داستان «شهرزاد»؛ چگونه همه اشتباه فکر می‌کردند؟

داستان «شهرزاد»؛ چگونه همه اشتباه فکر می‌کردند؟

سریال شهرزاد یکی از پربیننده ترین سریال هایی است که در دهه های اخیر در شبکه خانگی به نمایش درآمده و استقبال از فصول مختلف آن، قابل توجه بود. حضور بزرگان سینما و تلویزیون و تئاتر در سریال شهرزاد سبب شده بود تا این سریال ، از نظر فرم و محتوا، جذابیت های خوبی برای بیننده در قاب تلویزیون داشته باشد و مثل قهوه تلخ مهران مدیری، هر هفته مخاطبان، منتظر عرضه بخش های جدید سریال باشند.

این یک بخش داستان شهرزاد بود. بخش دیگری که به نظر، خیلی جذاب تر از بخش رمانتیک و هنری قصه است، بحث مسائل مالی است که درباره سریال شهرزاد و سرمایه گذار و تهیه کننده اش شکل گرفت و با تکذیب ها و تاییدیه های مختلف در سال های اخیر همراه شد. از سرمایه گذاران سریال شهرزاد، سید محمد هادی رضوی است.

داماد رشید وزیر کار فعلی و از فعالان تجاری و صنعتی جوان کشور که در دادگاه رسیدگی به جرایم مفسدان اقتصادی در سال ۹۸، به ۲۰ سال حبس و رد مال به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان محکوم شد. این آقا در کنار آقای امامی که به اتهام اختلاس و اخلال در نظام اقتصادی کشور، در زندان به سر می برند، سرمایه گذاران سریال شهرزاد بودند. پول کثیفی که آن ها از طریق آن به ساخت شهرزاد کمک کردند، محصول اختلاس از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان بود.

بانک سرمایه، بزرگ ترین افتضاح در نظام بانکداری ایران پس از انقلاب بوده و صدها متهم و ده ها محکوم دارد. بانک سرمایه نشان داد که چه اندازه سیستم بانکی و مالی کشور،‌نیازمند نظارت، اصلاح قوانین و رصد دائمی و هوشمندانه است. پول کثیفی که از اختلاس به سمت ساخت سریال و فیلم سینمایی در یک دهه اخیر آمده، داد خیلی ها را درآورده است.

حتی منتقد بی ادبی چون مسعود خان فراستی و بسیاری از فعالان سینمایی و اقتصادی و هنری و سیاسی و قضایی کشور. پول کثیف در سینما و شبکه خانگی، تولیدات بی ارزشی را به خورد مخاطب می دهد که نام آشغال های دوست داشتنی، برازنده بعضی از آن ها است. آشغال هایی که مسعود خان در برنامه دورهمی مهران مدیری، نام چند مورد آن را به زبان آورد و احتمالا شما هم با این نام ها آشنا هستید. یکیش رحمان ۱۴۰۰ که خیلی زود هم توقیف شد. یا همه با هم هستیم .. .

سریال شهرزاد که با پول موجوداتی چون سید محمد امامی و سید محمد هادی رضوی ساخته شد، با انتقادات زیادی همراه شده است. هنوز هم بعضی ها عقیده دارند که سلبریتی ها و عوامل این سریال، بایستی این پول های کثیف که منشا نامشروع دارند را پس بدهند. گر چه هنوز، دادگاه حکمی مشخص در این باره صادر نکرده است. اینکه سلبریتی ها و عوامل می دانستند که این پول نامشروع است یا مشروع است، خیلی توفیری در اصل قضیه که پول، پول کثیف بوده است ندارد.

نامه عجیب کارگردان شهرزاد!

حسن فتحی، کارگردان صاحب نام سریال شهرزاد، ۲۳ آذر سال ۱۳۹۵ هجری شمسی به مخاطبان خود نامه نوشت و گلایه هایی مطرح کرد. او در این نامه گفته بود که برخی افراد تلاش می کنند که به ماجرای اختلاس ۸۰۰۰ میلیارد تومانی، بودجه ۱۲ میلیاردی سریال شهرزاد را پیوند دهند. آن هم در شرایطی که هم سخنگوی قوه قضاییه و هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، صراحتا اعلام کرده اند که درباره تهیه کننده شهرزاد، اتهام اختلاس در میان نبوده و تنها مساله بدهی بانکی مطرح است.

حسن فتحی نوشته بود: آیا مقصود افشای ناحق است و خورده‌شدن حقوقی مسلم (آن هم حقوق فرهنگیان که هم‌سرنوشت هنرمندان‌ هستند) یا غرض به‌زمین‌زدن پروژه‌ای است که مستقل بود و موفق؟! نکند مقصود ایجاد ترس است تا هنرمند را وادار به خودسانسوری کند؟ تاریخ سیاسی ایران سرشار است از این همدستی‌های ناخودآگاه و پنهان؛ بازی‌ای که یکی راه می‌اندازد و دیگری بازی‌اش را می‌خورد!

۲۸ مهر ماه سال ۱۳۹۷، سید محمد هادی رضوی با خبرگزاری مهر مصاحبه می کند و می گوید که پول کثیف وارد این مجموعه نشده و سوپر استارهای سریال، ماهی ۲۵ میلیون تومان حقوق می گرفتند. او گفته بود:

پول کثیف از طریق تجارت سیاه به وجود می آید و اصطلاح پولشویی بیشتر برای پول های بزرگ استفاده می شود البته این اتفاق گاهی درباره رقم های کم هم رخ می دهد.

سرمایه گذار فصل اول سریال «شهرزاد» افزود:

البته برای من جای تعجب دارد که کسی پول های کثیف خود را به سینما بیاورد تا پوششی برای آن باشد زیرا آن فرد با ورود به سینما خود را در معرض دید قرار می دهد و کارهایش زیر ذره بین می رود.

سریال شهرزاد
انتقاد حقوقدانان از پول های نامشروع سرمایه گذاری شده در سریال شهرزاد

واکنش ترانه علیدوستی

علاوه بر واکنش های عجیب کارگردان سریال و هم چنین تهیه کننده سریال درباره بی ارتباط بودن اتهام اختلاس به پول های وارد شده به سریال شهرزاد، ترانه علیدوستی هم اشتباه این ۲ را تکرار کرد و پاسخی به نادر فتوره‌چی داد که کمپین «نه به شهرزاد» را راه انداخته بود و در آن بیان کرد:

«این ارقام برای ساخت پروژه‌ای در این سطح عجیب نیست اما قبول کنید هر قدر هم رانت در آنها دخیل باشد، بسیار کمتر از آنند که کسی برایشان هشت هزار میلیارد اختلاس کند. ما هم مثل شما هنوز نمی‌دانیم آن مبلغ به‌خصوصی که خرج ساخت سریال «شهرزاد» شده، دقیقا و تحقیقا آلوده به همین پولی که شما می‌گویید و برای گریه گرفتن از جمع، نام حقوق معلمان را روی آن می‌گذارید هست یا خیر.

ما هم در حالت تعلیق قرار داریم و برای روشن شدن این قضیه نیاز است به آقای امامی اعلام جرم شود هم دادگاه‌شان تشکیل شود هم ما به ایشان دسترسی داشته باشیم تا بفهمیم تکلیف چیست.»

نظر نغمه ثمینی نویسنده مجموعه شهرزاد

عوامل سریال هدف‌های اشتباهی برای اعتراض بر فساد مالی کلان کشور هستند.» در اینستاگرام، کمپینی با نام «آری به شهرزاد» راه‌اندازی شد و همه این هنرپیشه‌ها به اضافه افرادی از قبیل شهاب حسینی رسما به آن پیوستند. حتی از مهناز افشار تا ستاره‌های درجه‌دو مثل هومن برق‌نورد، در مقاطع و به بهانه‌های مختلف، حمایت‌های علنی و مشخصی از لزوم ورود این نوع پول‌ها به سینمای ایران و ادامه این پروژه‌ها کردند.

حالا همه این افراد مدت‌هاست متهم می‌شوند به اینکه به سایه گریخته‌اند. اما این سکوت، اگرچه خود سکوت کردن در چنین شرایطی می‌تواند به تولید اتهام جدیدی علیه آنها در ذهن‌ها منجر شود، ظاهرا راه‌حل راحت‌تری است نسبت به بیان هر سخنی که می‌تواند به آتش‌های خشم را شعله‌ورتر کند.

نظر ابراهیم داروغه‌زاده

پرونده‌های قضایی مفسدان اقتصادی را چماقی بر سر اهالی سینما نکنیم. این همه دستگاه‌های نظارتی و قضایی کشور تازه متوجه اختلاس بانکی هادی رضوی شده‌اند، چرا انتظار داریم کارگردان و بازیگران سریال «شهرزاد» چهار سال پیش متوجه این موضوع شده باشند؟»

همه تصورات و نظرات عوامل سریال، کارگردان سریال و نویسنده سریال و تهیه کننده سریال که خود را از همه اتهامات، مبرا می دانستند، ۸ مرداد ۹۸ نقش بر آب شد و هادی رضوی به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

او علاوه بر این به ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی نیز محکوم شد. احسان دلاویز هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد و چند ماه بعد نیز تهیه کننده دیگر سریال، بازداشت شد.

خلاصه، پرونده سریال شهرزاد نشان داد که چگونه، همه اشتباه فکر می کردند و تصور خوش بینانه از پول و سرمایه جوانی به نام امامی و رضوی داشتند. باید منتظر بود تا ببینیم، آیا به قول نماینده دادستان در دادگاه رضوی، پول هایی که نامشروع ، رضوی به دیگران داده، اگر در کابین زنان آن ها هم باشد، به نفع بیت المال، ستانده می شود یا خیر.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود