پیشنهادات حداد عادل برای واژه های پرکاربرد حوزه سلامت

پیشنهادات حداد عادل برای واژه های پرکاربرد حوزه سلامت

دکتر غلامعلی حداد عادل ، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامه ای به حسن روحانی بر استفاده از معادل های فارسی کلمات پرکاربرد حوزه سلامت در روزگار کرونا زده حاضر تاکید کرد. وی در این نامه از رئیس جمهور و همچنین وزرت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرده که به جای واژگان غیرفارسی که این روزها به کررات شنیده می شوند از معادل های فارسی آن ها استفاده شود.

واژگان پیشنهادی غلامعلی حداد عادل

متن نامه حداد عادل به رئیس جمهور به شرح زیر است:

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در دو ماه اخیر که کشور ما، مثل همه کشورهای جهان، گرفتار بیماری ناشی از ویروس کرونا شده اهتمام جنابعالی و مدیران ارشد و مسئولان امر سلامت در کشور به مقابله با این بیماری البته درخور تقدیر و تشکر است، لکن فراوانی و تنوع برنامه‌های رسانه‌ای در باب کرونا سبب شده که بسیاری از اصطلاحات و لغات تخصصی که معادل فارسی هم دارند به همان صورت فرنگی به کار گرفته شود که ممکن است در آینده به همین صورت در زبان فارسی رواج یابد و مهم‌تر از آن، جوازی برای استفاده از سایر لغات اصطلاحات خارجی محسوب شود. به پیوست، فهرستی از این لغات و اصطلاحات همراه با معادل فارسی آن‌ها تقدیم می‌شود تا با دستور جنابعالی به‌جای لغات بیگانه در بیانات مسئولان و رسانه‌ها موردتوجه قرار گیرد.

وی به پیوست نامه خود، واژگان جایگزین فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای واژگان و عبارت های پرکاربرد حوزه سلامت را پیشنهاد داده که در ادامه شاهد آن ها خواهید بود. از جمله این واژگان جدید پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای استفاده در حوزه سلامت می توان به واژه های دور پزشکی، برنامه کاربردی و دورسخنی به ترتیب به جای واژه های تله مدیسین، اپلیکیشن و ویدئو کنفرانس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: روی خط شایسته‌سالاری: حکم عجیب رئیس جمهور برای همسر حداد عادل

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • م اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹

    چرا به پاندمی نمی گویند جهانگیری؟

  • Shadow اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹

    الکترونیک مدیسین = پزشکی الکترونیکی

    حرفی ئاسه گفتن نمی مونه دیگه….

  • Shadow اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹

    الکترونیک مدیسین = پزشکی الکترونیکی

    حرفی واسه گفتن نمی مونه دیگه….

  • روزبه اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹

    تو نشانی‌شون پایین برگه به جای مترو معادل ننوشتن چرا :))

  • هادی اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹

    بعضیاش مزخرف بود_ بعضیاشم بد نبود

  • من اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹

    آقای عادل، در جایگاه رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی، خوبه کمی هم به نوشته ی خودش توجه کنه که از واژگان بیگانه ای مانند “لکن”، “ذات الریه”، “حجت‌الاسلام‌والمسلمین” و “لغات” استفاده کرده است. وقتی یک فرد بیسواد پاچه خوار را در چنین جایگاهی بگذارند، دست آوردش چیزی بهتر از حال و روز این روزهای این فرهنگستان و شکاف در دانش زبانی مردم نمیشه.

  • امیر اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹

    تست بشه آزمایش،‌ پس experiment چی میشه؟