ساکنان روستای مشهور «آتولار» در چین با نردبان ۸۰۰ متری‌شان بالاخره به شهر منتقل شدند

ساکنان روستای مشهور «آتولار» در چین با نردبان ۸۰۰ متری‌شان بالاخره به شهر منتقل شدند

ساکنان یک روستای مشهور که روی صخره ای به ارتفاع ۸۰۰ متر واقع شده بود نیز شامل هزاران نفری هستند که توسط دولت چین و در جریان برنامه ملی حذف فقر در این کشور به مجموعه های آپارتمانی نقل مکان کرده اند. روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین، در سال ۲۰۱۶ و بدنبال انتشار تصاویری از ساکنان آن که در حال بالا رفتن از یک نردبان فرسوده ۸۰۰ متری بودند به شهرتی جهانی رسید.

روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین

این تصاویر نشان می داد که ساکنان روستای مذکور ارتفاع ۸۰۰ متری یک صخره ترسناک را با استفاده از نردبان هایی ساخته شده از چوب و طناب که برخی از آن ها صدها سال قدمت داشتند بالا می رفتند تا به خانه هایشان برسند. این نردبان تنها راه ارتباطی مردم روستای ۲۰۰ ساله با دنیای خارج بوده و بالا و پایین رفتن با استفاده از آن هر بار ۲ ساعت به طول می انجامید. علاوه بر اینکه کودکان روستا مجبور بودند برای رفتن به مدرسه به شکل روزانه از این نردبان بالا و پایین بیایند، ساکنان بزرگسال آتولار نیز برای به فروش رساندن محصولات کشاورزی خود در نزدیک ترین بازار که کیلومترها دورتر بود باید از همین نردبان استفاده می کردند.

روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین

انتشار این تصاویر و دست به دست شدن آن ها در شبکه های اجتماعی سبب شد تا مقامات دولت چین برای ساکنان روستا یک نردبان فلزی ساخته و بدین ترتیب روستای آتولار که مردمان «یی» (Yi) برای نسل های متوالی در آن زیسته بودند به سرعت به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد. اکنون ۸۴ خانوار این روستا به یک مجموعه آپارتمانی تازه ساخته شده در ۷۰ کیلومتری روستای خود نقل مکان کرده اند. با این وجود گفته می شود که دستکم ۳۰ خانوار هنوز در روستا باقی مانده و به فعالیت خود در صنعت توریسم ادامه می دهند.

روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین

در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ گردشگر از روستای آتولار دیدن کرده که درآمدی ۱ میلیون یوآنی (۱۴۰,۸۷۸ دلار) رابرای روستای مذکور در پی داشته است. موسه لابو از ساکنان روستای آتولار در مورد جابجایی خود و هم روستایی هایش چنین گفته است: «دیگر لازم نیست که فرزندانم برای تحصیل کردن از این صخره بالا و پایین بروند. همسرم اکنون سومین فرزندمان را در شکم دارد و نقل مکان به اینجا، رفتن به بیمارستان برای انجام آزمایشات را برایمان بسیار آسان کرده است».

روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین

بر اساس گزارش رسانه های دولتی چین، در کنار آپارتمان های تازه تاسیس، مدرسه و بیمارستان نیز ساخته شده است. علیرغم اینکه در ساخت این خانه های آپارتمانی از یارانه دولت استفاده شده اما هر خانوار باید مبلغ ۲۵,۰۰ یوآن (۳۵۰ دلار) برای خانه های جدید خود بپردازند. لئو لان، مدافع حقوق بشر چین، مقامات این کشور را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که دولت چین برنامه ای برای مشکلات فرهنگی، مالی و اجتماعی ساکنان روستا که به این آپارتمان ها نقل مکان کرده اند ندارد. وی در این باره چنین گفته است: «شاید به نظر برسد که انتقال به مناطق شهری برای ساکنان روستا خوب باشد اما عواقب می تواند برایشان بسیار دشوار باشد. بار مالی زندگی در مناطق شهری برای کسانی که از روستاهای فقیر می آیند بسیار شدید است».

روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین

علاوه بر این نگرانی هایی در مورد کوچاندن اجباری ساکنان این روستا با توجه به سابقه طولانی دولت چین در اجرای چنین برنامه هایی وجود دارد. آپارتمان های جدید از ۲۵ متر مربع تا ۱۰۰ متر مربع مساحت داشته و دارای آشپزخانه، دستشویی، آب لوله کشی، برق و گاز هستند. همچنین دولت چین قصد دارد که تله کابینی را برای بالا و پایین رفتن از صخره های بلند منتهی به روستای آتولار ساخته و توریسم را در این روستا توسعه دهند.

روستای آتولار (Atulie’er) در استان سیچوان در جنوب غربی چین

قبل از شیوع ویروس کرونا، دولت چین برای حذف فقر در کشور ۱.۴ میلیارد نفری خود تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کرده بود. البته ساکنان روستای آتولار تا قبل از نقل مکان به آپارتمان های جدید نیز از فقر خارج شده و سرانه درآمد هر خانوار در سال گذشته به لطف محبوبیت برای گردشگران به ۸۴۵ دلار رسیده بود در حالی که دولت چین سرانه درامد هر خانوار برای برون رفت از فقر را ۵۲۷ دلار تعیین کرده بود.

بیشتر بخوانید: استادیوم اورگرانده؛ ورزشگاه ۱۰۰,۰۰۰ نفری جدید چین به شکل نیلوفر آبی

منبع: theguardian
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سجاد اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

    عالی عالی خیلی خوب بود .