دیوار شیشه ای؛ راهکار جدید پلیس برای جلوگیری از خودکشی افراد در مترو تهران

دیوار شیشه ای؛ راهکار جدید پلیس برای جلوگیری از خودکشی افراد در مترو تهران

به نقل از تسنیم، رئیس پلیس مترو تهران اعلام کرده است که برای جلوگیری از خودکشی مسافران مترو، در ۳۵ ایستگاه مترو تهران دیوارهای شیشه ای نصب خواهد شد. سرهنگ سعید عطاءالهی با بیان این نکته که ماموران انتظامی مستقر در متروها در موارد متعددی مانع از خودکشی افراد شده اند اعلام کرده که نیروهای این بخش از پلیس در این باره آموزش دیده اند: «شاید فردی به دلیل مشکلات روحی ــ روانی بخواهد در یک لحظه اقدام به خودکشی کند و ما همکارانمان را در این رابطه توجیه کرده و آموزش داده‌ایم».

خودکشی در مترو

رئیس پلیس متروی تهران در ادامه تصریح کرده که ماموران این بخش بعد از نجات فردی که قصد خودکشی دارد وی را رها نکرده و اقداماتی مانند تماس با خانواده و مراقبت های بعدی را در دستور کار قرار خواهند داد. در این میان، به گفته وی، تمهیداتی برای ساخت دیوارهای شیشه ای در ۳۵ ایستگاه مترو تهران اندیشیده شده، که اقدامات کارشناسی و زیرساختی آن در حال انجام است. لازم به ذکر است که در تهران ۲۰۰ ایستگاه مترو وجود داشته و روزانه دستکم یک میلیون نفر از این خط حمل و نقل زیرزمینی استفاده می کنند.

به گفته سرهنگ عطاءالهی پلیس مترو تهران در تمامی ایستگاه ها مستقر و در ۱۳ ایستگاه به صورت متمرکز قعالیت می کند. قبلاً نیز طرح استفاده از دیوار شیشه ای برای جلوگیری از خودکشی افراد یا مرگ تصادفی آن ها به دلیل ازدحام جمعیت یا هر دلیل دیگری که آن ها را زیر ریل قطار مترو بیندازد، در دوره های قبل شورای شهرداری تهران مورد بحث قرار گرفته بود.

خودکشی در مترو

محسن سرخو عضو سابق شورای شهر تهران در این باره چنین گفته بود: «این دیوارها دو ویژگی دارد، یکی آنکه از تصادف افراد با قطار جلوگیری می‌کند و دوم اینکه چون محل باز شدن درها مشخص است، می‌توان با ایجاد شیب، امکان ورود و خروج جانبازان و معلولان را هم براحتی فراهم کرد». این طرح البته رأی نیاورده و اکنون بار دیگر زمزمه های طرح آن به گوش می رسد.

رییس پلیس مترو تهران در مصاحبه ای که با باشگاه خبرنگاران پویا داشت همچنین گفت: «در برخی از کشورها این کار انجام می‌شود اما انجام این کار نیز هزینه‌های سنگینی در پی دارد، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده و قرار است در ۳۵ ایستگاه از ۲۰۰ ایستگاه متروی تهران این دیوارهای شیشه‌ای نصب شود و اقدامات کارشناسی و زیرساختی آن در حال انجام است».

خودکشی در مترو

در طی سال های گذشته همواره مواردی از خودکشی افراد با انداختن خود زیر ریل قطار مترو دیده شده است، هر چند در برخی از موارد کمتر نیز این اتفاق به صورت سهوی و در نتیجه ازدحام جمعیت یا لغزش رخ داده است. در آخرین مورد از حوادث در مترو تهران، دو روز پیش خبری مبنی بر خودکشی یک زن ۴۰ ساله در مترو جوانمرد قصاب منتشر شد که بعداً تکذیب شده و اعلام گردید زن مذکور قصد خودکشی نداشته و در اثر لغزش دچار سانحه شده که جراحات او کشنده نیز نبوده است.

خودکشی در مترو

سرهنگ عطاءالهی همچنین در مورد حضور پلیس مترو و فعالیت های آن ها در فضای مترو چنین گفته است: «پلیس مترو بر روی سکوهای مترو نیروی آشکار و داخل واگنهای قطار تیمهای آگاهی و اطلاعاتی دارد و این تیمها اشراف اطلاعاتی کامل بر تمام ایستگاه‌ها و خطوط مترو دارند،‌در برخی موارد اتفاق داخل واگن مترو روی می‌دهد که نیروی مستقر در واگن، موضوع را به ایستگاه پلیس مرکزی اطلاع داده و نیروی آشکار پلیس در ایستگاه، اقدام به بازداشت فرد مجرم می‌کند». وی همچنین در مورد پلیس زن در مترو چنین گفت: «پلیس نسوان نیز در مترو فعال است به طور مثال، در بحث درگیری بین بانوان یا زمانی که نیاز است یک خانم مورد بازرسی قرار گیرد، پلیس نسوان وارد موضوع می‌شود».

بیشتر بخوانید: علت مرگ غلامرضا تختی چه بود؟ روایت‌های مختلف در مورد قتل یا خودکشی جهان پهلوان

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رضا خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    به جای اینکه بیان پیشگیری کنن میان شیشه نصب میکنن . ریشه یابی هم نمیخواد دلیلش فقط و بیکاری هست .

  • علیرضا خرداد ۲۰, ۱۳۹۹

    خب یه جور دیگه خودکشی میکنن هزارتا راه هست این که نشد پیشگیزی