چرخه پاسخ جنسی در بدن : در طول رابطه جنسی ، چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

چرخه پاسخ جنسی در بدن : در طول رابطه جنسی ، چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

شاید با اطمینان بتوان گفت که خیلی ها از داشتن رابطه جنسی لذت می‌برند اما آیا می‌دانید واقعا رابطه جنسی چیست ؟ بیشتر مردم اصلا به این نکته فکر نمی‌کنند که هنگام انجام رابطه جنسی چه اتفاقی از نظر جسمی و روانی برایشان رخ می‌دهد.

چرخه پاسخ جنسی در اصل سلسله رخدادهایی هستند که وقتی زن یا مرد از نظر جنسی تحریک می‌شود و در فرایندهای جنسی نظیر عشق بازی و رابطه جنسی نزدیک شرکت می‌کند در بدن او رخ می‌دهد.

چرخه پاسخ جنسی به چهار فاز یا مرحله تقسیم می‌شود: هیجان، ثبات، ارگاسم و فروکشی. این فازها هیچ کدام نقطه شروع و آغاز مشخصی ندارند. در واقع، آنها قسمتی از فرایند به هم پیوسته پاسخ جنسی هستند.

یادتان باشد که این چرخه در واقع یک خط مشی کلی از چیزی است که برای هر کدام از ما در موقعی که تحریک جنسی می‌شویم رخ می‌دهد. البته، بین افراد مختلف ممکن است تنوعاتی وجود داشته باشد و همین طور رخدادهای جنسی گوناگون برای افراد مختلف اتفاق بیفتد.

ارگاسم همزمان

هم مردان و هم زنان همه این چهار فاز را تجربه می‌کنند منتها زمان بندی آنها با هم فرق دارد. عموما آقایان در هنگام رابطه جنسی زودتر از زنان به ارگاسم می‌رسند و برای زنان حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد که به همین فاز برسند. ارگاسم همزمان در هنگام رابطه جنسی از اتفاقات نادر و کمیاب است.

فاز اول: هیجان

این فاز معمولا ۱۰ تا ۳۰ ثانیه بعد از تحریک شهوانی آغاز می‌شود و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بینجامد.

  • مرد: آلت جنسی آرام آرام به حالت نعوظ در می‌آید. نوک سینه‌های مرد نیز دچار نعوظ می‌شود.
  • زن: لیز شدن واژن اتفاق می‌افتد. واژن بازتر و بزرگتر می‌شود. لبه‌های بیرونی، لبه‌های داخلی و کلیتوریس در اندام تناسلی زن و گاهی حتی سینه‌هایش متورم می‌شود.
  • هر دو: ضربان قلب، فشار خون و تنفس شتاب پیدا می‌کند و سریع‌تر می‌شود.

فاز دوم: ثبات و ایستایی

تغییراتی که در فاز اول، یعنی فاز هیجان، آغاز شد همچنان ادامه پیدا می‌کند و بیشتر می‌شود.

  • مرد: بیضه‌ها به داخل کیسه بیضه کشیده می‌شوند. آلت جنسی مرد به طور کامل به حالت نعوظ در می‌آید.
  • زن: لبه‌های واژن متورم‌تر می‌شود. بافت یک سوم دیواره بیرونی واژن از خون متورم شده و ورودی واژن باریک‌تر می‌شود. کلیتوریس داخل کلاهک خود فرو می‌رود. لبه‌های داخلی تغییر رنگ می‌دهند (اگر چه اغلب به سختی می‌توان تشخیص داد). در زنانی که تا به حال زایمان نداشته‌اند، لبه‌ها از صورتی به قرمز روشن تغییر رنگ می‌دهد. خانم‌هایی که بارداری و زایمان داشته‌اند رنگ لبه‌ها از قرمز روشن به بنفش تیره تغییر می‌کند.
  • هر دو: تنفس و ضربان نبض تندتر می‌شود. یک جور گُرگرفتگی جنسی ممکن است در شکم، سینه، شانه، گردن یا صورت ظاهر شود. عضلات در ران، باسن و کپل فشرده می‌شود و ممکن است اسپاسم آغاز شود.

فاز سوم: ارگاسم

این مرحله اوج چرخه پاسخ جنسی به شمار می‌رود و کوتاه‌ترین مرحله در بین چهار مرحله است. مرحله ارگاسم معمولا چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد.

  • مرد: اول از همه، مایع منی در برآمدگی مجرای ادرار جمع می‌شود. این زمان درست وقتی است که مرد حس می‌کند ارگاسم حتمی بوده یا انزال اجتناب ناپذیر است. در مرحله بعد، مایع منی از آلت جنسی مرد به بیرون می‌پرد. انقباضات در آلت جنسی مرد در فاز ارگاسمی رخ می‌دهد.
  • زن: یک سوم دیواره واژن به صورت ریتمیک و منظم هر هشت دهم ثانیه منقبض می‌شود. (تعداد و شدت انقباضات در هر فرد در هنگام ارگاسم متغیر است.) عضلات رحم به ندرت به طرزی که قابل توجه و محسوس باشد منقبض می‌شود.
  • هر دو: تنفس، ضربان نبض و فشار خون همچنان بالا می‌رود. تنش عضلات و تورم عروق خونی به اوج خود می‌رسد. گاهی اوقات ارگاسم با ریفلکس گرفتگی عضلانی در دست و پا ایجاد می‌شود.

فاز چهارم: فروکشی و آرامش

این فاز بازگشتی به حالت طبیعی استراحت به حساب می‌آید. مرحله فروکشی می‌تواند از چند دقیقه تا نیم ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. مرحله آخر عموما برای زنان طولانی تر از مردان است.

  • مرد: آلت جنسی مرد به حالت طبیعی و شل قبل برمی‌گردد. این فاز معمولا یک دوره مقاومت و تحرک ناپذیری است که داشتن ارگاسم درست بعد از آن غیر ممکن است و در حقیقت باید مدت زمانی بگذرد. مقدار این زمان در بین مردان متفاوت است و به سن، تناسب اندام و عوامل دیگر بستگی دارد.
  • زن: رحم و کلیتوریس به حالت طبیعی قبل برمی‌گردد. برخی از زنان می‌توانند به تحریک‌های بیشتر پاسخ دهند و ارگاسم‌های بیشتری داشته باشند.
  • هر دو: تورم برطرف شده و هر گُرگرفتگی جنسی ناپدید می‌شود. در این مرحله یک آرامش کلی برای تنش عضلات ایجاد می‌شود.

درک و فهم اتفاقاتی که برای بدن شما و همسرتان در هنگام رابطه جنسی رخ می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند که از این تجربه لذت کامل را ببرید. شما با ترکیب اطلاعاتی که در این زمینه به دست آوردید همراه با کمی مهارت‌های ارتباطی خوب، می‌توانید به رضایت جنسی و میل قلبی خود برسید.

 

خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

بعد از رابطه زناشویی چه کنیم؛ ۷ نباید بعد از رابطه جنسی

کالری سوزی به کمک رابطه جنسی و عشق بازی با همسرتان ؛ چقدر کالری می‌سوزانید؟

آیا داشتن رابطه جنسی زیاد برای همسران خوب و مفید است یا مخرب و خطرناک؟

۱۳ اشتباه بزرگ زنان در زمان برقراری رابطه جنسی یا زناشویی

تفاوت میل جنسی ؛ اگر میل جنسی شما کمتر از همسرتان بود، چه باید بکنید؟

علت عدم نعوظ یا ناتوانی جنسی در آقایان چیست؟ با این بیماری و علائمش آشنا شوید

منبع: webmd
بدون نظر

ورود