دیدار با سلاطین ارز، سکه، پورشه، شکر، فولاد، قیر و قطعه سازی ایران

از عباس ایروانی تا سید معین بارانی بهبهانی

دیدار با سلاطین ارز، سکه، پورشه، شکر، فولاد، قیر و قطعه سازی ایران

ژن خوب ها، آقادامادها، خانم زاده ها که با رشوه و تبانی و انتصابات خارج عرف، میلیاردها تومان پول بیت المال را در چند دهه اخیر حیف و میل کرده و در سال های اخیر، ردپای آن ها در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی مشاهده می شود و سید محمد هادی رضوی و شبنم نعمت زاده و عمار صالحی و حسین فریدون و پرویز کاظمی و حسین هدایتی ‌ها، مشتی نمونه خروار هستند، بی ارتباط با سلاطین نیستند.

سلاطینی که شماری از آن ها، پرونده فساد و اخلال گری‌شان در نظام تولیدی و اقتصادی کشور، از سال ۹۵ در دستور کار بوده و شماری به اعدام، زندان، شلاق و رد مال محکوم شده اند.

برخی از برج های لاکچری تهران و مراکز استان ها از باستی هیلز لواسانات تا کیش و همچنین بعضی از شرکت های بزرگ صنعتی و تجاری و تولیدی، به سلاطینی اختصاص دارد که در این گفتار روزیاتو به مرور مختصری بر بیوگرافی آن ها می پردازیم. گشتی خودمانی بر زندگی سوپرمیلیاردرهایی که ا اشتهار به فساد داشته و پرونده قضایی دارند.

رسول دانیال زاده نمین: سلطان فولاد ایران

رسول دانیال زاده، نخستین سلطانی است که در این گفتار روزیاتو به وی اشاره می کنیم. او را سلطان فولاد ایران می نامند. رسول دانیال زاده نمین ، متولد سال ۱۳۳۰ است و طبق اطلاعاتی که در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه منتشر شده، چندین شرکت تولیدی و صنعتی در زمینه فولاد و تجهیزات پزشکی و بیمارستان سازی (شرکت طب و توسعه تپش و شرکت توسعه طب قلب) دارد.

یکی از شرکت های اقماری سلطان فولاد ایران را مشاهده میکنید

او ۲ دختر به نام آرزو و آزاده داشته و دو پسر به نام اسرافیل و امید رضا که نام این ۴ تن به همراه همسرش، در هیات مدیره شرکت هایی چون فولاد کاویان، صنایع لوله گالوانیزه روی پوشان قزوین و کارخانجات نورد و لوله سمنان و هم چنین مجتمع فولاد گیلان به چشم می خورد. رسول دانیال زاده، مالک روما رزیدنس، لاکچری ترین برج شمال شهر تهران است.

جریان پرداخت پول به حسین فریدون ازطرف رسول دانیال زاده نمین که در خبرگزاری فارس بازتاب یافت

ارتباط او با حسین فریدون، برادر رئیس جمهور که هفته پیش طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه، به ۵ سال زندان و رد رشوه ۳۱۰ میلیارد ریالی محکوم شده بود، نقل محافل خبری ایران است. گویا آقا رسول، فعلا متواری است.

او را یکی از ابر بدهکار بانکی ایران می دانند که میلیاردها تومان بدهی به بانک ملی و بانک ملت دارد.

عباس ایروانی: سلطان قطعه سازی خودرو

هر جا نامی از قطعه سازی خودرو است، نام مهندس عباس ایروانی می درخشد. گروه قطعه سازی عظام که متعلق به عباس ایروانی است، طبق اطلاعاتی که در سایت این گروه منتشر شده، ۱۲ شرکت را در بر می گیرد که در زمینه تولید و واردات قطعات خودرو های سبک و سنگین فعال می کنند.

از استام صنعت تا پیستون ایران و والا قطعه، در حوزه واردات و تولید و تامین قطعات خودرو تشکیل شده که رهبری آن را مهندس عباس ایروانی  (سلطان قطعه سازان)، متولد ۱۳۳۵ و یکی از سوپرمیلیاردهای ایران بر عهده دارد. عباس ایروانی در مهر ۹۸، با کیفرخواست کلاهبرداری، جعل اسناد دولتی، پرداخت رشوه به مسئولان بانکی و گمرکی و مدیران سایپا و ایران خودرو و قاچاق قطعات خودرو و اختلاس از نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۷۴۰ میلیون دلار، در کنار ۶ متهم دیگر، به اتهام فساد فی الارض در دادگاه ویژه مبارزه با اختلاسگران، حضور دارد.

اتهام عباس ایروانی، برادر مصطفی ایروانی، هدایت سازمان یافته شبکه فساد و رشوه و تبانی است که از مدیرعامل سابق بانک مسکن (شریفی) تا مدیرعامل سابق و فراری بانک ملی (خاوری) را شامل می شود. از سلطان قطعه سازی ایران در مهر ۹۸، بیش تر خواهیم شنید.

سید معین بارانی بهبهانی: سلطان پورشه و نساجی

سید معین بارانی بهبهانی، سومین سلطان صنعت در ایران است که در این گفتار به آن اشاره می کنیم. سید معین بارانی بهبهانی، پدر امیر بارانی بهبهانی است. امیر بارانی بهبهانی همان پسر ۲۴ ساله ای است که وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی برای آزادی شبنم نعمت زاده (ملکه داروی ایران) و دختر بازداشتی وزیر صمت به اتهام اخلال در نظام دارویی کشور گذاشت و نامش رسانه ای شد.

سید معین بارانی بهبهانی،‌ پدر ۴ فرزند ( امیر، حسین، اسماعیل و مونا سادات)، نمایندگی پورشه در جاده مخصوص کرج (معین موتور) داشته و طبق اطلاعات روزنامه ر سمی قوه قضاییه، ده ها شرکت را با هیات مدیره ای خودش و دختران و پسران و همسرش در حوزه های مختلف تجاری، بازرگانی، نساجی، خودرو، سرمایه گذاری، ساختمانی و فناوری اطلاعات هدایت می کند.

نمایندگی معین موتور سلطان پورشه ایران

شرکت های: شرکت شیمی پخش ایران، شرکت هما شیمی رنگ، شرکت اتصالات و شیرآلات صنعتی معین تهران، شرکت پرچین، شرکت تاب تجارت امیر تهران، شرکت تجارت الکترونیک الماس، شرکت نازچین دوخت، شرکت هما بنای تهران، شرکت نساجی اکباتان، شرکت نوریس زرند و شرکت صنایع مینوی نصر منطقه آزاد چابهار امپراطوری سلطان پورشه را رقم می زند.

او نیز از بدهکاران نظام بانکی بوده و به نظر می رسد با ژن خوب ها، به خوبی در ارتباط است. سلطان پورشه و نساجی ایران، بیش از ۳ دهه است که در این حوزه فعالیت دارد و در فهرست میلیاردهای کشور قرار دارد.

باقری درمنی: سلطان قیر و املاک

باقری درمنی، سلطان قیر و املاک ایران است که در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال نود و هفت، به پرونده قطور فساد و جعل این فرد رسیدگی شده و در نهایت، به اعدام محکوم شد. او در کنار وحید مظلومین (سلطان ارز و سکه )، دومین چهره اقتصادی فاسد معدومی سال نود و هفت بود.

حمید باقری درمنی، همان کسی است که از وی به عنوان سلطان قیر و املاک در دهه نود یاد می کردند. با همکاری مسئولان سابق بانک ملی، ضمانت جعلی با مدارک صوری تهیه می کرد و در مناقصات خرید محموله های هزاران تنی قیر شرکت می کرد و شبکه پیچیده فساد را هدایت می کرد که در آذر ۹۷، در سن ۴۹ سالگی به طناب دار سپرده شد تا پایانی باشد بر حکمرانی سلطان قیر واملاک ایران.

 مدلل ها: سلطان شکر

هر جا سخن از شکر است، نام مدلل ها به چشم می خورد. برادران مدلل مثل برادران ریخته گران، از فعالان اقتصاد معروف سال های اخیر محسوب می شود. پرونده ۳۰۰۰ میلیارد تومانی سلطان شکر در سال ۹۷ سبب شد تا در نیمه دوم سال ۹۸، محکوم و روانه زندان شود. محمود صادقی، نماینده افشاگر تهران در مجلس شورای اسلامی، در پستی توییتری، از نام سامان مدلل به عنوان یکی از ابربدهکاران نظام بانکی کشور نام برد و تاکید کرد که برادران مدلل، هیچ نسبتی و رابطه مالی با دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی ندارند.

وحید مظلومین : سلطان ارز  و سکه

سلطان
سلطان ارز و سکه در دادگاه

وحید مظلومین، سلطان ارز و سکه ایران بود که اعدام شد. او در جریان نوسانات شدید قیمت ارز در نیمه اول سال ۹۷، دستگیر شد. متولد خرداد ۱۳۴۱ در تهران که با دیپلم، کاسب معروف ارز و سکه تهران محسوب می شد. او را سلطان خیابان ارباب جمشید و فردوسی می دانستند. درامد ماهانه ۳۰ میلیارد تومنی سلطان ارز و سکه نشان می داد که او چه اندازه در بازار ، اخلال ایجادمی کرد. او در سال ۱۳۹۱ نیز محکومیت کیفری داشت.

معاون دادستان تهران در ۱۷ شهریور ۹۷ گفته بود که وحید مظلومین، با مدیر وقت بانک مرکزی در ارتباط بود و ۳۰ سال در این عرصه مشغول به رانت خواری و سوء استفاده از نوسانات سکه و دلار بود که فرجامش، اعدام در سحرگاهی در نیمه دوم سال نود و هفت بود.

محمد سالم، هم دست سلطان ارز و سکه بود که سلطان را شاخ بازار ارز ایران خطاب می کرد. او هم اعدام شد.

 محسن احمدیان: سلطان پتروشیمی

دادگاه رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی «پتروشیمی»، نام محسن احمدیان را دوباره زنده کرد. این پرونده مربوط می‌شود به شرکت بازرگانی پتروشیمی با ۱۴متهم که بنابر اعلام دادگاه، متهمان به‌عنوان مدیران شرکت، از «خریداران خارجی» پول‌های کلان دریافت کرده و با عنوان «دور زدن تحریم‌ها»، «مابه‌التفاوت قیمت ارز خارجی با ریال را برای خود می‌کردند.»

هرچند که واکنش‌ها به این پرونده بیشتر با نام «شیخ‌الاسلامی» و اختلاس چند میلیارد یورویی بوده است، اما شاه‌کلید پرونده «سلطان پتروشیمی» است که پیش از این نیز یک‌بار در سال‌۹۱ دستگیر شده بود.

محسن احمدیان، یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های این پرونده است که مدیر بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده است. وی از مدیران وزارت نفت بود که الان تابعیت کشور سنت گیس تحت قیمومیت انگلستان را دارد و دختر و پسر وی هم دارای تابعیت کانادا و آمریکا هستند. او تاکنون به «تحصیل مال نامشروع» به مبلغ ۱۵ میلیون دلار متهم شده است.

همه این سلاطین، یک فعال کسب و کار در ایران بودند که راه و روش کاسبی را به خوبی می دانستند و حوزه فعالیتشان، منحصر به یک بخش خاص در اقتصاد نبود. سلاطین، با رانت و رشوه و خلا قانونی، سوء استفاده کلان می کنند و امیدواریم با به روز رسانی قوانین و راه اندازی سامانه های هوشمند رصد فعالیت های اقتصادی و گسترش دولت الکترونیک، گلوگاه های فساد سیستماتیک و شبکه ای، سال به سال در کشور محدود تر شود.

نیمه دوم سال نود و هشت را باید نیمه شگفتی ها نام نهاد. چراغ اول را حسین فریدون ، برادر محکومی رئیس جمهور روشن کرد و تداوم روند صعودی تاریخی شاخص کل بورس و احتمالا با به جریان افتاد پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور و نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸، چرخه شگفتی ها در سال رونق تولید، تکمیل شود.

اگر قصد دارید تا در سودهای شیرین صنعت شکر، دارو، خودرو، قطعه سازی و سیمان تا سال ۱۴۰۰ بهره مند شوید، سهامداری روی سهام آس بازار بورس در این چند گروه پیشرو را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: ۴۰ نکته مهم برای فعالیت در بازار بورس ایران

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود