چگونه متوجه شویم که سهام عدالت داریم یا نه؟ کی بفروشیم؟

چگونه متوجه شویم که سهام عدالت داریم یا نه؟ کی بفروشیم؟

چگونه متوجه شویم که سهام عدالت داریم؟ سود سهام عدالت چه زمانی واریز می شود؟ آیا سهام عدالت قابل نقل و انتقال است؟ آیا سهمی به نام سهام عدالت داریم؟ سهام عدالت شامل چه سهامی می شود؟ چه زمانی سهام عدالت را بفروشیم؟ این ها کلکسیونی از سوالاتی است که پس از ۱۰ اردیبهشت ۹۹ که رهبر انقلاب، ابلاغیه آزاد سازی سهام عدالت را پس از گذشت ۱۱ سال صادر کرد، مطرح می شود.

اکنون با آزاد سازی سهام عدالت و قابلیت خرید و فروش آن در بازار سرمایه کشور در سال جهش تولید که سال رویایی بورس ایران نیز محسوب می شود، ۴۹ میلیون هموطن قادر به خرید و فروش سهام عدالت هستند.

سهام عدالت همان طور که قبلا در سلسله گفتارهای روزیاتو بیان شد، مجموعه ای از سهام عالی شرکت های بورسی و غیر بورسی در ایران است. از سایپا تا ایران خودرو و فولاد مبارکه و ذوب آهن و شرکت های سیمانی. مجموعه ای از ۴۹ شرکت فعال در اقتصاد ایران است که اکثرا شرکت های سود ده هستند.

دارندگان سهام عدالت در سال های اخیر، چند صد هزار تومان سود دریافت کردند. پس شما صاحب یک سهم نیستید و کلکسیونی از سهام مختلف بورس در گروه های صنعتی را در اختیار دارید.

ارزش این سبد یا پرتفو امروزه بیش از ۱۲ میلیون تومان برآورد می شود و انتظار داریم که در بهار ۱۴۰۰ شمسی، قیمت سهام شما در پرتفو سهام عدالت، از ۲۵ میلیون تومان بیشتر باشد.

لذا اکیدا به دارندگان سهام عدالت توصیه می شود که با توجه به تزریق شدید نقدینگی به بورس و حضور میلیونی ایرانیان در بورس ۹۹ و رکورد زنی شاخص کل ، از فروش سهام عدالت در سال ۹۹ پرهیز کنند تا خود را از سودهای شیرین سال ۱۴۰۰ محروم نکنند.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، دارندگان سهام عدالت، قادرند تا ۲۰ درصد سهام خود در پرتفو سهام عدالت را تا ۶ ماه آینده بفروشند و اجازه فروش ۸۰ درصد سبد از آن ها سلب شده است تا هجوم فروشندگان بی اطلاع و نا بلد که اکثرا الفبای بورس و سهامداری را هم بلد نیستند و گاها کد بورس هم حتی ندارند، وضعیت طلایی بورس ۹۹ را با چالش جدی مواجه نکند.

سهام عدالت
صفحه اول سامانه سهام عدالت برای این که متوجه بشیم که سهام عدالت به ما تعلق گرفته یا خیر

شما ۲ روش برای فروش سهام عدالت دارید. یکی روش مستقیم و دیگری روش غیر مستقیم که در این لینک روش فروش سهام عدالت توضیحات خوبی ارائه شده است. اینکه چگونه متوجه شویم که سهام عدالت به ما تعلق گرفته است یا خیر، آسان است. کافی است به سامانه سهام عدالت در نشانی samanese.ir مراجعه کرده و روی بخش قرمز رنگ کلیک کنید که در عکس بالا ارائه شده است.

سپس، برای اینکه بدانید سهام عدالت دارید یا نه، کد ملی را وارد کنید. سپس نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه و تاریخ تولد و نام پدر را وارد کنید. اگر کد ملی را وارد کردید و سیستم به شما اجازه داد تا مراحل بعدی را طی کنید، یعنی سهام عدالت به شما تعلق گرفته است.

اگر کد ملی وارد کردید و سیستم به شما گفت که اطلاعات این فرد در سامانه موجود نیست (مثل عکس شاخص این گفتار)، یعنی سهام عدالت به شما تعلق نگرفته است. ثبت نام جدید سهام عدالت فعلا متوقف شده است.

خرید و فروش و نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت نیز ممنوع است. اگر سهام عدالت دارید، به سامانه وارد شده و روش مستقیم یا غیر مستقیم فروش را انتخاب کنید. حوصله کنید تا با اطلاع رسانی بهتر و بیشتر سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی، در جریان اوضاع و احوال سهام عدالت خود قرار بگیرید. هر سوالی درباره خرید یا فروش سهام عدالت دارید، با تلفن ۰۲۱۸۳۳۳۸ دفترسامانه سهام عدالت تماس بگیرید.

سهام و بورس، با یک چیز، دوستی دیرینه خوبی دارد: صبوری. بورس، بهشت صابران است.

نکات مهم استفاده از سامانه

این سامانه برای مشاهده خلاصه وضعیت سهام داران  است. اطلاعات درخواست شده در این سامانه باید با دقت و توسط شخص سهام دار، بازماندگان ایشان و یا ولی، وکیل، قیم قانونی آنها وارد شود.

وارد نمودن شماره تلفن همراه معتبر در سامانه به منظور ثبت شماره شبای بانکی الزامی است، سازمان خصوصی سازی اجازه دارد در مواقع ضروری جهت اطلاع رسانی با شماره تلفن همراه اعلام شده از طریق پیامک یا تماس تلفنی ارتباط برقرار نماید.

حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای هر بار استفاده از سامانه ۱۰ دقیقه می باشد. پس از پایان زمان مذکور، مراجعه کننده باید از ابتدا به سامانه وارد شود. در صورتی که در مراحل شناسایی بیش از سه بار، اطلاعات هویتی نادرست انتخاب شود، دسترسی به سامانه تا ۷۲ ساعت مسدود می گردد. فعالیت مراجعین در این سامانه ثبت شده و قابل پیگیری می باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود