راهنمای کامل مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی و اعتراض به کسری سابقه

راهنمای کامل مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی و اعتراض به کسری سابقه

سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی از طریق سامانه eservices.tamin.ir قابل مشاهده است. مهم نیست شما ۱ روز سابقه بیمه دارید یا پیش از انقلاب سابقه بیمه داشته اید و همچنان بیمه پرداز هستید. سوابق شما با مراجعه به سامانه بالا، قابل مشاهده و ردیابی است. تامین اجتماعی با بیش از ۱۴ میلیون بیمه پرداز و۲ میلیون مستمری بگیر و بازنشسته، بزرگ ترین سازمان خدمات رسان کشور بوده و متعلق به وزارت کار می باشد.

شستا، غول تامین اجتماعی، فروردین ۹۹ بالاخره سهامی عام شد و اکنون این پشتوانه قدرتمند تامین اجتماعی، در بورس ایران، قابل معامله است. در سامانه سوابق تامین اجتماعی، سوابق شغلی، حداقل حقوق، کد کارگاه، استان محل اشتغال و نوع بیمه (اجباری. خویش فرما و بیکاری)، قابل مشاهده است. هم چنین اگر قصد خرید خدمت سربازی داشته باشید، از طریق این سامانه، می توان در جریان مبلغ مورد نیاز برای پرداخت حق بیمه سربازی قرار گرفت که قبلا اینترنتی نبود.

خلاصه، سایت تامین دات آی آر، یکی از سایت های پربیننده دولت است که مثل سایت بورس (tsetmc.com) روزانه صدها هزار بازدید کننده و کاربر دارد.

آشنایی با سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

به منظور مشاهده سوابق بیمه پردازی خود، بایستی به سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی در این لینک مراجعه کنید. همان طور که در عکس پایین مشاهده می کنید، همه کاربران برای ورود به سامانه مشاهده سابق بیمه پردازی خود در سایت سازمان تامین اجتماعی، بایستی کد کاربری و رمز عبور داشته باشید.


منظور از کد کاربری، کد ملی هر بیمه پرداز است. دریافت گذر واژه یا رمز عبور، نیازمند ثبت نام در سامانه است. البته شما می توانید هر زمان که نیاز دارید، رمز عبور خود را تغییر دهید. رمز عبور بایستی ترکیب از حروف الفبای انگلیسی و اعداد باشد. مثل: Ab1234. سعی کنید رمز عبور را کلمات قابل پیش بینی مثل ۱۲۳۴۵۶ یا abc123 نگذارید تا اگر کسی کد ملی شما را دانست، با چند پیش بینی رمز عبور، به سوابق شما دسترسی داشته باشد. فرض بر این است که شما کد کاربری و رمز عبور دارید. لذا وارد کرده و کلمه «ورود» را که در عکس بالا هم مشاهده کردید، کلیک کنید.


همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، پیش از ورود به صفحه اصلی و وارد کردن کد کاربری و رمز عبور، از شما خواسته می شود که به منظور ورود به پروفایل، صبور باشید. پیغام بالا به نمایش در می آید. بعد از گذشت چند ثانیه، شما به صفحه ای که تصویر آن در عکس زیر به نمایش درآمده است، منتقل خواهید شد.


همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، ورود شما به درگاه متمرکز خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی، خوش آمد گفته شده و نام و نام خانوادگی شما نیز درج می شود. این سایت، درگاه خدمات الکترونیکی طرح ملی دکتر نوربخش بوده و بسیاری از خدمات سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران از طریق این درگاه در دسترس می باشد.

بنابراین، اگر بیمه پرداز اجباری یا خویش فرما سازمان هستید، از جمله سایت ها و درگاه هایی که هر ماه باید به آن رجوع کنید، همین سایت است. این سامانه، سامانه یکپارچه ارائه خدمات الکترونیکی به مخاطبان سازمان تامین اجتماعی است.

در این صفحه، ۳ لینک مهم ارائه شده است که در بالا سمت راست بوده و در عکس فوق، با کادر و فلش زرد رنگ به نمایش درآمده است. شما به منظور مشاهده سوابق خود بایستی به قسمت «بیمه شدگان» مراجعه کنید. وقتی روی قسمت بیمه شدگان کلیک می کنید، منوی آبشاری که تصویر آن را در عکس زیر مشاهده می کنید، به نمایش درخواهد آمد.


منوی مشاهده سوابق خدمت بیمه شدگان تامین اجتماعی

این منوی آبشاری شامل موارد زیر است که یکی از آن ها مربوط به خدمات سابقه است که در عکس مشاهده میکنید:

خدمات عمومی: خدمات عمومی شامل آدرس و تلفن شعب و کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی در تهران و ۳۱ استان کشور به همراه موقعیت کلیه مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و فهرست کلیه مراکز

خدمات نام نویسی: شامل نام نویسی بیمه شدگان برای نخستین بار، اعلام تغییرات بیمه ای، نمایش و اعلام تغییرات افراد خانواده (افراد تحت پوشش)، استعلام اطلاعات هویتی و شماره تامین اجتماعی، استعلام شماره حساب های ثبت شده و اعلام شماره حساب بانکی

خدمات پرونده الکترونیک: پرونده الکترونیک من

خدمات سابقه: شامل مشاهده کلیه سوابق، سوابق و ریز دستمزد بعد از سال ۱۳۸۶، سوابق تلفیقی،‌ اعلام سابقه به موسسات (مثل دفتر امور پیمانکاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه جهت اخذ گرید پیمانکاری توسط بیمه شده امتیاز آور)

خدمات درمانی و دفترچه: شامل درخواست دفترچه غیر حضوری، استعلام برخورداری از حمایت درمانی، راهنمای تصویری استفاده از بخش خدمات درمانی و دفترچه

حمایت کوتاه مدت: شامل استعلام استحقاق دریافت کم هزینه ازدواج و درخواست غرامت دستمزد بیماری

بازرسی های انجام شده از محل اشتغال: مشاهده بازرسی انجام شده توسط دیگران

امور فنی بیمه شدگان: محاسبه خرید خدمت سربازی و محاسبه مبلغ کمک هزینه ازدواج

بازنشستگی: شامل نحوه محاسبه مبلغ مستری بازنشستگان

سابقه تامین اجتماعی
مشاهده سابقه تامین اجتماعی در سایت تامین

بنابراین، همان طور که در عکس زیر مشاهده می کنید، خدمات سابقه بیمه شدگان در سامانه مشاهده سوابق سازمان بیمه تامین اجتماعی، شامل موارد زیر است:

• مشاهده کلیه سوابق
• مشاهده سوابق و ریز دستمزد بعد از سال ۱۳۸۶
• سوابق تلفیقی
• اعلام سابقه به موسسات
• اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال
• اعتراض به سوابق ناموجود
• مشاهده عناوین شغلی
• محاسبه میانگین دستمزد ۲ سال آخر

اگر روی گزینه «کلیه سوابق» کلیک کنید، صفحه ای که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده می کنید، به نمایش درخواهد آمد. در بخش اطلاعات هویتی، شماره بیمه، کد ملی، نام پدر، نام، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل صدور و شماره مسلسل شناسنامه درج شده است.

اگر اطلاعات هویتی نمایش داده شده فوق، با اطلاعات هویتی شما که در سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده،‌ مغایرت دارد، در اسرع وقت برای رفع مغایرت به شعبه بیمه مراجعه کنید تا با ارائه مستندات، نسبت به رفع مغایرت ها اقدام شود.
وقتی روی گزینه مشاهده سوابق کیک کنید، فهرست کامل از سوابق بیمه پردازی شما در کلیه شعب سراسر کشور از روز اول تا آخرین روز پرداخت بیمه، به نمایش در می آید. همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، نام شعبه، نوع سابقه، سال پرداخت، شماره کارگاه و نام کارگاه و ماه های پرداخت شده در هر سال، ارائه می شود.

اگر احیانا با بررسی سوابق خود متوجه شدید که یک یا چند روز در یک ماه یا چند ماه در یک سال، سابقه بیمه صفر منظور شده، اما در آن روز و ماه و سال، نزد فلان کارفرما، کارکرد داشته و حقوق برای شما رد شده و ۷ درصد حق بیمه کارگری از فیش حقوق شما کسر شده است، بایستی به شعب بیمه مراجعه کرده و درخواست احیای سابقه کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنید.

فرم احیای سابقه بیمه را بایستی بر اساس اطلاعات شناسنامه و کارت ملی تکمیل کرده و مستندات خود از جمله فیش حقوق، رونوشت قرارداد با کارفرما و هر مستنداتی که نشان دهنده رابطه کارگری-کارفرمایی است، در اختیار اداره نام نویسی شعبه مربوطه قرار دهید.

به منظور راستی آزمایی ادعای بیمه شده، کمیته بدوی در شعبه تشکیل و با حضور شما و نماینده دعوت شده کارفرما، ادعا را بر اساس مستندات، بررسی می کند. در صورتی که ادعای شما پذیرفته شود، مبلغ روز و ماه هایی که بیمه پرداخت نشده محاسبه و توسط واحد درآمد به کارفرما اعلام می شود تا نسبت به پرداخت حق بیمه های پرداخت نشده در روز و ماه و سال مورد ادعا،‌اقدام کند.

پس از پرداخت کارفرما، روزهای ادعایی، به سابقه شما باز می گردد. البته حق اعتراض کارفرما به رای کمیسیون درباره کسری سابقه بیمه شده، محفوظ است.

گاها برخی از شعب، کارگران را برای احیای سابقه، به کمیسیون حل اختلاف کارگری و کارفرمایی در اداره کار ارجاع می دهند تا آن کمیسیون، با بررسی مستندات و دعوت از کارفرما و کارگر، رای صادر کرده و آن را به شعبه بیمه، ابلاغ کند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود