آغار «عصر جدید» بورس؛ شاخص کل، میلیونی شد

آغار «عصر جدید» بورس؛ شاخص کل، میلیونی شد

شاخص کل بورس ایران در شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹، با بیش از ۴۲۰۰۰ واحد افزایش، به رقم ۱ میلیون و ۲۰ هزار واحد رسید تا روزی رویایی را برای سهامداران بازار سرمایه ایران در سال رکورد زنی شاخص کل ثبت کند.

شاخص کل بورس ایران که از اوایل سال ۹۹، در یک کانال صعودی، حرکت شارپی را تجربه می کند، امروز توانست مقاومت روانی ۱ میلیون واحدی را با قدرت بشکند تا امیدها برای ثبت رکوردهای طلایی در سال جهش تولید، همچنان زنده بماند.

در روز رکورد زنی میلیونی شاخص کل بورس ایران، بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان سهام در ۲ میلیون نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و شاخص هم وزن هم رشد خوبی را تجربه کرد.

افزایش روز افزون شمار هموطنان علاقمند به دریافت کد بورس و فعالیت در بازار سرمایه سبب شده تا صف های طویلی روبروی کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان دولت در استان های کشور در چند هفته اخیر شکل بگیرد که با الکترونیکی شدن روند ثبت نام و افزایش شمار واحدهای صدور کد بورس و کد معاملات آنلاین، انتظار می رود در ماه های آینده، شاهد حضور صدها هزار تن از هموطنان به عنوان کد اولی ها در بورس ۹۹ باشیم.

صعود شاخص کل بورس ایران به کانال ۱ میلیون واحدی در حالی رقم خورد که فروردین سال ۹۸، ارزش کل روزانه معاملات بورس ایران، به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم نمی رسید. اما امروز با گذشت یک سال از آن تاریخ، حجم روزانه معاملات، ۷۰ برابر بهار سال ۹۸ است و انتظار می رود حجم روزانه معاملات در بهار ۱۴۰۰ نیز از مرز ۲ میلیارد دلار، عبور کند.

منحنی شاخص کل بورس ایران، توانسته پس از گذشت چند ده سال، سقف کانال قبلی خود را شکسته و صعود شارپی را تجربه کند. بررسی های تکنیکالیست ها نشان می دهد که شاخص کل بورس ایران توانایی صعود تا سطح ۲۷۲ کانال فیبوناچی را در یک دهه آینده خواهد داشت که این به معنی ثبت رکوردهایی صدها میلیون واحدی برای شاخص کل خواهد بود.

در سال ۹۶ که شاخص کل بورس ایران حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار واحد بود، پیش بینی کنندگان شاخص کل ۱ میلیون واحدی، مورد استهزاء و تمسخر فعالان و آماتورها و کارشناسان بورس قرار گرفتند. اما امروز، با عبور شاخص کل از کانال ۱ میلیون واحدی، وعده علمی و تحلیلی تکنیکالیست های باهوش ، عملی شد تا منتظر تکرار تاریخ در بورس ۹۹ و سالهای آینده باشیم.

طبق یکی از اصول ۳ گانه تکنیکال، همه چیز در قیمت نهفته است و قیمت، همه چیز را عیان می کند. ما انتظار داریم با رکود در بازارهای موازی و افزایش تورم و تحریم های بین المللی و عرضه اولیه های تابستان و پاییز و زمستان ۹۹، شاخص کل بورس ایران در پایان امسال، بالای ۲ میلیون واحد تثبیت شود.

افرادی که از حباب صحبت می کنند، سال ۹۶ نیز بر طبل حباب می کوبیدند. به نظر می رسد که ظرف بورس ایران، بزرگ تر شده است. اقتصاد بانک پایه فساد خیز ایران در ۴۲ سال اخیر، به سمت اقتصاد سرمایه پایه در حال حرکت است و این مسیر گذار، با سختی هایی همراه خواهد بود.

به نظر می رسد دهه آینده، دهه رویایی برای فعالان بورس کشور خواهد بود. عرضه اولیه استارت آپ هایی مثل اسنپ، تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و دیگران، خصوصی شدن سرخابی های پایتخت و ایران مال، تثبیت شاخص کل بالای کانال ۸ میلیون واحدی در بهار سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را در پی خواهد داشت و حرکت به سمت فتح کانال ۴۸ میلیون واحدی را تسریع می کند. این  ها، موتور شاخص کل را برای ثبت رکوردهای باورنکردنی در افق ۱۰ سال آینده، تقویت خواهد کرد.

در روز رکورد زنی شاخص کل بورس ایران، پدیده شاندیز که از جنجالی ترین شرکت های یک دهه اخیر ایران بود، با نماد گشان، باز شد و قیمت هر سهمش به ۱۴۰ هزار ریال رسید تا همچنان «پدیده»، پدیده باشد.

صعود شاخص کل بورس و سهام در گروه های مختلف، سبب افزایش قیمت سهام در پرتفو سهام عدالت می شود که بزودی امکان فروش آن برای ۴۹ میلیون دارنده اش فراهم می شود. لذا اگر سهامدار سهام عدالت هستید، تا بهار ۱۴۰۰، فروشنده نباشید تا سود بیشتری شکار کنید.

اگر کد اولی هستید، فعلا از عرضه اولیه ها یا صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید. اگر سهامدار هستید، سهام بنیادی خرید کنید و سهامداری کنید. طبق فاند بازار، شاخص کل بورس ایران، محکوم به صعود است و بهترین بازار برای سرمایهع گذاری پر سود و بلند مدت در اقتصاد ایران دهه آینده، همین بورس است.

شاخص کل بورس
در روز رکورد زنی شاخص کل بورس، پدیده شاندیز هم ۱۴۰۰۰ تومانی شد

در بورس ایران تا سال ۱۴۰۵ هجری شمسی، یعنی اواسط نخستین دهه سده چهاردهم هجری شمسی، سهامی که بنیادی خوبی دارند، صعود و رشد قیمتی خوبی را به نسبت سهامی که فاند مطلوبی ندارند، تجربه خواهد کرد.

بزرگ شدن بازار و عمق آن به خصوص افزایش شمار بورس بازان به بیش از ۵۰ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۵ هجری شمسی، سبب خواهد شد تا بخشی از سبک زندگی ایرانیان، مناظرات سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس و هم‌چنین برنامه های تلویزیونی و رادیویی سال های آینده، حول محور بازار بورس و آینده آن رقم بخورد.

به نظر می رسد تا یک دهه آینده، از تعداد کسانی که به دنبال خرید «بورس» بودند کاهش یافته و اندک اندک بر شمار افرادی که دنبال خرید «سهم» هستند، افزوده شود. ما در بورس ایران. ریزش خاصی یا سقوط شدیدی را انتظار نداریم و توصیه می‌کنیم که در سهام خوب خود، سهامداری کنید و از نوسانات مقطعی، پرهیز کنید. یادمان نرود که بورس، بهشت صابران و مکان پول های مازاد است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • سجاد اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹

    سلام
    این عرضه اولیه ها که فرمودید دیجی کالا و … چه فرقی با عرضه اولیه هایی که حدود ۱۸ تا هستند دارند ؟
    و کی عرضه می شوند ؟
    شاندیز که عرضه اولیه شد که اطلاع نداشتیم میشه توضیح بدین . آقای زمانی عزیز تازه بورسی هستم و نیاز به کمک دارم .

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹

      سلام. خیلی سوال پرسیدین:)
      شاندیز، عرضه اولیه نبود. پذیره نویسی بود و در فرابورس عرضه شد در بازار پایه نارنجی. از فردا میشود خرید وفروش کرد.
      دیجی کالا و تپسی و کافه بازار و این ها، بزودی مثل اون ۱۸ تا ۲۰ تا، عرضه اولیه میشود و باید منتظر اخبار باشیم.
      شما فقط عرضه اولیه شرکت کنید و امسال سود خوبی خواهید برد. برای کلیه اعضاء خانواده و کلیه اقوام ودوستان هم کدبورس بگیرید. چون عرضه اولیه، سهمیه تخصیصی است.

      • سجاد اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹

        سلام
        ببخشید تو رو خدا ، آخه کمتر کسی مثل شما با صداقت راهنمایی میکنه . ما هم شما رو داریم . ممنون اقای استاد زمانی عزیزم.

  • خانی اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹

    سلام خیلی دوستت دارم

  • سجاد فروردین ۲۶, ۱۴۰۰

    چه پیش بینی دقیقی واقعا الان بهار ١۴٠١ هستش و همه تا خرخره تو ضرر خیلیا بدبخت شدن ولی من هنوز دارم دستو پا میزنم

  • آرش مهر ۴, ۱۴۰۰

    کارشناس محترم الان کجایی جواب بدی نیمه دوم سال۱۴۰۰ هست و شاخص کل زیر ۱۴۰۰ زاییده چقدر گرفتی به مردم دروغ بگی میدونی با همین نظر شما چقدر آدم در اوج خریدن و بدبخت شده ننگ بر تو باد