جزییات واریز بیمه بیکاری صدها هزار کارگر

جزییات واریز بیمه بیکاری صدها هزار کارگر

زمان پرداخت بیمه بیکاری کرونا از ۱۰ خرداد ۹۹ آغاز می شود. بیکاری صدها هزار کارگر بیکار شده به دلیل بیماری کرونا در سراسر کشور، پس از ۴ ماه توقف فعالیت ها، از امروز توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب آن ها واریز می شود. مقرری بیمه بیکاری معمولا از دهم تا شانزدهم هر ماه پرداخت می شود.

بیمه بیکاری بخشی از کارگران بیکار شدن ناشی از کرونا، از شنبه ۱۰ خردادماه ۹۹ واریز می شود. اما امروز که یکشنبه ۲۵خرداد ۹۹ است، برای بخشی از کارگران هنوز بیمه بیکاری کرونا واریز نشده است که گویا تا هفته آینده برای این دسته نیز واریز خواهد شد. مسئول پرداخت نیز خزانه داری با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه بوده و گویا بیمه بیکاری کرونا، ارتباط چندانی به وزارت کار نداشته است.

۲۳ اسفند ۹۸ بود که تامین اجتماعی برای نخستین بار، سامانه ای برای ثبت درخواست بیمه بیکاری مشمولان بیمه اجباری راه اندازی کرد تا افراد با مراجعه به سایت bimebikari.mcls.gov.ir بتوانند درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری، وارد کنند.

به گفته ی مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متأهل یامتکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد که امسال حدوداً ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان است، افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

ثبت درخواست، بدون نیاز به ضمیمه کردن مدارک بود و همین امر، سبب شده بود تا فرآیند بررسی درخواست ها و اجابت درخواست های واجدان شرایط، با تاخیر بسیار صورت بگیرد. بیمه بیکاری کارگرانی که ناشی از کرونا، کار خود را از دست داده اند، به مدت ۳ ماه بیمه بیکاری حوادث غیر مترقبه دریافت می کنند.

زمان پرداخت بیمه بیکاری کرونا به زمان بیکار شدن شما در زمستان ۹۹ ربطی ندارد. زمان پرداخت بیمه بیکاری کرونا را سازمان تامین اجتماعی تعیین کرده و بر اساس منابع مالی خود، نسبت به پرداخت مبالغ به حساب مشمولان، اقدام می کند. برای اطلاع از زمان پرداخت بیمه بیکاری کرونا به خود، از شعب تامین اجتماعی استان محل سکونت نیز می توان استعلام گرفت.

اگر شما پیامکی از سازمان تامین اجتماعی دریافت کردید مبنی بر این که حائز شرایط دریافت بیمه بیکاری نیستید، پولی به حساب شما از امروز واریز نخواهد شد. اگر ضوابط قانونی را دارا بودید، پیامکی مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تامین اجتماعی و درج حساب بانکی برای شما پیامک شده است.

فعلا بخشی از ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع مورد نظر دولت برای پرداخت بیمه بیکاری مشمولان تراژدی کرونا به دولت تخصیص یافته و با این، نمی توان بیمه بیکاری همه مشمولان را پرداخت کرد. باید منتظر بود تا ببینیم مجلس یازدهم برای تقوبت بینه مالی دولت در سال جهش تولید جهت پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران ناشی از کرونا، چه اندیشه هایی دارد.

مشخصات کامل مشمولین بیمه بیکاری که تا پایان ۹۹.۱.۳۱ در سامانه ثبت نام کرده‌اند، پس از بررسی توسط سازمان تامین اجتماعی به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و از طریق آنها به ادارات کل تامین اجتماعی استان ارسال می شود و برای مشمولین و غیرمشمولین که تا پایان ۹۹.۱.۳۱ ثبت نام کرده‌اند، پیامکی مبنی بر مشمول یا عدم مشمول بودن ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که چه به خاطر کرونا بیکار شده باشید چه به دلیل عدم نیاز کارفرما، زمان هایی که بیمه بیکاری دریافت می کنید، در زمره سنوات بیمه پردازی شما، محاسبه می شود و در بازنشستگی شما، خللی ایجاد نخواهد کرد.

زمان پرداخت بیمه بیکاری کرونا
سوابق بیمه پردازی شما در سایت eservices.tamin.ir در دسترس است
زمان پرداخت بیمه بیکاری کرونا
ایرانیان خارج از کشور هم می توانند نسبت به تداوم روند بیمه پردازی اقدام کرده و بازنشسته شوند. اما امکان دریافت بیمه بیکاری ندارند

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفته بود که همچنین تصمیم گیری در خصوص متقاضیان بیکار شده در اردیبهشت ماه را منوط به تشکیل کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است.

برابر اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، متقاضیانی که پیامک درخواست شماره حساب را دریافت کرده اند و در یکی از ۶ بانک سپه، رفاه، ملی، ملت، صادرات و تجارت حساب دارند باید به سامانه بیمه بیکاری مراجعه و شماره حساب را ثبت کنند.

کف پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ با توجه به حداق حقوق و دستمزد روزانه تعیین شده توسط شورای عالی کار، ۱۸ میلیون ریال است. این رقم در سال گذشته، ۱۵ میلیون ریال بود. کارگرانی که نامه عدم نیاز از کارفرما داشته و بیمه شده اجباری کارگاه ها هستند و حداقل ۶ ماه سابقه بیمه پردازی دارند، می توانند با مراجعه به ادارات کاریابی در ۳۱ استان کشور، پرونده خود را جهت دریافت بیمه بیکاری، تسلیم ادارات کاریابی کرده تا پس از تایید وزارت کار، مراتب به شعب تامین اجتماعی برای تکمیل پرونده و برقراری مقرری بیمه بیکاری و صدور حکم بیمه بیکاری، ارجاع شود.

توجه داشته باشید که حداقل مبلغ بیمه پردازی متقاضیان بیمه خویش فرما (اختیاری) مربوط به حرف و مشاغل آزاد با نرخ ۱۲ درصد، حدود ۲۵۰ هزار تومان است که کف بیمه پردای ماهانه در سال ۱۳۹۹ است. البته ناشران، می توانند در صورتی که تا ۵ نفر را بیمه کنند، از ۲۰ درصد حق کارفرما معاف شده و صرفا ۱۰ درصد مبلغ از ۳۰ درصد را پرداخت کنند.

افرادی که بیمه پرداز خویش فرما هستند و یا صاحبان حرف و مشاغل آزاد، مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند. بیش از ۱ میلیون نفر در کشور، بیمه بیکاری دریافت می کنند. بزرگ ترین شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیز بهار ۹۹ به فهرست شرکت های بورسی ایران اضافه شد. شستا، بخشی از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی را تامین می کند. برای دریافت بیمه بیکاری بایستی شماره حسابی در بانک رفاه کارگران باز کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود