لحظه ورود فضانوردان سفینه اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی + ویدئو

لحظه ورود فضانوردان سفینه اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی + ویدئو

رابرت بنکن و داگلاس هرلی، فضانوردان ناسا بعد از گذشت نزدیک به ۱۹ ساعت از بلند شدن از زمین موفق شدند به ایستگاه فضایی بین المللی برسند.

این دو فضانورد سفر خود را از داخل کپسول دراگون شرکت اسپیس ایکس آغاز کردند که بر روی موشک فالکون ۹ قرار داشت و شنبه شب از دماغه کاناورال ایالت فلوریدای آمریکا از زمین برخاست. گرچه ایستگاه فضایی بین المللی با سرعتی نزدیک به ۳۵۴ کیلومتر در ساعت بر فراز کره زمین در گردش است، اما تقریباً یک روز طول کشید تا کپسول دراگون بتواند خود را به این آزمایشگاه سیار برساند. این فضاپیما مجبور به انجام تمهیداتی برای افزایش گردش های خود بود تا آنقدر نزدیک شود که بتواند در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو بگیرد.

کپسول دراگون ۱۶ دقیقه زودتر از زمان برنامه ریزی شده، به طور خودکار به یکی از ورودی های ایستگاه فضایی پهلو گرفت.

بعد از آنکه کپسول دراگون در محل قرار گرفت و کار بررسی فشار تکمیل شد، دریچه باز شد و بنکن و هرلی مورد استقبال سه فضانورد دیگر  ایستگاه فضایی بین المللی قرار گرفتند.

چیزی نگذشت که به مناسبت رسیدن کپسول دراگون زنگ ایستگاه فضایی بین المللی به صدا درآمد.

این مأموریت که دمو-۲ نام دارد، در حقیقت اولین بار ظرف ۹ سال گذشته است که ناسا فضانوردانی را از خاک آمریکا به فضا می فرستد.

شرکت اسپیس ایکس هم با تبدیل شدن به اولین شرکت خصوصی که انسان را به مدار زمین فرستاده تاریخ ساز شد.

هدف از این مأموریت نشان دادن توانایی شرکت اسپیس ایکس برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگردان آن ها به زمین در کمال سلامت است.

بعد از توقف پرواز فضاپیماهای رفت و برگشتی ناسا در سال ۲۰۱۱، فضانوردان آمریکایی با استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه به فضا پرتاب می شدند.

سفر فضاپیمای دراگون سرآغاز به کارگیری شرکت های خصوصی توسط سازمان فضایی آمریکا، ناسا، برای پرتاب فضانورد به فضا است.

شرکت اسپیس ایکس که مالک فضاپیمای دراگون و موشک فالکون ۹ است، به دست ایلان ماسک مدیر شرکت تسلا تأسیس شده.

این شرکت پیش از این از موشک های خود برای ارسال تجهیزات به ایستگاه بین المللی فضایی استفاده کرده بود.

اسپیس ایکس قرار است طبق قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ۶ فضاپیمای رفت و برگشتی تولید کند و در اختیار ناسا قرار دهد.

منبع: express
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود