اتیش میکشه. نه معلومه چی میخواد نه میگه چی میخواد.

  • علی فروردین ۲۳, ۱۳۹۹

    بسیاررررررررر شکوهمند

  • نامجو فروردین ۲۳, ۱۳۹۹

    با اینکه خودم از طرفداران بسیار سرسخت اقتصاد آزاد و لیبرال هستم و شدیدا طرفدار سرمایه داری خصوصی و اقتصاد بازارم ولی فکر میکنم تو این وضعیت اگر اقتصادی سوسیالیسمی داشتیم اوضاعمون بهتر بود. تضاد طبقاتی به نفع قشر خاصی از جامعه و وضعیت افتضاح مسکن و درمان و آمار بیکاری بالا در جامعه و حالا هم دزدی مستقیم و بی شرمانه دولت از مردم و فقر بالای عمومی نشون میده که اقتصاد درپیتی کشور که اسمشو گذاشتیم اقتصاد اسلامی یا اقتصاد مقاومتی تمام معایب نظام های اقتصادی مختلف رو داریم بدون نکات مثبت اونها. یعنی در عین حال که تضاد طبقاتی اقتصاد سرمایه داری در ایران بیداد میکنه اما چیزی به نام رفاه عمومی و فرصت رشد فردی و اجتماعی وجود نداره و از طرف دیگه در حالیکه دخالت دولت در اقتصاد مثل اقتصادهای سوسیالیستی هست اما خبری از آموزش و بهداشت رایگان و جیره عمومی غذا در ایران وجود نداره. اقتصاد امروز ما هیولایی هست به نام اقتصاد خصولتی.