پرس تی وی و العالم در آستانه تعطیلی؛ مشکلات مالی بلای جان صدا و سیما

پرس تی وی و العالم در آستانه تعطیلی؛ مشکلات مالی بلای جان صدا و سیما

در کنار جنجال های بی پایان این روزی های صدا و سیما، پیمان جبلی ، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما در مصاحبه با خبرگزاری فاس اعلام کرده است که به سبب عدم تامین بودجه شبکه های بین المللی صدا و سیما امکان تعطیل شدن شبکه های پرس تی وی و العالم در روزهای آینده وجود دارد. وی در این باره گفته که به دلیل مشکلات مالی، «انتظار داریم که طی روزها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی‌وی ، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف شوند».

تعطیلی پرس تی وی و العالم
پیمان جبلی، معاون بخش برون مرزی صدا و سیما

معاون برون مرزی صدا و سیما تصریح کرد که علیرغم پیگیری های فراوان و جدی از سوی سازمان برای دریافت سهمیه ارزی، صدا و سیما هنوز یک دلار هم دریافت نکرده است. به تازگی سه شبکه بین المللی دیگر صدا و سیما یعنی شبکه تلویزیونی الکوثر به زبان عربی، شبکه تلویزیونی سحر به زبان اردو و رادیو دری افغانستان نیز به دلیل انباشته شدن بدهی ها با تعطیلی و توقف پخش از جانب ماهواره ها مواجه شده بودند. اولین مورد زمانی رخ داد که ماه گذشته شبکه الکوثر که در گذشته با عنوان سحر فعالیت می کرد به دلیل انباشت بدهی به ماهواره یوتلست ناچار به توقف پخش برنامه هایش شد.

تعطیلی پرس تی وی و العالم

به گفته پیمان جبلی، فعالیت رادیو دری نیز پس از حدود ۴۰ سال به دلیل بدهی ارزی متوقف شده است: «رله‌های رادیو دری ما که در افغانستان پخش می‌شد، قطع شده و علت آن هم انباشت بدهی است که به ایستگاه‌های پخش رله داریم و مدت طولانی بود که درخواست پرداخت از ما داشتند، اما به دلیل اینکه در مدت اخیر تخصیص ارزی به ما تعلق نگرفته، قادر به پرداخت بدهی‌هایشان نبودیم و در نتیجه رادیو دری پس از حدود ۴۰ سال فعالیت در کابل و برخی ایالت‌های دیگر افغانستان قطع شد».

تعطیلی پرس تی وی و العالم
مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی

وی مدعی است در پنج ماه گذشته هیچگونه ارزی به بخش برون مرزی صدا و سیما برای رفع مشکلات مالی اش اختصاص داده نشده و انباشت بدهی های ارزی به شرکت های ماهواره ای، دیگر شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه تعطیلی و توقف برنامه ها قرار داده است، شبکه هایی که مهم ترین آن ها پرس تی وی و العالم هستند.

جبلی ضمن انتقاد از «مقام‌ها و نهادهایی که مسئولیت تامین بودجه و ارز صداوسیما را دارند» در واکنش به تامین نشدن ارز مورد نیاز صدا و سیما ادعا کرده است: «ما فکر می‌کردیم که بعد از عملی شدن قطع شبکه الکوثر و توضیح درمورد اهمیت تبلیغات بین المللی جمهوری اسلامی، توجهی به این مشکل بشود، اما متاسفانه مسئولان تا الان هیچ توجهی نداشته اند و آن شبه‌ای که در ذهن ما بود که چه بسا این بی توجهی تعمدی باشد و شائبه اینکه اهداف دیگری در نظر هست که با قطع شبکه‌های بین المللی بر سازمان صدا و سیما فشار وارد شود، روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن است».

تعطیلی پرس تی وی و العالم

در پی تحریم های ایالات متحده تامین ارز مورد نیاز ۱۵ شبکه برون مرزی صدا و سیما با مشکل مواجه شده و اخیراً نیز گوگل حساب های جی میل و یوتیوب دو شبکه برون مرزی صدا و سیمای ایران، پرس تی وی و هیسپان تی وی، را مسدود کرده بود. جبلی در ادامه افزود: «من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهاد‌هایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می‌افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی دفاع‌تر می‌شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می‌کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت‌های ایران به خارج از کشور را از دست می‌دهیم».

تعطیلی پرس تی وی و العالم

معاون برون مرزی صدا و سیما در واکنش به صحبت های رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه که گفته بود ارز موجود در صندوق توسعه ملی به ین، یوان، روپیه و دیگر ارزهای مشابه بوده اما صدا و سیما خواهان ارزهای دلار و یوروست نیز چنین گفت: «خیر. علی رغم پیگیری‌های بسیار جدی که سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود در طول این پنج ماه اخیر انجام داده، متاسفانه حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و … ارز بابت آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صدا و سیما داده نشده است. یا مسئولان محترم که ماجرا را می‌دانند، تظاهر به ندانستن می‌کنند و یا واقعا نمی‌دانند که هر دو مایه تاسف است که یک دستگاه مهم و استراتژیک به نام صداوسیما این چنین تحت فشار و افول باشند که برخی مسئولان نمی‌خواهند به این موضوع توجه کنند».

تعطیلی پرس تی وی و العالم

لازم به ذکر است که در بودجه سال جاری بودجه صدا و سیما با کمی کاهش نسبت به سال گذشته از ۱,۸۴۲ میلیارد به ۱,۷۴۵ میلیارد تومان رسیده که از این میان ۲۷۰ میلیارد تومان به بخش برون مرزی تعلق دارد.

بیشتر بخوانید: پیوستن دو خبرنگار دیگر صدا و سیما به شبکه ایران اینترنشنال

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود