آنچه برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید بدانیم

آنچه برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید بدانیم

بیمه بیکاری در سال ۹۸ به دلیل رکود در بازار و تعطیل شدن کارگاه های تولیدی و خدماتی بخش خصوصی و خصولتی، باری مضاعف بر دوش سازمان تامین اجماعی قرار داده است. سازمان تامین اجتماعی با کمبود منابع مالی به منظور پرداخت حقوق ماهانه به بیش از ۲ میلیون مستمری بگیر و بازنشسته روبرو است و صدها میلیارد تومان نیز از دولت طلبکار است.

صحبت ها درباره ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی جدی است. اما به هر حال، سازمانی با میلیون ها بیمه پرداز ماهانه و پرتفویی قدرتمند در بازار بورس ایران، می تواند همچنان با مدیریت اثربخش و شفاف، پاسخگوی نیازهای رفاهی ودرمانی بیمه شدگانش باشد.

در روزگار کرونایی اقتصاد ایران که هر روز خبر تعطیل شدن یا تعدیل نیروی منابع  انسانی شرکت ها و موسسات به خصوص فعالان صنعت گردشگری به گوش می رسد، بیمه بیکاری، یکی از ابزارهای بیمار شدگان در روزگار کرونایی و بیکاری است. بیش از ۲۳۰ هزار نفر جمعیت مقرری بگیران بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی است و به نظر می رسد در سال ۱۳۹۹ به این جمعیت اضافه شود.

برای دریافت بیمه بیکاری که یکی از حقوق کارگران در قالب قانون کار و قانون تامین اجتماعی است، شما بایستی بیمه شده اجباری باشید. مهم نیست در خانه کار می کردید یا در کارگاه یا در پروژه  برون مرزی یا در اداره. طبیعت کار شما، ربطی به مشمولیت بیمه بیکاری ندارد.

شرط دریافت بیمه بیکاری این است که شما بیمه پرداز اجباری باشید نه خویش فرما یا صاحب مشاغل آزاد. شما بایستی کارگر یک کارگاه ثبت شده در یکی از شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور بوده و کارفرما، شما را بیمه کرده و هزینه بیمه ماهانه را از شما کسر و به حساب تامین اجتماعی واریز کرده باشد.

میلیون ها نفر در ایران، بیمه شده اجباری هستند. یعنی کارمند یا کارگر یک کد کارگاه هستند. از نظر تامین اجتماعی و قانون کار، مدیرعامل تا کارگر، کارگر محسوب می شوند. لذا مشمول بیمه بیکاری هستند. فردی با سابقه بیمه ۱۰ ساله، در صورتی که مجرد باشد، حداقل ۱۲ ماه بیمه بیکاری دریافت خواهد کرد. متاهلین نیز تعداد ماه بیش تری به نسبت مجردین، بیمه بیکاری دریافت خواهندکرد.

اما چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟

برای دریافت بیمه بیکاری، شما بایستی بیمه شده اجباری یک کارگاه ثبت شده در یکی از شعب تامین اجتماعی در ۳۱ استان کشور باشید. مهم نیست در داخل یا خارج از کشور کار کرده باشید، مهم آن است که به صورت ناخواسته، از کار بیکار شده باشید. برای همین، تامین اجتماعی از شما درخواست می کند تا نامه عدم نیاز کارفرما را به همراه مدارک درخواست بیمه بیکاری، تسلیم کنید.

در نامه عدم نیاز کارفرماباید قید شده باشد که آقا یا خانم . ..  از تاریخ . . . تا تاریخ . .. .  در موسسه/شرکت . . ..  با موضوع . . . .  مشغول به کار بوده و به دلیل . . . . ..  از این تاریخ . . . . .  به حضورش در مجموعه نیاز نیست. نامبرده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری طبق ضوابط قانون کار، معرفی می شود.

به این نامه، بایستی رونوشت قرارداد کارگر و کارفرما هم ضمیمه شده است. نیازی به ضمیمه کردن فیش حقوق و گواهی مرخصی ها و استعلاجی ها و امثالهم نیست.  شما از زمان بیکار شدن، حداکثر ۳۰ روز مهلت دارید تا خود را به دفاتر کاریابی رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده محل اشتغال خود معرفی کنید.

قبلا بایستی به ادارات کل استان محل اشتغال مراجعه می کردیم، اما اکنون به دفاتر کاریابی مراجعه می کنید. در دفاتر کاریابی، رونوشت قرارداد، اصل نامه عدم نیاز کارفرما، رونوشت کارت ملی و شناسنامه شما، رونوشت آخرین مدرک تحصیلی و رونوشت دفترچه بیمه شما دریافت می شود و اسکن می گردد. حدود ۷۰۰ هزار ریال نیز طبق تعرفه های وزارت کار، از شما بابت دریافت مدارک، اخذ می شود.

به شما فرم ثبت نام داده می شود تا مشخصات هویتی، مشخصات کارفرما،نشانی محل سکونت و شماره تلفن خود را وارد کنید. همه این مدارک، اسکن می شود.

مدارک اسکن شده به صورت سیستمی از طریق دفتر کاریابی به اداره کار استان محل اشتغال شما ارسال می شود و پس از مدت کوتاهی، پیامکی برای شما ارسال می شود که خود را به فلان شعبه تامین اجتماعی معرفی کنید.

اکنون باید با مدارکی که به دفترکاریابی تحویل دادید و اصل آن ها نزد شما محفوظ است، به واحد نامنویسی شعبه مراجعه کرده و فرم درخواست بیمه بیکاری دریافت کنید.

سوابق تامین اجتماعی شما از طریق سیستمی، استعلام وپرینت و مهر می شود و ضمیمه مدارکی که به دفتر کاریابی تحویل دادید، خواهد شد.

نامه ای صادر می شود با عنوان: تعین میزان استحقاق (نظر هیات  بیمه کنندگان بیمه بیکاری)

در این نامه همانطور که در عکس زیر آمده است، مشخص شده است که شما،  جمعا دارای ….. روز سابقه بوده و از تاریخ  . . .  تا تاریخ . . . ..  مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری به مدت . . . .ماه هستید. اگر قبلا سابقه دریافت بیمه بیکاری داشتید نیز، در نامه قید می شود.

تصویر نامه میزان استحقاق بیمه بیکاری که توسط شعبه تامین اجتماعی صادر می شود

سپس حکم بیمه بیکاری برای  شما صادر می شود که در عکس زیر مشاهده می کنید. مبلغ مقرری ماهانه بیمه بیکاری بر اساس حقوق چند ماه پیش از بیکاری شما محاسبه می شود. اگر حداقل حقوق سال ۹۸ برای شما پرداخت شده است و بر اساس آن، بیمه پرداز بودید، بیمه بیکاری شما در سال ۹۸، ماهانه ۱۵ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۴۸ ریال خواهد بود. هر چقدر  بیش از حداقل حقوق پرداخت کرده باشید، مقرری بیمه بیکاری شما بیشتر خواهد بود.

بیمه بیکاری
تصویر حکم بیمه بیکاری صادر شده در سال ۹۸ و ریز محاسبات انجام شده

حال باید با این نامه ها،دوباره به دفتر کاریابی  مراجعه کنید و حضور و غیاب شوید. حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری، به صورت الکترونیکی است. یعنی اثرانگشت الکترونیکی از شما گرفته می شود. اما در دوران کرونا، روش سنتی انجام می شود.

تصویر سیستم نوبت دهی سامانه بیمه بیکاری که دفتر کاریابی صادر می کند

شما بایستی هر از چند گاهی که سیستم اعلام می کند، به اداره کاریابی مراجعه کرده و حضور  و غیاب شوید. عدم حضور شما، منجر به قطع بیمه بیکاری خواهد شد. برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ، بایستی شماره کارت بانک رفاه کارگران خود را به شعبه تامین اجتماعی اعلام کنید.

یادتان باشد که بیمه بیکاری، سوابق بیمه پردازی شما را منفی نخواهد کرد و مدت پرداخت بیمه بیکاری به شما، به سوابق  بیمه شما اضافه می شود. یک فرد مجرد در عرض ۳۰ سال، می  تواند ۳۶ ماه بیمه بیکاری بگیرید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • سعید ارجمندی اسفند ۲۳, ۱۳۹۸

    قوانین احمقانه دولت که کاملا به نفع کارفرما هستش… کارفرما شرایط رو انقدر برای کارمند سخت میکنه که کارمند خودش ول کنه بره به همین دلیل هم ناخواسته محسوب نمیشه که کارمند نمیتونه بیمه بیکاری بگیره…

    • علی زمانی اسفند ۲۳, ۱۳۹۸

      به هرحال اکنون بیش از ۲۴۰ هزار نفر، مقرری بیمه بیکاری از تامین اجتماعی می گیرند

      • پوریا اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

        به هر حال پدر بنده با اینکه بیمه پرداخت می کرد و اجباری هم بود و حتی حق بیمه بیکاری هم داده بودن از طریق کارفما و حتی خود کارفرما دنبال کاراش بود ک بهش بیمه بیکاری رو بدن و با اینکه اداره کار تایید کرد ولی نماینده بیمه خیلی راحت گفت نمیدیم . حتی کار ب شکایت در دیوان عالی هم کشید . اما الان دوسال گذشته و هیچ رای صادر نشده و فکرم نکنم بخواد بشه .

        • بابک اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

          دوست عزیز شما اگه متن بالا رو با دقت می خوندید نوشته اخراج غیر ارادی ، یعنی زمانی که کارگر و کارفرما به تفاهم نمی رسن، صرف پرداخت ۳ درصد بیمه بیکاری اصلا ملاک نمیشه که حتما باید بسمه بیکاری به اون شخص تعلق بگیره ،
          البته ما عادت کردیم به کارهای سوری این چه اخراجی غیر ارادی و چه عدم تفاهم هست که کارفرما خودن پیگیر بیمه بیکاری هست!؟؟؟؟کارفرما چرا اخراج کرده که خودش بیفته دنبال بیمه بیکاری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • پوریا اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

            دوست عزیز ، اولا من پاسخ جناب زمانی رو دادم ک گفتن “به هر حال تعدادی دارن بیمه میگیرن” و من هم گفتم تعدادی هم به این شکل هستن . درضمن پدره بنده به دلیل اینکه کارفرما توان همکاری رو باهاش دیگه نداشت و مجبور شد تعدیل نیرو کنه ، که همون اخراجه (شما جزئیات رو نمیدونی قضاوت نکن) و به خاطر وجدان خودش (کارفرما) پیگیر کارها هم بود .
            و در آخر هم شما با این همه توجیهاتی که داری میاری به نظر از طرف بیمه داری کامنت مینویسی تا از طرف خودت .

      • سعید ارجمندی فروردین ۵, ۱۳۹۹

        این آمار هم مثه بقیه آمارهایی که تو این مملکت میدن دروغ هست. دوم اینکه به فرض اینکه ۰.۵ درصد این آمار درست باشه (که نیست). شما بهتره نگاهی کنی به آمار بیکار شده ها و در مقابلش کسایی که بیمه بیکاری میگیرن… دفاع کردن نداره

  • خاکی اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

    بیمه بیکاری به کارهای پروژه ای تعلق نمیگیره این یعنی ظلم آشکار

    • بابک اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

      دوست عزیز تعریف بیمه بیکاری در همه دنیا همین هست اخراج غیر ارادی ،یعنی کار و پروژه همچنان ادامه داره ولی شخص به دلایلی اخراج میشه ،وقتی پروژه ای کارش تموم میشه یا اینکه قرارداد یک کارگر در پروژه به پایان میرسه آیا این اخراج اونم از نوع غیر ارادی حساب میشه !؟؟؟؟؟؟
      برای پروژه ها هم اگر چنان یک شخص در اثنا قرارداد و غیر ارادی از کار اخراج بشه و یک نفر با همان عنوان شغلی جایگزین اون شخص بشه بیمه بیکاری مشمول او شخص اخراج شده میشه