چگونه دیگران را عاشق خود کنیم؟

چگونه دیگران را عاشق خود کنیم؟

آیا می توان کسی را عاشق خود کرد؟ این یکی از مهم ترین پرسش هایی است که در مورد روابط عاشقانه مطرح می شود. تحقیقات زیادی ثابت کرده ما این توانایی را داریم که کنترل عشق را در دست بگیریم. چون عشق به طور کلی یک حس روانی مثل ترس، شادی، غم و دیگر احساساتی است که اگر نظارت درستی بر آن ها داشته باشیم می توانیم آن ها را کنترل کنیم. حالا که اینطور است چطور می توانیم از روانشناسی و ترفندهای روانشناسانه برای اینکه علاقمند کردن دیگران به خود بهره بگیریم؟

در واقع عشق فقط «قسمت» نیست. عشق ترکیبی است از چندین مکانیزم بیولوژیکی، شیمیایی و روانی. ما می توانیم راه درست استفاده از آن ها را پیدا کنیم و آن ها را به نفع خود به کار گیریم.

مهم ترین نکته ای که باید آن را درک کنید این است که شخص مقابل باید یک حس حداقلی نسبت به شما داشته باشد. به این ترتیب می توانید این احساسات حداقلی را به راحتی و به سرعت تبدیل به احساساتی واقعی و عمیق کنید.

۱- در قرار اول بستنی نخورید

چگونه دیگران را عاشق خود کنیم

جان بارگ، روانشناس اجتماعی، استاد دانشگاه ییل آمریکا بر روی نقش پردازش های ناخودآگاه بر رفتار اجتماعی انسان ها تحقیق می کند. برخی از تحقیقات او از وجود ارتباط جالبی میان دمای بدن افراد و وضعیت روانی آن ها حکایت دارد.

این تحقیقات نشان داده وقتی از نظر فیزیکی گرم باشیم، احتمال اینکه رفتار خوب و دوستانه ای با دیگران داشته باشیم بیشتر می شود. این ترفند شاید واقعاً کارساز باشد، مثلاً در اولین قرار عاشقانه تان که جلب اعتماد شخص مقابل اهمیت ویژه ای دارد. پس این نکته را به خاطر داشته باشید و در آینده حتماً مکان ها، خوردنی ها و نوشیدنی های گرم را انتخاب کنید تا قرارهایتان (هم عاشقانه و هم کاری) خوب پیش رود.

۲- تماس چشمی طولانی

زیک روبین، روانشناس دانشگاه هاروارد آمریکا دست به تحقیقی زد تا بداند که آیا اندازه گیری عشق امکان پذیر است یا نه. او جواب سؤال خود را در چشم های افراد یافت، یا دقیق ترش، در تناوب و مدت زمان نگاه کردن افراد به یکدیگر. او متوجه شد زوج هایی که عمیقاً عاشق یکدیگر هستند ۷۵ درصد مدت زمان گفتگو را به یکدیگر نگاه می کنند و آن مواقعی هم که دست از نگاه کردن به یکدیگر برمی دارند برخلاف میل شان این کار را انجام می دهند. در یک گفتگوی عادی، آدم ها بین ۳۰ تا ۶۰ درصد مدت زمان گفتگو را به یکدیگر نگاه می کنند.

با این حال، نگاه کردن به داخل چشم های یک شخص شاید نه فقط از عواقب عاشق بودن، بلکه علت آن هم باشد. وقتی مدت زیادی به کسی نگاه کنید و این کار را مکرر انجام دهید، ذهن آن شخص فریب می خورد چون به خاطر می آورد که «نگاه عاشقانه» چگونه است. پس رفته رفته افکار عاشقانه ای نسبت به شما پیدا می کند. دستگاه عصبی بدن شروع به تولید فنتیلامین می کند، همان هورمونی که باعث ایجاد حس هایی می شود که هنگام عاشق شدن تجربه می کنیم: دلشوره، بالا رفتن ضربان قلب و داغ شدن کف دست ها. هیچ کس نمی تواند در برابرش مقاومت کند.

۳- حرف ناجوری درباره ی خودتان بزنید

مسلم است که افراد برونگرا و خوش صحبت شانس بیشتری برای مورد پسند واقع شدن دارند. پس تعجبی ندارد اگر درباره ی خودتان و زندگی تان بی پروا صحبت کنید، دیگران از شما خوش شان بیاید.

طبق تحقیق دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا، ۷۹ درصد از شرکت کنندگان پژوهش ترجیح می دانند در اولین قرار عاشقانه شان راحت و صادق باشند. آن ها چیزی را مخفی نمی کردند، حتی عادت ها و سلایق عجیب شان، اتفاقات ناخوشایندی که برایشان افتاده بود و ویژگی های شخصیتی منفی شان را. چون این روش همان تأثیر در میان گذاشتن یک راز را دارد. وقتی رازی را به کسی می گوییم، یک ارتباط خاص بین ما و آن شخص بر پایه ی درک و اعتماد ایجاد می شود.

۴- هیچ کاری نکنید. بگذارید او کاری برای شما انجام دهد

ما وقتی کار خوبی انجام می دهیم یا به کسی کمک می کنیم، احساس خوبی پیدا می کنیم. در اینگونه مواقع ما از خودمان خوشنودیم و احساس خیلی خوبی نسبت به کسی که به او کمک کرده ایم داریم. وقتی می خواهیم برای تلاش خود دلیل آوریم، شخصی که رفتار سخاوتمندانه ای با او داشتیم را در ذهن مان بزرگ می کنیم و خودمان را متقاعد می کنیم که لیاقت این رفتار ما را داشته. در نتیجه، یک قلاب احساسی پیدا می کنیم و رفته رفته از آن شخص بیشتر خوشمان می آید.

از طرفی دیگر، وقتی کسی کاری برای ما انجام می دهد، ما هم از این اتفاق خوشمان می آید. اما این بار پای احساسات کاملاً متفاوتی در میان است که همه ی آن ها چندان هم مثبت نیستند. ما اغلب احساس می کنیم به آن شخص مدیون شده ایم و باید محبت او را جبران کنیم. کار وقتی سخت تر می شود که آن شخص کسی باشد که شما واقعاً از او خوش تان نمی آید. بنابراین باید به اثر روانی این مسأله بر خودمان توجه داشته باشیم.

۵- یک زبان سری فقط مخصوص به خودتان بسازید

منظور شوخی ها، کلمات خاص و حرکات دست منحصر به فردی است که بین کسانی به وجود می آید که با هم نقطه ی اشتراکی پیدا کرده اند و صمیمیتی واقعی بین آن ها به وجود آمده است. آن شوخی شاید خود به خود در جریان اولین قرار عاشقانه تان، یک پیاده روی دو نفره یا یک ملاقات شکل گرفته باشد. به این چیزهای کوچک بی اعتنا نباشید.

وقتی این زبان سری را پیدا و از آن در گفتگوهای روزانه ی خود استفاده کنید، رابطه ی عاطفی تان را وارد مرحله ی جدیدی خواهید کرد. رابطه ی شما مستحکم تر و صمیمی تر خواهد شد. دانشمندان دانشگاه تگزاس در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند. همه ی ما دوست داریم خاص و منحصر به فرد باشیم و این زبان سری به ما کمک می کند احساس کنیم که بهتر از هر کس دیگری همدیگر را درک می کنیم.

۶- اندازه ی مردمک چشم هم مهم است

طی تحقیقی در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی، دانشمندان رابطه ی میان اندازه ی مردمک چشم ها و جذابیت افراد را مورد بررسی قرار دادند. آن ها به مردان ۲ عکس از یک زن نشان می دادند. عکس ها جز در یک مورد یکسان بودند؛ در یکی از عکس ها مردمک چشم های زن بزرگ تر بود. نتیجه آن بود که مردها تصویر ویرایش شده را بیشتر می پسندیدند گرچه اصلاً متوجه تفاوت چشم ها در عکس ها نشده بودند.

روشی هست که می توانید از این نکته به نفع خود استفاده ببرید. درست است که شما نمی توانید اندازه ی مردمک چشم هایتان را به صورت ارادی تغییر دهید، اما می توانید شرایط لازم برای این کار را به وجود آورید، مثلاً اینکه نور محیط را کم کنید. به جای چراغ های معمول، از شمع استفاده کنید. یا در رستورانی قرار بگذارید که به فضای آرامش بخشش معروف است.

۷- زیاد دور و برش باشید… اما بعدش او را دلتنگ خودتان کنید

همه ی ما در خیالات مان می توانیم فرد دلخواه مان را پیدا کنیم، از احساسات مان با او بگوییم و تا آخر عمر به خوبی و خوشی با یکدیگر زندگی کنیم. در زندگی واقعی اما ماجرا به همین سادگی نیست. به همین دلیل هم هست که آدم ها باید از روش های خاصی استفاده کنند.

بدیهی است که وقتی احساس ما متقابل باشد باید وقت بیشتری با یکدیگر بگذرانیم. باید با هم وقت بگذرانید تا شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید، یخ رابطه تان شکسته شود و یک ارتباط بین تان شکل گیرد،. اما بعد از چند قرار، به توصیه ی روانشناسان باید مدت کوتاهی از طرف مقابل تان فاصله بگیرید (حتی اگر خودتان مایل به این کار نباشید) تا او جای خالی شما را در زندگی اش احساس کند. این کار چندین مزیت دارد:

  • از یکدیگر خسته نمی شوید (احساسات ما به مرور تازگی شان را از دست می دهند و برای زنده نگه داشتن آن ها باید به اصطلاح ناز کنید)؛
  • شخص مقابل این فرصت را پیدا می کند که متوجه شود که این رابطه برای او چقدر خوب بوده و اهمیت دارد (چیزهای نادر و محدود همیشه بیشتر خواهان دارند)؛
  • شما می توانید کنترل احساسات تان را در دست بگیرید و واضح فکر کنید.

۸- یک تداعی مثبت ایجاد کنید

شما می توانید ذهن شخص دیگری را با تکرار دوباره و چندباره ی افکاری مشخص به شکل دلخواه تان تنظیم کنید. به همین خاطر است که هنگام صحبت با کسانی که اهمیت زیادی برای ما دارند باید در انتخاب کلمات دقت کنیم.

شما از این اصل می توانید برای بهبود وجهه ی خود استفاده کنید. هر چه معرفی بهتری از خودتان داشته باشید، افکار مثبت تری از خودتان در ذهن یک شخص به جای می گذارید حتی زمانی که پیش او نباشید. اما اگر خودتان واقعاً شخص انرژی مثبتی هستید (فراموش نکنید هر آدمی عیب هایی دارد) این مسأله واقعاً اهمیتی ندارد. تنها چیزی که اهمیت دارد تلقی ای است که از شما می شود و تلقی ای که شما دوست دارید از شما شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • رضا تیر ۶, ۱۳۹۹

    تو رو خدا بگین چطور دختری که دوستش داریم را متوجه عشق خود کنیم یا چگونه متوجه عشق دختری شویم