ماجرای پناهندگی یک دانشمندان چینی به سفارت آمریکا و ادعاهایش در مورد منشاء کرونا

ماجرای پناهندگی یک دانشمندان چینی به سفارت آمریکا و ادعاهایش در مورد منشاء کرونا

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا شایعاتی در مورد پنهانکاری دولت چین در مورد این ویروس وجود داشت و بسیاری گسترش دامنه شیوع این ویروس و تبدیل شدن آن به یک بحران بی سابقه جهانی را نتیجه اهمال عمدی یا غیرعمدی حزب کمونیست در این مورد می دانستند. اکنون ما رهبران غربی نیز به این موج پیوسته و در حالی که بحران کرونا در اکثر کشورهای جهان در حال فروکش کردن است، از تلاش برای پاسخگو کردن چین در این مورد و رسیدگی به آن در دادگاه های بین المللی سخن به میان می آید.

شی ژنگ لی

بر کسی پوشیده نیست که دولت چین سیاست های همیشگی خود مبنی بر سانسور را از همان ابتدا در مورد ویروس کرونا از زمان شیوع آن در ووهان در پیش گرفت و سعی داشت آن را یک بیماری ساده و بدون قابلیت سرایت از انسان به انسان جلوه دهد که البته خیلی زود مشخص شد چنین نبوده است. در روزهای اخیر نیز خبر رسیده که یک دانشمند زن معروف چینی که به خاطر آزمایشاتش بر روی خفاش ها در زمینه کرونا ویروس در شهر ووهان شهرتی جهانی یافته و لقب زن خفاشی را بدست آورده با اسناد زیادی از کشور فرار کرده و قصد داشته از سفارت آمریکا در پاریس درخواست پناهندگی کند. در ۴۸ ساعت گذشته شایعات بسیاری در این مورد در شبکه های اجتماعی منتشر شده مبنی بر اینکه شی ژنگ لی از چین فرار کرده و اسنادی محرمانه در زمینه پنهانکاری دولت چین در موضوع شیوع کرونا را با خود خارج کرده است.

شی ژنگ لی

اما شی با پیامی که در سرویس چینی WeChat قرار داده اعلام کرده که او و خانواده اش هرگز از چین فرار نکرده و قصد چنین کاری را ندارند. این پیام توسط روزنامه گلوبال تایمز که یک روزنامه مورد تایید حزب کمونیست چین است نیز باز نشر شده است. شی در ادامه پیام خود چنین گفته است: «همه چیز برای من و خانواده ام خوب است، دوستان عزیز. مهم نیست که شرایط چقدر دشوار است، این موضوع [پناهندگی] هرگز رخ نخواهد داد. ما هیچ کار اشتباهی نکرده ایم. با اعتماد قوی به علم روزی را خواهیم دید که ابرها کنار رفته و خورشید خواهد درخشید» و در ادامه ۹ عکس از شرایط اخیر زندگی اش منتشر کرده است. شی یک ویروس شناس برجسته بوده که به خاطر تحقیقاتش بر روی کروناویروس های خفاش ها در آزمایشگاهش در موسسه ویروس شناسی ووهان شناخته می شود.

شی ژنگ لی

شایعاتی از قبل نیز وجود داشت که به دنبال ناپدید شدن دیگر دانشمندانی که همزمان در ووهان و در هنگام شیوع ویروس کرونا مشغول تحقیقات در این زمینه بودند، شی ژنگ لی نیز وادار به سکوت شده بود. این شایعات در حالی است که برخی بر این باورند ویروس کرونا از آزمایشگاه های ویروس شناسی ووهان به بیرون منتقل شده است. شی این موضوع را رد کرده و در این مورد چنین گفته بود: «با جانم سوگند یاد می کنم که این ویروس هیچ ارتباطی با این آزمایشگاه ندارد». در روزهای اخیر مقامات کشورهای غربی و به خصوص مقامات آمریکایی از دخالت و پنهانکاری دولت چین در شیوع این ویروس سخن گفته و خواهان پاسخگویی این کشور شده بودند.

بیشتر بخوانید: ابهام در آمار و ارقام قربانیان ویروس کرونا و طغیان توئیتری ایرانیان علیه سفیر چین

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود