حل ۹ مشکل رایج در پخت کیک؛ از پف نکردن کیک تا سوختن

حل ۹ مشکل رایج در پخت کیک؛ از پف نکردن کیک تا سوختن

پخت کیک یکی از لذت بخش ترین سرگرمی های دنیا است. اما این کار هم مانند هر کار دیگری به اصطلاح قلق های خاص خودش را دارد. به همین خاطر ممکن است در حین پخت کیک با مشکلات مختلفی رو به رو شویم، از پف نکردن کیک گرفته تا چسبیدن آن به قالب کیک و غیره. ما هم در این مطلب می خواهیم به چند مشکل رایج در پخت کیک بپردازیم و ببینیم چطور می توان آن ها را حل کرد.

مشکلات رایج در پخت کیک

۱- پف نکردن کیک

مشکل: کیکم پف نکرده و مثل پنک کیک صاف شده.

می توانم درستش کنم؟

اگر فراموش کرده باشید جوش شیرین بریزید یا از آرد پف کننده استفاده نکرده باشید دیگر کاری از دست تان برنمی آید. البته اگر کیک تان نرم و اسفنجی شده و بیش از حد نپخته، لازم نیست کیک تان را دور بریزید و قابل خوردن است. می توانید آن را برش دهید و چند تکه کنید و روی هر تکه را با باتر کریم یا باتر آیسینگ بپوشانید. هیچ کس متوجه نمی شود کیک تان پف نکرده!

اما اگر کیک تان هنوز کامل نپخته و مطمئنید که ماده ی پف آور را در آن ریخته اید، کیک را به داخل فر برگردانید و بگذارید مدت بیشتری بپزد. دمای فر را دوباره چک کنید و مطمئن شوید که درست است چون ممکن است تنها مشکل کار این باشد که فرتان هنوز سردتر از آنی است که باید باشد.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • دفعه ی بعد ریختن جوش شیرین را فراموش نکنید.
  • اگر دستور پخت کیک پیچیده است، یک دستور ساده تر مثل کیک اسفنجی شکلاتی انتخاب کنید.
  • از درست بودن اندازه ی قالب کیک مطمئن شوید چون اگر بیش از حد بزرگ باشد مایع کیک آنقدر پف نخواهند کرد که قالب پر شود.
  • در هم زدن مواد هم زیاده روی نکنید. وقتی مواد با هم ترکیب شدند، دست از هم زدن بکشید و مایع کیک را داخل فر بگذارید تا بپزد.

۲- چرب شدن کیک

مشکل: کیکم براق و روغنی شده.

می توانم درستش کنم؟

اگر کیک تان خوب پخته اما کمی چرب و روغنی است، می توانید رویش را با شکلات بپوشانید تا چربی کیک را پنهان کند. اما اگر کیک نپخته و کل آن خیس است، شاید چاره ای جز دور انداختنش نداشته باشید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • مطمئن شوید مقدار کره ای که استفاده می کنید درست است.
  • از درست بودن نحوه ی هم زدن مواد مطمئن شوید.
  • کره را زیاد بیرون یخچال نگذارید چون شروع به عرق کردن می کند و روغنی می شود و اگر در این حالت آن را به مواد اضافه کنید طبیعتاً همین مشکل برایتان پیش خواهد آمد.
  • کره را در دمای مناسب نگه دارید و طبق دستور پخت کیک عمل کنید.

۳- چسبیدن کیک به قالب

مشکل: کیکم به قالب چسبیده و جدا نمی شود.

می توانم درستش کنم؟

نگران نباشید؛ حل این مشکل کار سختی نیست. کافی است یک چاقوی تیز دور لبه ی کیک، یعنی بین کیک و قالب بچرخانید. یک ضربه ی کوچک به دور لبه ها و پشت قالب هم بزنید. کمی صبر کنید و بگذارید کیک در همان حالت بماند؛ وقتی کیک هنوز خیلی داغ است نباید سعی کنید آن را از قالب درآورید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه یا بیشتر، کیک در قالب بماند.

برای بیرون آوردن کیک، ابتدا دستکش های فرتان را به دست کنید. قالب را با یک دست بگیرید و دست دیگرتان را روی کیک بگذارید. در همان حالت قالب را وارونه کنید و دور لبه ها آنقدر ضربه بزنید تا کیک جدا شود و روی دست تان بیفتد. کیک را به سمت درستش برگردانید و آن را روی یک سینی خنک کننده بگذارید.

اگر هنگام بیرون آوردن، کیک یکجا از قالب جدا نشد و چند تکه بیرون آمد هم نگران نباشید. می توانید آن ها را برش دهید و چند تکه کنید و با بستنی مخلوط کنید، یا از آن ها به عنوان لایه ی زیرین ترایفل استفاده کنید، یا حتی له شان کنید و با آن ها آبنبات کیکی درستی کنید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • دفعه ی بعد هنگام درست کردن کیک یادتان باشد که قالب کیک را حتماً قبل از ریختن مایع کیک به داخل آن، چرب کنید.
  • برای چرب کردن از کره یا روغن استفاده کنید یا به جای آن، قالب کیک تان را با کاغذ شیرینی پزی بپوشانید تا کیک به آن نچسبد. هر دو روش جلوی چسبیدن کیک را خواهد گرفت.

۴- سوختن کیک

مشکل: کیکم سوخته.

می توانم درستش کنم؟

اگر کیک تان به معنای واقعی کلمه سوخته یعنی سیاه شده بهتر است سلامتی تان را با خوردن یک کیک سوخته به خطر نیندازید. اما اگر فقط بیرون کیک کمی برشته شده اما داخلش نرم است، می توانید بیرون کیک را ببرید.

یک چاقوی بزرگ بردارید و با آن لایه ی بیرونی کیک را جدا کنید. باقیمانده ی کیک را با باتر کریم یا باتر آیسینگ بپوشانید و مثل همیشه تزئینش کنید. هیچ کس متوجه تفاوتش نخواهد شد!

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • مطمئن شوید دمایی که برای پخت کیک انتخاب کرده اید و همینطور دمای فر قبل از گذاشتن کیک در آن درست و مناسب است. چون اگر فر بیش از حد داغ باشد کیک خیلی زود می پزد و روی آن می سوزد.
  • اگر داخل کیک نپخته اما روی آن قهوه ای شده، باید کیک را با یک فویل آلومینیومی یا کاغذ شیرینی پزی بپوشانید. این کار باعث می شود دیگر فقط داخل کیک بپزد نه بیرون آن.
  • حواس تان به کیک باشد و تا اتمام پخت، آن را هر ۵ تا ۷ دقیقه چک کنید.

۵- نپختن کیک

مشکل: کیکم را به اندازه ای که باید گذاشتم بپزد اما هنوز اصلاً نپخته.

می توانم درستش کنم؟

اگر کیک تان حتی شروع به پختن هم نکرده، آن را به داخل فر برگردانید و مطمئن شوید که فر روشن است و روی دمای درست تنظیم شده.

اگر بیرون کیک پخته اما داخلش نپخته باقی مانده، آن را دوباره در فر بگذارید و با فویل آلومینیومی کامل و محکم بپوشانید. فویل آلومینیومی حرارت را در خود نگه می دارد و کمک می کند داخل کیک هم بپزد. اجازه دهید کیک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ی دیگر هم بپزد و در این حین حتماً هر ۵ تا ۷ دقیقه کیک را چک کنید تا مطمئن شوید که کار به درستی در حال انجام است.

ممکن است وقتی کیک را از فر درآوردید ظاهر چندان اشتهاآوری نداشته باشد، پس اجازه دهید خنک شود و بعد از آن، اگر کیک ناهمواری هایی داشت می توانید آن ها را با باتر کریم بپوشانید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • چک کردن دمای فر اهمیت زیادی دارد. چون دما اگر خیلی کم باشد کیک نمی پزد و اگر خیلی زیاد باشد کیک می سوزد.

۶- خشک شدن کیک

مشکل: وقتی کیک را از فر درآوردم دیدم به شدت خشک شده.

می توانم درستش کنم؟

اگر کیک تان آنقدر خشک شده که وقتی خواستید از قالب جدایش کنید خرد شد، می توانید با خرده های آن آبنبات کیکی درست کنید. خرده های کیک را با مقداری باتر کریم مخلوط کنید و آن ها را به شکل توپ درآورید. اما اگر کیک تان فقط کمی خشک شده و هنوز قابل خوردن است، می توانید آن را با یک لایه ی ضخیم باتر کریم یا باتر آیسینگ بپوشانید و با مواد ِ تَری مثل کره یا شکلات بپوشانید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • از درست بودن مقدار آرد مطمئن شوید. اگر آرد زیاد بریزید، مواد ِ تَر، آرد را به خود جذب می کنند و کیک تان خشک و خرد می شود.
  • اگر مقدار کره یا تخم مرغ هم کافی نباشد کیک خشک خواهد شد. بنابراین مطمئن شوید که دقیقاً طبق دستور پخت کیک عمل می کنید و دمای فر را هم همیشه چک کنید.

۷- فرو رفتن وسط کیک

مشکل: وسط کیکم فرو رفته.

می توانیم درستش کنم؟

اگر وسط کیک تان فرو رفته اما داخلش کامل پخته، کار زیادی در مورد آن از دست تان برنمی آید. می توانید روی کیک را با باتر کریم بپوشانید تا فرورفتگی آن را پنهان کند. اما اگر کیک تان کامل نپخته، آن را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه ی دیگر هم در فر بپزد. در این مدت هم حدوداً هر ۱۰ دقیقه کیک را چک کنید تا ببینید که لازم است بیشتر بپزد یا نه. بعد از اتمام پخت هم احتمالاً کیک تان شکل عادی ای نخواهد داشت، پس می توانید روی آن را با باتر کریم بپوشانید. هیچ کس متوجه تغییر شکل کیک نخواهد شد!

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • به خصوص در ابتدای کار، مطمئن شوید که در ِ فر، در مرحله ی پخت کیک باز نمانده.
  • دمای فر را چک کنید و اگر باز هم این مشکل تکرار شد، دفعه ی بعد، به جای یک قالب کیک از دو تا استفاده کنید.
  • وقتی دو کیک اسفنجی تان آماده شدند، آن ها را به حالت ساندویچی روی هم بگذارید. با این کار فرورفتگی ها دیگر معلوم نخواهند شد.

۸- یکدست پف نکردن کیک

مشکل: یک طرف کیکم پف کرده و یک طرف دیگرش نه.

می توانم درستش کنم؟

اگر کیک تان کامل پخته باشد، جز اینکه قسمت بلندتر کیک را با چاقو ببرید و روی آن را هم سطح کنید، کار دیگری از دست تان برنمی آید. بعد از آن هم می توانید کیک را با فوندانت یا باتر کریم بپوشانید تا جای بریدگی ها را پنهان کنید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • دفعه ی بعد هنگام اضافه کردن آرد به مواد ِ تَر مطمئن شوید که کار هم زدن را به درستی انجام می دهید. اگر آرد یکدست مخلوط نشود، شکل کیک هم بعد از پخت یکدست نخواهد شد.
  • دمای فر را هم چک کنید؛ چون اگر فر بیش از حد داغ باشد این مسأله می تواند تأثیر بگذارد، یا اگر فر به درستی کار نکند درنتیجه حرارت به طور یکسان در فر پخش نمی شود و کیک شکل درستی پیدا نمی کند.

۹- خوابیدن پف کیک

سؤال: وقتی کیک را از فر درآوردم پف داشت و اندازه اش خوب بود اما بعدش پفش خوابید و کوچک شد.

می توانم درستش کنم؟

اگر کیک تان پفش خوابیده اما کامل پخته و قابل خوردن به نظر می رسد، پس می توانید آن را بخورید. شاید ظاهر کیک تان قشنگ نباشد اما مطمئناً طعم خوبی دارد. می توانید کیک تان را به شکل مکعب های کوچک هم برش دهید و با آن ها مینی کیک درست کنید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • همیشه وقتی می خواهید مایع کیک را داخل فر بگذارید مطمئن شوید که مایع خیلی سرد نیست. اگر بیشتر مواد کیک را در یخچال نگه می دارید، بهتر است قبل از مخلوط کردن شان یا پختن کیک، اجازه دهید به دمای اتاق برسند.
  • هم زدن بیش از اندازه ی مایع کیک هم می تواند تأثیر بگذارد، بنابراین همزن برقی تان را روی یک سرعت یکنواخت تنظیم کنید و وقتی مواد با هم ترکیب شدند دست از هم زدن بکشید.

۱۰- ترک خوردن مواد کیک

مشکل: وقتی شروع کردم به مخلوط کردن کره و شکر با تخم مرغ، مواد ترک خوردند.

می توانم درستش کنم؟

قبل از اینکه بیشتر ترک بخورد به مواد آرد اضافه کنید. برای هم زدن از یک قاشق چوبی استفاده کنید یا با همزن برقی مواد را آنقدر هم بزنید تا باهم مخلوط شوند. هر چه سرعت عمل بیشتری داشته باشید احتمال بیشتری دارد که بتوانید ترکیب را حفظ کنید و جلوی ترک خوردنش را بگیرید.

دفعه ی بعد چه کنم؟

  • لازم نیست اول شکر و کره را باهم مخلوط کنید. شما می توانید همه ی مواد، یعنی کره، شکر، آرد و تخم مرغ را اندازه بگیرید و در ظرف بریزید و بعد کار هم زدن را شروع کنید.

منبع: goodtoknow
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود