عاقبت اعتراض؟ سقوط مشکوک نیروهای کادر درمان روسیه از پنجره بیمارستان

عاقبت اعتراض؟ سقوط مشکوک نیروهای کادر درمان روسیه از پنجره بیمارستان

سه تن از نیروهای کادر درمان کشور روسیه ظرف دو هفته ی گذشته به طرز مشکوکی از پنجره ی بیمارستان به بیرون پرت شده اند؛ دو تن از این افراد جان خود را از دست داده اند و یکی از آن ها در بیمارستان بستری شده است.

این حوادث، که هر سه به طور جداگانه از سمت مقامات قضایی روسیه در حال بررسی هستند، سؤالات و گمانه زنی های زیادی درباره ی وضعیت کادر درمان در بحبوحه ی شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است.

سقوط نیروهای کادر درمان روسیه از پنجره

الکساندر شولپوف، پزشک آمبولانس ۳۷ ساله ی شهر ورونژ روسیه، که روز یکشنبه ی همین هفته از پنجره ی طبقه ی دوم یک بیمارستان به پایین پرت شده، به دلیل شکستگی جمجمه در شرایط وخیمی به سر می برد. طبق گزارش مسکو تایمز، شولپوف از پنجره ی همان بیمارستانی به بیرون پرت شده که در آن کار می کرد و بعد از مثبت شدن تست کرونایش تحت درمان قرار گرفته بود.

الکساندر کوسیاکین، همکار شولپوف، ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت ۹۹) ویدئویی از او منتشر کرد که در آن شولپوف مدعی بود مجبورش کردند علیرغم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به کار در بیمارستان ادامه دهد. اما ۳ روز بعد شولپوف ادعای خود را پس گرفت و گفت که صحبت آن زمانش «تحت تأثیر احساسات» بوده.

کوسیاکین در مصاحبه ی خود با سی ان ان گفته: «شولپوف در بخش مراقبت های ویژه است. آخرین باری که با او صحبت کردم ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت ۹۹) بود. حالش خوب بود و داشت آماده می شد که از بیمارستان مرخص شود که ناگهان این اتفاق افتاد. معلوم نیست چرا و به چه هدفی. سؤالات زیادی هست که هیچ جوابی برایش ندارم.»

جمعه ی هفته ی گذشته هم یلنا نیپومنیاشچایا، سرپزشک موقت بیمارستانی در شهر کراسنویارسک روسیه، پس از سقوط از پنجره ی طبقه ی پنجم در روز ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت ۹۹) بر اثر شدت جراحات از دنیا رفت.

اینطور که گفته می شود حادثه ی سقوط نیپومنیاشچایا بعد از ملاقات او با یکی از مقامات درمانی محلی رخ داده بود. این ملاقات درباره ی تبدیل بیمارستان محل کار نیپومنیاشچایا به یک مرکز مراقبتی ویژه ی ویروس کرونا بود.

اما نیپومنیاشچایا به دلیل کمبود وسایل محافظت شخصی و عدم آمادگی کارکنان، با تغییر این بیمارستان به مرکز مراقبتی ویژه ی ویروس کرونا مخالف بود.

اداره ی محلی وزارت بهداشت روسیه ادعاهای نیپومنیاشچایا را در بیانه ای که در سی ان ان منتشر شده رد و اظهار کرد که این بیمارستان برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا «در نظر گرفته شده» و کارکنان آن آموزش دیده و مجهز شده اند.

در موردی دیگر هم، ناتالیا لیبیدیوا، رئیس بخش اورژانس استارسیتی، یک مرکز آموزش فضانوردی در خارج مسکو، مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بود و بعد از سقوط از پنجره ی بیمارستانی که در آن تحت درمان بود، در روز ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت ۹۹) جان خود را از دست داد.

آناستازیا واسیلییوا، رئیس انجمن بین المللی پزشکان (AID) در مصاحبه ی خود با سی ان ان گفته او فکر نمی کند که کسی به عمد پزشکان را هدف قرار داده باشد. به اعتقاد او این حوادث احتمالاً از فشار وارده بر پزشکان در سیستمی با کمبودهای مالی در بحبوحه ی شیوع یک بیماری حکایت دارد.

واسیلییوا که خود از منتقدان اصلی رویکرد دولت روسیه در خصوص مبارزه با ویروس کرونا بوده اظهار کرده: «مسأله در واقع بر سر نابودی سیستم درمانی ما است. بسیاری از کلینیک ها و بیمارستان ها تعطیل شده اند و طبیعتاً این یعنی کار درمان بسیاری از مبتلایان ویروس کرونا در چنین شرایطی بسیار سخت است.»

منبع: cnn ، businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود