ماجرای رقص تابوت چیست؟ + ویدئو

ماجرای رقص تابوت چیست؟ + ویدئو

اگر اهل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشید این اواخر حتماً تصاویر و ویدئوها و شوخی های زیادی با موضوع رقص تابوت دیده اید. اما ماجرای رقص تابوت چیست؟ حقیقت آن است که پشت این شوخی اینترنتی داستان جالبی وجود دارد.

ماجرای رقص تابوت چیست

این کلیپ کوتاه که شش مرد آفریقایی را در حال حمل یک تابوت و همزمان انجام رقص هایی هماهنگ و پیچیده با یکی از آهنگ های  Tony Igy به نام Astronomia  نشان می دهد، با انتتشار سه ویدئو به شهرت رسید. ویدئوی اول در سال ۲۰۱۵ در یوتیوب  Travelin Sister منتشر شد. این یوتیوبر در مراسم تدفین مادر همسرش حاضر شده و در آنجا این رسم مردم کشور آفریقایی غنا را دیده بود. ویدئوی او ۴ میلیون بازدید گرفت.

ویدئوی دوم در سال ۲۰۱۷ توسط شبکه ی بی بی سی منتشر شد که در واقع یک مستند کوتاه درباره ی نقش رقص تابوت کش ها در مراسم های خاکسپاری کشور غنا بود. هدف از این رقص این است که به جای یک مراسم رسمی و پرتشریفات، وداعی مجلل و شادمانه با متوفی داشته باشند. با این حال، تابوت کش ها قبل از انجام رقص از خانواده ی متوفی سؤال می کنند که ترجیح می دهند یک مراسم تدفین سنتی برای عزیز از دست رفته شان برگزار شود یا مراسم رقص سفر به سوی دنیای باقی.

دو سال بعد یکی از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک به نام Bigscout Nana Prempeth ویدئوی سوم را منتشر کرد که رها شدن اتفاقی تابوت متوفی از دستان تابوت کش ها در حین انجام رقص را نشان می داد. این ویدئو در عرض یک سال، ۲،۹۰۰ کامنت و ۳۵۰ هزار بازدید گرفت و ۴،۶۰۰ بار هم به اشتراک گذاشته شد.

دقیقاً مشخص نیست اولین بار چه زمانی و توسط چه کسی ویدئوی این مراسم به یک شوخی اینترنتی تبدیل شد. در فوریه ی ۲۰۲۰ (بهمن و اسفند ۹۸) ویدئوی مذکور (عمدتاً) توسط کاربران شبکه اجتماعی تیک تاک اما به هدف دیگری بازنشر شد. حالا یک آهنگ رقص الکترونیک روی این ویدئو قرار گرفته و کاربران فضای مجازی معمولاً آن را برای ایجاد خنده در انتهای ویدئوهای «خرابکاری های بزرگ» خود اضافه می کنند، به این معنا که خرابکاری قسمت اول ویدئو در نهایت به مرگ خرابکار انجامیده. مثلاً یکی از ویدئوهایی که با این کلیپ ساخته شده اهمیت شستن دست ها در دوران شیوع ویروس کرونا را متذکر می شود که در صورت رعایت نشدن می تواند به مرگ شخص و برگزاری مراسم خاکسپاری برای او منجر شود.

چه کسی فکرش را می کرد مراسم خاکسپاری «نامتعارف» مردم غنا سوژه ی خنده ی هر روزه ی مردم دنیا شود؟ حقیقت آن است که در دوران بحران ما به هر چیزی روی می آوریم (حتی یک طنز سیاه) که بتواند به ما کمک کند ذهن مان را از فشارهای ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ رها کنیم.

منبع: pop.inquirer ، memepedia
یک نظر

ورود

  • siamak خرداد ۱, ۱۳۹۹

    رقصش قشنگه. تو چندتا از کشورای افریقایی این نوع خاکسپاری یه رسمه. اینکه موقع مرگ تابوت و اون ادما برقصن. خودم با دیدن اینا گفتم وقتی مردم تابوت منو اینطوری برقصونن بخندن. بابا چیه هی گریه و شیون. رفتم که رفتم.