شرایط صدور کارت اعتباری سهام عدالت و فروش بدون کد بورسی

شرایط صدور کارت اعتباری سهام عدالت و فروش بدون کد بورسی

کارت اعتباری سهام عدالت از ۱۳ خرداد ۹۹ با شرایط جدید در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت می توانند از شنبه ۱۷ خرداد ۹۹ با مراجعه به بانک های عامل که بانک مرکزی مشخص می کند، نسبت به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت بر اساس سهام توثیق شده طبق بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر صدور کارت اعتباری سهام عدالت ، اقدام کنند. کارت اعتباری سهام عدالت به صورت کارت بانکی است که برای هر دارنده پرتفو سهام عدالت، به صورت اختصاصی صادر می شود و دارای اعتباری چند میلیون تومانی خواهد بود.

فروش سهام عدالت از ۱۰ خرداد ۹۹ آغاز شده است. بر اساس ابلاغیه رهبر انقلاب مبنی بر آزادسازی سهام عدالت پس از ۱۱ سال در اردیبهشت ماه سال جهش تولید، فروش سهام عدالت توسط بیش از ۴۶ میلیون مشمول، از ۱۰ خرداد ماه آغاز شد.

بر خلاف تصور عموم، آزاد شدن سهام عدالت بیش از ۴۶ میلیون سهامدار که شامل ۳۶ شرکت بورسی است، تاثیر چندانی در روند صعودی شاخص کل بورس ایران نداشت و امروز سه شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹، شاخص کل بورس ایران با ثبت رکوردی شگفت انگیز، ۴۰ هزار واحد مثبت شد و مرز روانی ۱ میلیون واحد را دوباره رد کرد.

به نظر می رسد ۳۶ سهم بورسی که در پرتفو سهامداران سهام عدالت است، تاثیر شگرفی روی روند صعودی بورس ایران در سال رویایی ۱۳۹۹ بر جای نگذارد. سهامداران سهام عدالت، تا ۶ ماه آینده قادر هستند که ۳۰ درصد کل پرتفو خود را به فروش برسانند.

بیش از ۱۰ میلیون تن از سهامداران سهام عدالت، درخواست فروش مستقیم و مدیریت سهام توسط خود را در سامانه سازمان خصوصی سازی انتخاب کرده و روش فروش مستقیم را در نظر گرفته اند. امکان فروش مستقیم پرتفو سهام عدالت از طریق سیستم معاملات آنلاین ۱۰۶ کارگزاری سراسر کشور در حال حاضر وجود ندارد و احتمالا این سرویس در هفته های آینده، عملیاتی شود. بعضی از مشمولان سهام عدالت، هنوز کد بورس ندارند.

این افراد برای فروش پرتفو خود در سهام عدالت بایستی به بانک ها مراجعه کنند. همه دارندگان سهام عدالت، بایستی شماره شبا حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور، ثبت کنند.

شرکت های کارگزاری به طور روزانه، سفارش های فروش را تا سقف ۳۰ درصد کل ارزش سبد، دریافت و تا ساعت ۱۴ به سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ارسال می کنند. سمات نیز، این دارایی ها را در کد کارگزاری تجمیع کرده و این شرکت می تواند در روز کاری بعد، به قیمت پایانی همان روز و در سایت ۱۲:۴۵ تا ۱۴، عرضه کند.

مشمولانی هستند که قصد دارند سهام عدالت خود را بفروشند اما کد بورسی ندارند. بر این اساس این افراد چنانچه برای فروش سهام خود عجله دارند باید به بانکی که شماره شبای آن را در سامانه سهام عدالت (samanese.ir) وارد کرده اند، مراجعه و نسبت به فروش ۳۰ درصد سهام خود کنند.

صدور کارت اعتباری سهام عدالت
شماری از ۳۶ سهم پرتفو سهام عدالت مشمولان که اطلاعات قیمت روز آن ها در سامانه tsetmc.com در دسترس است

زمانی که فرد برای فروش سهام خود به بانک مراجعه می کند، نیازی به ارائه کد بورسی ندارد و فقط باید کد ملی ارائه دهد. البته سهام دار در تعیین ۳۰ درصد نقشی ندارد و انتخاب آن بر عهده بانک است.

با توجه به افزایش قیمت سهام ۳۶ شرکت بورسی پرتفو سهام عدالت تا پایان سال ۱۳۹۹، به هموطنان دارنده پرتفو سهام عدالت توصیه می شود در صورتی که نیازی به نقدینگی ۳۰ درصد سهام عدالت ندارید، از فروش، اجتناب کرده و صبوری و سهامداری را پیشه کنند. دریافت کد معاملات آنلاین از کارگزاری ها، نیازمند ثبت نام در سامانه سجام و هم چنین درخواست دریافت کد و رمز عبور معاملات آنلاین و تکمیل فرم مربوطه در کارگزاری های سراسر کشور است.

صدور کارت اعتباری سهام عدالت
صدور کارت اعتباری سهام عدالت فقط برای مشمولین سهام عدالت است. ثبت نام جدید در سال ۹۹، نیازمند مصوبه مجلس یازدهم است

۱۳ شرکت غیر بورسی پرتفو سهام عدالت مشمولان نیز در برنامه سازمان خصوصی سازی برای پذیرش در بازار سرمایه و سهامی عام شدن است. این ۱۳ سهم مثل سهم شرکت دخانیات ایران، قابلیت خرید و فروش از طریق بورس ندارد و نمادی در سامانه tsetmc.com‌ ندارد.

شرایط پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری

بانک مرکزی امروز طی بخشنامه ای، شرایط پذیرش سهام عدالت برای صدور کارت اعتباری را اعلام کرد.

درصدی از ارزش آن بخش از سبد سهام داران سهام عدالت که آزاد شده است، در چارچوب ضوابط به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری پذیرش می شود. سهام کلیه شرکتهای موجود در سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزادشده است، باید به عنوان وثیفه صدور کارت اعتباری قبول شود. صدور کارت اعتباری به پشتوانه وثیقه سهام عدالت، صرفا برای متقاضی که سهام عدالت متعلق به وی توثیق شده است، امکان پذیر است.

اگر با سوالی روبرو شدید به سایت بانک مرکزی در نشانی cbi.ir‌ مراجعه کنید.

شرایط و مدارک صدور کارت اعتباری سهام عدالت در سایت بانک مرکزی یا از بانک های عامل سراسر کشور استعلام کنید. هنوز تصویر و جزییات بیشتری از صدور کارت اعتباری سهام عدالت ، رسانه ای نشده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود