چطور اسلایم درست کنیم؟ طرز تهیه قدم به قدم

چطور اسلایم درست کنیم؟ طرز تهیه قدم به قدم

چطور اسلام درست کنیم؟ اسلایم چطور درست می شود؟ آموزش تهیه اسلایم! شاید شما نیز از کسانی باشید که این سوال را از خود و اطرافیانتان پرسیده و در گوگل سرچ کرده بداشید. اسلایم سرگرمی ساده اما مفرحی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده، به ویژه که بازی با آن را به خاطر بافت روان و انعطاف پذیرش در کاهش اضطراب مؤثر می دانند. حالا انواع مختلفی از اسلایم در رنگ های متنوع در بازار وجود دارد. اما آیا می دانستید که می توانید اسلایم خودتان را با مواد و لوازم ساده ای درست کنید؟ در ادامه طرز تهیه اسلایم خانگی را با ۴ دستور ساده به شما آموزش خواهیم داد.

۱- طرز تهیه اسلایم ساده

مواد لازم:

طرز تهیه:

  1. در یک کاسه یک اونس (حدود ۲۸ گرم یا یک چهارم بطری چسب) و یک چهارم پیمانه آب بریزید (باید از پیمانه ی اندازه گیری استفاده کنید). اگر می خواهید اسلایم تان رنگی باشد، رنگ خوراکی را هم به مخلوط چسب و آب اضافه کنید. مقداری از محلول را با یک تکه چوب بستنی بلند کنید و به قوام آن دقت کنید.
  2. یک چهارم پیمانه محلول سدیم تترا بورات (بوراکس) به مخلوط چسب و آب اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.
  3. اسلایم فوراً شروع به شکل گرفتن می کند. مقداری از محلول را با چوب بستنی بردارید و قوام آن را با آنچه در مرحله ی اول بود مقایسه کنید.
  4. هر قدر می توانید هم بزنید، سپس دست های خود را در کاسه فرو ببرید و مخلوط را آنقدر  ورز دهید تا چسبندگی آن کمتر و کمتر شود (ورز دادن را تا جایی که مایل هستید ادامه دهید). این ورز دادن شاید به اصطلاح کثیف کاری داشته باشد اما ضروری است چون باعث پیوند کامل دو ترکیب موجود در این مخلوط می شود. نگران آب اضافی درون کاسه هم نباشید؛ کافی است آن را دور بریزید. اسلایم شما آماده است.
  5. وقت هایی که از اسلایم تان استفاده نمی کنید آن را در یک کیسه ی پلاستیکی که هوایش را خارج کرده اید، درون یخچال نگه دارید تا کپک نزند.

چه شد که اینگونه شد؟

در داخل چسب ماده ای به نام پلی وینیل استات وجود دارد که نوعی پلیمر مایع است. از پیوند بوراکس با مولکول های پلی وینیل استات یک پلیمر بزرگ و انعطاف پذیر به دست می آید. این نوع اسلایم به گونه ای است که هر چه بیشتر با آن بازی کنید سفت تر و بیشتر شبیه بتونه می شود.

۲- طرز تهیه اسلایم سوپر

مواد لازم:

  • پلی وینیل الکل (خرید از دیجی کالا)
  • بوراکس (سدیم تترا بورات)
  • تنگ یا شیشه مربا
  • رنگ خوراکی (اختیاری)

طرز تهیه:

  1. نصف پیمانه محلول پلی وینیل الکل را داخل یک تنگ یا شیشه مربا یا کاسه بریزید. اگر می خواهید اسلایم تان رنگی باشد می تواند رنگ خوراکی را به محلول پلی وینیل الکل اضافه کنید و با یک چوب بستنی آن را هم بزنید.
  2. دو قاشق چایخوری محلول سدیم تترا بورات (بوراکس) داخل محلول پلی وینیل الکل بریزید و به آرامی هم بزنید.
  3. مقداری از محلول را با چوب بستنی بالا آورید و به قوام آن دقت کنید. وقتی اسلایم شکل گرفت، می توانید با آن بازی کنید. فقط یادتان باشد آن را نخورید!
  4. اسلایم تان بیشتر عمر خواهد کرد اگر آن را در یک کیسه ی پلاستیکی، درون یخچال نگه دارید، در غیر اینصورت خشک خواهد شد یا کپک خواهد زد.

چه شد که اینگونه شد؟

پلی وینیل الکل یک پلیمر مایع است و بنابراین از زنجیره های طویلی از مولکول های به هم پیوسته تشکیل شده. سدیم تترا بورات با اکسیژن موجود در زنجیره های پلی وینیل الکل، پیوند هیدروژنی می دهد. پیوند هیدروژنی زمانی رخ می دهد که اتم های دارای بار مثبت هیدروژن به اتم های دارای بار منفی اکسیژن درون ترکیب جذب می شوند. پیوندهای هیدروژنی، حلقه های مجزای پلی وینیل الکل را به یکدیگر متصل می کنند، مسأله ای که باعث تشکیل اسلایم می شود. پیوندهای هیدروژنی ضعیف هستند، به همین دلیل اگر اسلایم را در دستان تان نگه دارید یا روی یک سطح صاف رهایش کنید، پیوندها می شکنند و دوباره شکل می گیرند.

۳- طرز تهیه اسلایم گلوز

چطور اسلایم درست کنیم؟

مواد لازم:

  • شیر کم چرب
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • فیلتر قهوه

طرز تهیه:

  1. هفت قاشق غذاخوری شیر کم چرب داخل یک پیمانه بریزید و یک قاشق غذاخوری سرکه به شیر اضافه کنید. مخلوط را به آرامی هم بزنید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا قسمتی از آن سفت شود.
  2. صبر کنید بخشی که سفت شده ته نشین شود، سپس با استفاده از یک فیلتر (بهتر است فیلتر قهوه باشد) آن را از صافی بگذرانید. چند دقیقه ای صبر کنید تا آب مواد کاملاً برود.
  3. یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به مواد سفت شده اضافه کنید و سپس مخلوط را ورز دهید تا تبدیل به یک مخلوط اسلایم مانند شود.

چه شد که اینگونه شد؟

وقتی سرکه را به شیر اضافه کردید، این کار باعث شد پروتئین شیر که کازئین نام دارد و نوعی پلیمر هم هست، از بخش مایع شیر جدا شود و به هم بچسبد و تبدیل به یک ماده ی جامد شود. از کازئین در تولید چسب، رنگ و حتی پلاستیک استفاده می شود. جوش شیرین هم اسیدی که به مخلوط اضافه شده بود را خنثی می کند، مسأله ای که باعث می شود کازئین به حالت مایع خود بازگردد.

۴- طرز تهیه اسلایم اوبلک

مواد لازم:

  • نشاسته ذرت
  • آب
  • یک کاسه ی بزرگ

طرز تهیه:

  1. در یک کاسه ی پلاستیکی، مقدار اندکی آب و نشاسته ذرت را باهم مخلوط کنید تا از آن مخلوطی شبیه به یک خامه ی همزده ی غلیظ به دست آید و قوام عسل را داشته باشد. نسبت تقریبی مخلوط نشاسته ذرت و آب، ۲ پیمانه نشاسته به ۱ پیمانه آب است. بنابراین اگر از همه ی نشاسته ذرتی که معمولاً در یک جعبه ی آن وجود دارد (حدود ۴۵۰ گرم) استفاده کنید، باید حدوداً یک و نیم پیمانه آب بریزید. بهتر است کار خود را با آب کمتری شروع کنید و آن را به تدریج به مخلوط اضافه کنید تا جایی که به قوام دلخواه تان برسید.
  2. بعد از درست کردن مخلوط، دست خود را به آرامی روی مخلوط آب و نشاسته ذرت قرار دهید. شما باید احساس کنید که دست تان درون مخلوط فرو می رود. دست خود را از بین مخلوط حرکت دهید؛ این کار را ابتدا به آرامی انجام دهید و سپس سعی کنید سرعت حرکت دست تان را واقعاً زیاد کنید. حرکت دست تان از میان مخلوط وقتی آرام بود راحت تر بود یا وقتی سریع بود؟
  3. اگر مخلوط شما آنقدری عمق دارد که همه ی دست تان در آن فرو برود، سعی کنید یک مشت از مخلوط را بردارید و دست تان را به سرعت از مخلوط بیرون بکشید. این کار را دوباره تکرار کنید؛ این بار دست خود را شل کنید و آن را به آرامی بیرون بکشید. آیا متوجه تفاوتی شدید؟
  4. با مشت به مخلوط آب و نشاسته ذرت ضربه بزنید. (مراقب باشید با ظرف به خودتان صدمه نزنید!) مطمئن شوید که به مخلوط محکم ضربه می زنید و مشت خود را به سرعت درون ظرف برمی گردانید. آیا مخلوط به همه جا پاشیده شده یا داخل ظرف باقی ماند؟ (اگر به اطراف پاشیده شد، نشاسته ی بیشتری به مخلوط اضافه کنید.)

وقتی دست خود را به آرامی از میان مخلوط آب و نشاسته ذرت حرکت می دهید، مخلوط رفتاری مثل یک ماده ی مایع دارد. اما وقتی سعی می کنید دست خود را به سرعت از میان آن عبور دهید یا محکم به آن ضربه بزنید، رفتار آن مثل یک ماده ی جامد می شود. مخلوط آب و نشاسته ذرت رفتاری شبیه به شن روان دارد.

چه شد که اینگونه شد؟

روانی و حرکت یک ماده ی مایع تحت تأثیر گران‌روی یا میزان چسبندگی و غلظت آن است. شن روان و مخلوط آب و نشاسته ذرت، هر دو سیال غیر نیوتنی هستند. گران‌روی سیالات غیر نیوتنی با نوع فشاری که به آن ها وارد می شود تغییر می کند. گران‌روی سیال نیوتنی (مثل آب یا عسل که از قانون گران‌روی اسحاق نیوتن پیروی می کند) تنها به دما و فشار مایع بستگی دارد، نه فشاری که به آن وارد می شود. مثلاً عسل گرم (که گران‌روی کمی دارد) راحت تر از عسل سرد (که گران‌روی زیادی دارد) جاری می شود.

از آنجایی که قدرت حرکت یک سیال غیر نیوتنی به فشاری که به آن وارد می شود بستگی دارد، رفتار اینگونه مایعات مانند مایعاتی (مثل عسل یا آب) نیست که با آن ها بیشتر آشنا هستیم. یک فشار ملایم، مثل ریختن مخلوط آب و نشاسته ذرت یا وارد آوردن فشار اندکی به آن، این امکان را به مخلوط می دهد که مانند یک ماده ی مایع حرکت کند.

منبع: homesciencetools
مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود