پاسخ نیل آرمسترانگ به تئوری توطئه جعلی بودن سفر فضانوردان آمریکایی به ماه

پاسخ نیل آرمسترانگ به تئوری توطئه جعلی بودن سفر فضانوردان آمریکایی به ماه

نیل آرمسترانگ ، فضانورد افسانه ای آمریکایی، در مصاحبه ای قدیمی که اخیراً بازنشر شده تایید می کند که ۸۰۰,۰۰۰ کارمند ناسا نمی توانستند در صورتی که سفر تیم فضانوردان آمریکایی به ماه برای اولین و تنها بار ساختگی بود این راز را نگه دارند. این فضانورد سرشناس که در سال ۲۰۱۲ درگذشت، به اولین انسانی شد که روی سطح ماه قدم می گذارد، بعد از آنکه به عنوان رهبر تیم آپولو ۱۱ ناسا در ۲۱ جولای ۱۹۶۹ به ماه رسید.

نیل آرمسترانگ

همراه با باز آلدرین، این دو توانستند عملیات بی سابقه سفر به ماه را هدایت کرده که با چالش ها و خطرات بسیاری از جمله اتمام سوخت مواجه شد اما با سرعت عمل و مهارت آرمسترانگ در دستکاری کامپیوتر فضاپیمای آپولو ۱۱، تیم با موفقیت توانست به زمین بازگردد. میلیون ها نفر در ایالات متحده و جهان شاهد قدم گذاشتن آرمسترانگ بر سطح ماه بودند. وی به آرامی از فضاپیما بیرون آمده و پس از سخنرانی کوتاه موسوم به «یک قدم کوچک» پرچم ایالات متحده را روی ماه نصب کرد که به معنای پایان رقابت فضایی بین این کشور و اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد بود.

نیل آرمسترانگ
اعضای تیم آپولو ۱۱ که برای اولین و تنها بار به سطح ماه قدم گذاشتند

اما برای سال ها، این موفقیت بزرگ با تئوری های توطئه همراه بود که ادعا می کنند فرود آمدن فضانوردان آمریکایی بر روی کره ماه فیلمی بیش نبوده است. در سال ۲۰۱۱، نیل آرمسترانگ که در آن زمان ۸۱ سال سن داشت برای مصاحبه با الکس مالی، مدیرعامل کمپانی Certified Practicing Accountants Organisation به استرالیا رفت.

نیل آرمسترانگ

مالی در این مصاحبه خطاب به آرمسترانگ و با اشاره به تئوری های توطئه در مورد جعلی بودن سفر فضانوردان آمریکایی به ماه چنین گفت :«در هنگام فرود، البته خوشحالی هایی در مقیاس عظیم صورت گرفت، که فکر نمی کنم هیچگاه پایان یافته باشند. از آن زمان اما همواره افرادی وجود داشته اند که اعتقاد دارند فرود آمدن بر ماه هیچگاه رخ نداده است. تصویر کنید پس از آن هم تلاش و اشتیاق، هنوز کسانی هستند که این را می گویند. پاسخ اولیه شما به این موضوع چه بود؟ وقتی با شما صحبت کردم شما چیز جالبی در مورد تعداد افراد دخیل در این ماموریت گفتید؟».

نیل آرمسترانگ
سفینه آپولو ۱۱

نیل آرمسترانگ در ادامه صحبت هایی کرد که می تواند تاییدی قطعی بر واقعیت داشتن سفر فضانوردان آمریکایی بر ماه و رد کننده هر گونه تردیدی در این باره در آینده باشد. او در پاسخ چنین گفت: «یادم نیست چه گفتم اما مردم تئوری های توطئه را دوست دارند، منظورم این است که این تئوری ها بسیار جذاب هستند. اما این موضوع هیچوقت مایه نگرانی من نبوده زیرا می دانم که یک روز یک نفر به آنجا باز خواهد گشت و دوربینی که برجای مانده را بر خواهد داشت. آن زمان دیگر مطمئن خواهند شد». در ادامه مالی چیزی دیگر که آرمسترانگ قبلاً به او گفته بود را یادآور شد که فضانورد سابق خیلی زود آن را به یاد آورده و تایید کرد.

نیل آرمسترانگ
مقایسه تصویر گرفته شده توسط تیم آپولو ۱۱ و نقشه گوگل از سطح ماه

مالی در این مصاحبه چنین گفت: «خب به یاد دارم و فکر می کنم پاسخی فوق العاده بود، می خواهم دقیقاً کلماتی که گفته بودید را بگویم: حرف در مورد این واقعیت بود که ۸۰۰,۰۰۰ کارمند ناسا نمی‌توانسته اند این راز را نگه دارند و با توجه به شناختی که از کارکرد افراد دارم این پاسخ را قانع کننده می بینم. اما در آن گفتگو شما مرا متوجه این واقعیت ساختید که یک نفر فرود شما روی ماه را روی نقشه گوگل از ماه مقایسه کرده است. این کنار هم گذاری به وضوح ادعای شما را تایید می کند و فراتر از آن با نگاه به حفره ها، پرچم، هیچ تفاوتی دیده نمی شود».

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ بعد از دیدن ویدیو مربوط به این مقایسه تصویری می گوید: «این اسلاید نشان می دهد که مسیر حرکت به سطح ماه، پایین رفتن ماژول ماه به سمت سطح ۱۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه زمان برده است و این سه دقیقه پایانی است. در صفحه سمت چپ، فیلم اورجینال سال ۱۹۶۹ را می بینید که از چنجره ماژول ایگل گرفته ایم و در سمت راست نیز چیزی که تیم از پنجره جلویی می دیدند را می بینید. یک منطقه سایه دار در اینجا وجود دارد که کپی دقیق اینمنطقه را در سمت چپ نشان می دهد که می توانید آن را با حفره ها مقایسه کنید و حقیقت را ببینید».

بیشتر بخوانید: چرا بعد از فضانوردان پروژه فضایی «آپولو ۱۱» هیچ انسانی نتوانسته روی ماه قدم بگذارد؟

منبع: express
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود