۸۰ درصد جمعیت ایران، صاحب کد بورس شد

۸۰ درصد جمعیت ایران، صاحب کد بورس شد

دکتر حسن قالیباف اصل، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور که چند هفته پیش به این سمت منصوب شده بود، امروز در دومین هفته کاری مجلس یازدهم، به بهارستان رفت و گزارشی از وضعیت بازار بورس کشور به اطلاع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

طبق اعلام رئیس سازمان بورس کشور، پیش از آزادسازی سهام عدالت، قریب به ۱۳ میلیون تن از هموطنان، کد معاملاتی بورس داشتند که پس از آزاد سازی سهام عدالت ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، این رقم از مرز ۶۰ میلیون کد بورس فرا تر رفت. اکنون حدود ۸۰ درصد جامعه ایران، کد بورسی دارند و می توانند نسبت به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه اقدام کنند.

ارزش بازار بورس ایران نسبت به سال ۱۳۸۸، بیش از ۱۰۰ برابر و به رقم ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اکنون بازار بورس ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، ارزش دارد. اگر چه رقم بسیار کوچکی به نسبت ارزش ذاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس است، اما در شش ماه اخیر شاهد رشد ۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس ایران هستیم.

شاخص ظرف چند سال اخیر، بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش داشته و امروز در سومین یکشنبه خرداد ماه ۹۹ از مرز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد گذشت. گردش روزانه معاملات بورس ایران که سال گذشته کم تر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود امسال به بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. افزایش عرضه اولیه ها در کنار حمایت دولت از بازار سرمایه و تامین مالی بنگاها ها از طریق این بازار، سبب استقبال عمومی به بازار بورس شده است.

بر خلاف تصور عده ای که رشد بورس را مدیون رفع کسری بودجه دولت و همچنین حباب بودن بسیاری از سهام می دانستند، شاخص کل بورس ایران در یک کانال صعودی بلند مدت در حرکت است و به دلیل تورم محور بودن آن، توانایی رشد بالایی تا سال ۱۴۰۱ هجری شمسی دارد. احتمال می دهیم شاخص کل بورس ایران تا تابستان سال ۱۴۰۱ شمسی، بیش از ۸ میلیون واحد بوده و قیمت بسیاری از سهام تا آن زمان، بیش از ۲۰۰ درصد رشد کند.

این بدبینانه ترین سناریویی است که برای بورس ایران در بازه ۲۴ ماه آینده متصور هستیم. بورس ایران طبق نظر تکنیکالیست ها، یکی از پر بازده ترین بورس های جهان تا سال های آینده خواهد بود.

در صورتی که شاهد افزایش شمار خارجی های متقاضی کد معاملاتی در بورس باشیم، به دلیل جذاب بودن فراوان قیمت بسیاری از سهام در بورس ایران به دلار آمریکا، احتمالا سهام زیر ۱۰۰۰ تومان در سال های اینده نایاب شود.

اکنون هزاران نفر سرمایه گذار خارجی در بورس کشور فعال است که امیدواریم این رقم تا ۵ سال آینده، ده ها برابر شود. تا پایان سال جاری، احتمالا شاخص کل بورس ایران بالای ۲ میلیون واحد تثبیت شود.

بورس ایران تورم محور است و افزایش قیمت ارز و تورم، تاثیر زیادی در افزایش قیمت کالا و خدمات شرکت های بورسی داشته و قیمت سهام را افزایش می دهد.

اما این تنها فاکتور در افزایش قیمت سهام در بازار بورس ایران نیست. رکود در بازارهای موازی، فاصله داشتن عجیب قیمت ذاتی سهام شرکت ها با قیمت بازاری آن ها، از دیگر عوامل جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سمت بورس ایران در سال های اخیر است. در بورس ایران، ۴ سهم بورس انرژی ایران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و شرکت بورس تهران، در فهرست نمادهای فراکابی و حاکمیتی بوده که از کارمزد معاملاتی، سودهای چشمگیری کسب می کنند.

سهامداری روی این ۴ سهم را به دید بلند مدت به خوانندگان گرامی توصیه می کنیم. بورس ایران، طبق فاند، محکوم به صعود است و انشاله در بازه ۱۰ سال آینده، قیمت های رویایی و باورنکردنی برای بسیاری از سهام امروز بورس ایران، تصور می شود که شاید باورش در ذهن مخاطبان گرامی نگنجد و ما مجبور هستیم تحلیل ها را با سانسور و با اهداف میان مدت ارائه کنیم تا پذیرش آن برای مخاطبان گرامی راحت تر شود.

با این حال، در بسیاری از سهام امروز بورس ایران در روزگار دلار ۱۸۰۰۰ تومانی، باید سهامداری کرد و لنگ نوسانات مقطعی نشد. بهترین استراتژی، خرید سهام بنیادی به دید بالای ۵ سال است.

بورس ایران
وضعیت بورس ایران در ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ و عبور شاخص کل از مرز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد

یادمان نرفته که هر سهم ستران ظرف ۳۰ سال اخیر، ۱۲۰ هزار برابر، هر سهم دکتر عبیدی ظرف ۲۰ سال اخیر، ۸۰۰۰ برابر، هر سهم غنوش مازندران ظرف ۱۰ سال اخیر، ۱۰۰۰ برابر شده است. ثروت، در سهامداری بلند مدت و سرمایه گذاری هوشمندانه است که از جاده هوش تجاری با چاشنی صبر می گذرد. صدای پای انقلاب بورس ایران را بشنویم.

توجه داشته باشید که سهام عدالت ۴۶ میلیون نفر که شامل ۳۶ سهم بورسی است، تا ۶ ماه دیگر به صورت ۱۰۰ درصد آزاد می شود و اگر سهامدار پرتفو سهام عدالت هستید، فروشنده این سهام تا تابستان سال ۱۴۰۰ نباشید.

به امید آنکه:

  • تا ۵ سال آینده شاهد میلیاردر های زیر ۴۰ سال باشیم
  • شبکه تلویزیونی اختصاصی ۲۴ ساعته بورس توسط رسانه ملی راه اندازی شود.
  • اصول سرمایه گذاری در بورس در کتابهای درسی مقطع متوسطه و دانشگاه های کشور، آموزش داده شود.
  • هر ایرانی یک کد بورس داشته باشد.
  • شاهد حضور استارت آپ های موفق در بورس سال ۱۴۰۰ به بعد باشیم.
  • فرهنگ سهامداری را ایرانیان نسل جدید یاد بگیرند.
  • شاهد حضور گسترده ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی در بورس کشور باشیم.
  • شاهد پذیرش شرکت های موفق خاورمیانه در بورس ایران باشیم.
  • خبرگزاری رسمی بورس ایران راه اندازی شود
  • مهم ترین سوال مردم از نامزدهای ریاست جمهوری آتی، برنامه آن ها برای حمایت از بازار سرمایه باشد
  • انحصار ۱۰۸ کارگزاری موجود کشور شکسته شود و شاهد صدور جوازهای جدید باشیم
  • کانون سهامداران خرد بورس ایران تاسیس شود
  • نفت خام در بورس ایران معامله شود

حتما بخوانید: داستان انرژی۳، شگفت انگیز ترین سهم بورس ایران

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • علی خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام اقای زمانی لطفا پل ارتباطی یا کانال تلگرامی تاسیس کنید تا ما از دانش شما در سرمایه گذاری بورس استفاده کنیم

    • علی زمانی خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

      با سلام به شما خواننده گرامی
      سوالی باشه درخدمتم

      • علی خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

        به نظر شما در بازه ده تا بیست ساله بهترین سهام ها برای خریداری کدوما هستند؟

        • علی زمانی خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

          بیش از ۵ سال نظری ندارم. اما کچاد از سهامی است که میشود خیلی بلند مدتی نگهداشت

  • پویا خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    منبع موثقی هست که تایید کنه هزاران غیر ایرانی به صورت فعال در بورس تهران حضور دارن؟
    چون با شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی و عدم همخوانی رشد بورس با واقعیت های اقتصادی، برای یک فرد خارجی کاری بسیار ریسکی هست که در بورس ایران سرمایه گذاری کنه

    • علی زمانی خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

      شاهد اشتیاق گسترده خارجی ها برای دریافت کد بورس و فعالیت در بازار سرمایه ایران هستیم به دلیل فاصله شدید ارزش ذاتی شرکت با قیمت سهام آن ها.
      فقط ۳۰۰ کد بورس خارجی در بورس انرژی فعالیت دارند.
      رشد بورس ایران با شرایط اقتصادی کاملا هم خوانی دارد. به ۲ دلیل: یکی آزاد سازی سهام عدالت و رکود در بازارهای موازی و فاصله ارزش ذاتی شرکت ها با قیمت سهام آن ها که سرمایه گذاری را بسیار جذاب کرده است، ضمنا رشد تورم در کشور که سبب افزایش قیمت کالا و خدمات در ایران و شرکت های بورسی شده و قیمت سهام آن ها را افزایش می دهد. این رویه رشد تورم محور بورس ایران را از سال ۱۳۷۱ تا کنون شاهدیم. شما فرصت کمی برای شکار سهام زیر ۱۰۰۰ تومان در بورس ایران دارید. این رو خارجی های هوشمند، خوب درک کرده اند.
      هزاران خارجی فعال در بازار سرمایه ایران را در گزارش ایسنا در لینک زیر مشاهده کنید.
      https://www.isna.ir/news/98010902511/%DA%86%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%AF-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF