تشخیص نوع پوست؛ با انواع پوست و محصولات پوستی مناسب آن ها آشنا شوید

تشخیص نوع پوست؛ با انواع پوست و محصولات پوستی مناسب آن ها آشنا شوید

برای آنکه بفهمیم چطور باید از پوست خود مراقبت و از چه محصولات پوستی ای استفاده کنیم، اولین قدم تشخیص نوع پوست خود است.

شاید کار ساده ای به نظر برسد اما به گفته ی کارشناسان، ویژگی های انواع پوست ظریف تر از آن عناوین کلی چرب، خشک، نرمال و مختلطی است که روی بسته ی محصولات پوستی می بینیم.

به علاوه عوامل مرتبط با سبک زندگی افراد هم باید در نظر گرفته شود، مثلاً مقدار خواب، میزان سفرها، رژیم غذایی و میزان قرارگیری در معرض آفتاب. چون همه ی این عوامل روی پوست، هورمون ها، میزان تولید چربی پوست و میزان اضطراب تأثیر می گذارند.

عناوین کلی ای که روی محصولات پوستی می بینیم، مبنای کار تشخیص هستند، اما دقیقاً چه معنی ای دارند و از کجا بفهمیم کدام این محصولات برای ما مناسب هستند؟

در ادامه می خواهیم ببینیم چطور می توانیم نوع پوست خود را بشناسیم و از چه محصولات پوستی ای برای مراقبت از آن باید استفاده کنیم.

تشخیص نوع پوست

پوست چرب

پوست چرب از آن دست پوست هایی است که تشخیص آن راحت تر از بقیه است.

به گفته ی کارشناسان، یک نشانه ی پوست چرب وضعیتی است که مدت کوتاهی بعد از شستشو پیدا می کند.

کسانی که پوست بسیار چربی دارند، حتی اگر از هیچ مرطوب کننده ای هم استفاده نکنند، ظرف یک یا دو ساعت بعد از شستشوی صورت، پوست آن ها به وضوح چرب می شود، به ویژه در قسمت پیشانی، پایین بینی و چانه، و این چربی در اغلب موارد تا قسمت قفسه سینه هم وجود دارد.

یک نشانه ی دیگر پوست چرب این است که آرایش شما آنطور که مایلید روی صورت تان باقی نمی ماند و شما دائماً از روش های مختلفی برای پوشاندن چربی صورت تان استفاده می کنید.

از چه نوع محصولات پوستی ای باید استفاده کنید؟

کارشناسان به افرادی که پوست چربی دارند توصیه می کنند از محصولات پوستی حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنند. این اسید می تواند در شوینده ی صورت یا تونر شما وجود داشته باشد.

سالیسیک اسید به دلیل اینکه محلول در چربی است، می تواند به درون منافذ پوست نفوذ کند. این مسأله باعث می شود از چربی اضافه ی پوست تان خلاص شوید.

ماده ی دیگری که می تواند برای پوست های چرب مفید باشد، بنزوئیل پروکساید است. اما به گفته ی کارشناسان، اگر حساسیتی روی پوست خود دارید باید از این ماده با احتیاط استفاده کنید.

پوست خشک

کسانی که پوست خشکی دارند معمولاً نقطه ی مقابل افرادی هستند که پوست چربی دارند.

یک نشانه ی پوست خشک این است که کسانی که پوست خشکی دارند اگر ظرف یکی دو ساعت بعد از شستشوی صورت شان از مرطوب کننده استفاده نکنند، به وضوح احساس می کنند پوست شان تنگ شده.

در این افراد، پوست دور چشم ها و دهان بدون استفاده از مرطوب کننده، بسیار تنگ به نظر می رسد.

پوسته پوسته شدن پوست یکی دیگر از چیزهایی است که افراد دارای پوست خشک ممکن است آن را تجربه کنند. دقت داشته باشید که خشک بودن پوست با کم آب شدن پوست متفاوت است. علت خشکی پوست، نبود چربی در پوست است اما کم آب شدن پوست بر اثر فقدان آب در پوست رخ می دهد (فقدان آب در پوست یکی از عوارض شایع سفرهای هوایی است).

از چه نوع محصولات پوستی ای باید استفاده کنید؟

کارشناسان توصیه می کنند از محصولاتی استفاده کنید که حاوی سدیم هیالورونات یا هیالورونیک اسید هستند. هر دو ماده جاذب رطوبت هستند و بدون اینکه به چربی پوست اضافه کنند، رطوبت را در پوست نگه می دارند.

کارشناسان برای پوست های خشک استفاده از شوینده های ملایم و مرطوب کننده هایی را توصیه می کنند که حاوی سرامید باشند تا به حفظ عملکرد حفاظتی پوست کمک شود.

پوست مستعد جوش

برخلاف تصور رایج، جوش مشکلی عمدتاً مربوط به دوران نوجوانی نیست و هر کسی در هر سنی می تواند به این مشکل دچار شود.

منافذ پوست های مستعد جوش راحت تر مسدود می شوند که علت آن چربی بیشتری است که می تواند زیر فولیکول ها باقی بماند و قادر نیست خود را به سطح پوست برساند و از آن خارج شود.

درست است که نشانه ی مستعد جوش بودن پوست، جوش زدن های مکرر و مسدود شدن منافذ پوست است اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که جوش زدن شدت مختلفی دارد و همین مسأله است که مستعد جوش بودن یا نبودن پوست شما را تعیین می کند.

اگر به ندرت پیش می آید که جوش بزنید این بدان معنی نیست که پوست شما مستعد جوش است. اما اگر دائماً با مشکل مسدود شدن منافذ پوست و جوش زدن درگیر هستید، پس پوست شما مستعد جوش محسوب می شود.

از چه نوع محصولات پوستی ای باید استفاده کنید؟

مانند پوست چرب، برای مراقبت از پوست های مستعد جوش هم می توان از محصولات دارای سالیسیک اسید استفاده کرد چون این ماده به درون منافذ پوست نفوذ می کند و محلول در چربی است.

پوست حساس

به گفته ی کارشناسان، نشانه ی حساس بودن پوست، نحوه ی عکس العمل آن به محصولات موضعی و همینطور عواملی مثل پرتوهای فرابنفش خورشید است.

اگر پوست حساسی داشته باشید، ممکن است معمولاً مستعد مشکلات پوستی ای مثل روزاسه بوده یا به نور خورشید بسیار حساس باشید. علاوه بر این، پوست شما ممکن است به محصولات پوستی موضعی واکنش داشته باشد.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که میان حساس بودن پوست، منافذ آن و تولید چربی ارتباطی وجود ندارد.

برای اینکه متوجه شوید پوست حساسی دارید یا نه، باید این سه سؤال را از خود بپرسید: ۱- آیا از حساسیت بهاره یا حساسیت های فصلی رنج می برید؟ ۲- آیا تجربه ی اگزما داشته اید؟ ۳- ایا دچار آسم هستید؟

اگر جواب دو مورد از این سؤالات یا همه ی آن ها مثبت باشد، پس احتمالاً پوست شما از نوع حساس است.

علاوه بر این، پوست می تواند به مرور زمان به دلیل زیاده روی در استفاده از محصولات پوستی قوی مثل لایه بردارهای قوی، حساس شود. موادی مثل رتینوئیدها هم می توانند پوست را حساس تر کنند.

از چه نوع محصولات پوستی ای باید استفاده کنید؟

مراقبت از پوست حساس بیشتر در پرهیز از استفاده از برخی ترکیبات خاص خلاصه می شود. افرادی که پوست حساسی دارند باید از ترکیباتی مثل بنزوئیل پروکساید، سالیسیک اسید، اسید گلیکولیک و رتینوئیدها دوری کنند (مگر اینکه تجویز متخصص پوست باشند)، چون این مواد می توانند پوست را اذیت یا تحریک کنند.

پوست مختلط

وقتی محصولی می بینید که روی آن نوشته شده مخصوص پوست مختلط، این اصطلاح معمولاً به پوست هایی اشاره دارد که در ناحیه ی T صورت (پیشانی، بینی و چانه) چرب و در دیگر قسمت های آن خشک هستند. اگر شما هم همینگونه هستید، به احتمال زیاد پوست شما از نوع مختلط است.

با این حال، چربی و خشکی تنها ترکیب پوستی ای نیست که در افراد می تواند وجود داشته باشند. پوست بعضی افراد می تواند همزمان مستعد جوش و حساس، یا حتی مستعد جوش و خشک باشد. در هر صورت، پوست هر کسی با دیگری متفاوت است.

از چه نوع محصولات پوستی ای باید استفاده کنید؟

درست است که پوست شما از نوع ترکیبی است اما نگرانی ای در مورد پیدا کردن محصولات مراقبتی مناسب برای شما وجود ندارد. اگر پوست شما مستعد جوش نیست (به طور کلی)، لازم نیست از شوینده های ضد جوش استفاده کنید. شاید کافی باشد از یک شوینده ی ملایم صورت و برای نواحی ای که دچار جوش هستند هم از محصولات موضعی استفاده کنید.

اگر بخش هایی از پوست تان خشک است، از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که پایه ی آن ها سرامید بوده و مخصوص پوست های خشک هستند.

پوست نرمال

کارشناسان «نرمال» خواندن نوعی از پوست را امری بی معنی می دانند، چون داشتن برخی مشکلات پوستی به معنای «غیر نرمال» بودن پوست نیست.

با این حال، در دنیای مراقبت های پوستی و علم پوست پزشکی، «نرمال» اساساً به آن نوع پوستی اشاره دارد که «دچار هیچ گونه مشکل پوستی ای که خارج از حد تعادل باشد نمی شود».

به عبارت دیگر، اگر پوست نرمالی داشته باشید، به احتمال زیاد پوست تان بیش از حد خشک یا چرب نمی شود یا به محصولات پوستی بیش از حد حساس نیست و زیاد جوش نمی زنید.

در پوست نرمال، چربی و رطوبت از تعادل مناسبی برخوردارند. این بدان معنی است که احتمالاً پوست شما حالتی خنثی دارد. به علاوه، کسانی که پوست نرمال دارند، معمولاً منافذ پوست شان کوچک تر است از افراد دارای پوست چرب است. شاید در اواخر روز پوست تان کمی چرب و براق شود، اما این اتفاق فقط در مرکز صورت تان رخ می دهد.

از چه نوع محصولات پوستی ای باید استفاده کنید؟

کسانی که پوست نرمال دارند معمولاً می توانند از اغلب محصولات پوستی استفاده کنند بدون آنکه پوست آن ها واکنش منفی ای داشته باشد. کسانی که پوست حساسی دارند، به توصیه ی کارشناسان باید تمرکز خود را روی حفظ سلامت پوست به ویژه با استفاده از کرم ضد آفتاب بگذارند. باقی کار، باید با آزمون و خطا انجام شود. اگر از واکنش پوست تان به یک محصول خاص راضی هستید، نیازی به تغییر نیست.

اگر به راهنمایی بیشتری برای تشخیص نوع پوست خود نیاز دارید، به خاطر داشته باشید که همیشه می توانید به متخصصین پوست مراجعه کنید. آن ها در این کار تخصص دارند و می توانند به شما کمک کنند متوجه شوید بهترین راه برای مراقبت از پوست تان چیست، چه دچار مشکل پوستی خاصی مثل جوش یا اگزما باشید و چه فقط قصد داشته باشید بدانید که کدام محصولات پوستی برای شما مناسب هستند.

منبع: huffpost
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود